• Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 


    Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 


    Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 


    Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

    Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 


    Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

    Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 


    Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 


    Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 


    Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

    Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 


    Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

    Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 


    Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 


    Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 


    Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 


    Hur blev det såhär? 

  • Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Anonym (Gile)

    Ingå i lärarutbildningen och vara ett obligatoriskt moment under praktiken.

    Det gäller ju minst ett barn i varje klass. 
    Dessutom finns det de som är den lugna typen, som sitter still men det är jättesvårt med koncentrationen.

    Autism bör också ingå, en del barn har inte så stora svårigheter att de får en diagnos, men man kan se drag hos dem. De kan behöva lite liknande bemötande som de med en tydlig diagnos. Kan vara bra att känna igen, det ökar lärarens empati och förmåga att hjälpa.

  • Anonym (Kalle W)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 17:57:32 följande:

    Självklart. Frågan är om detta ska ingå i lärarutbildningen eller om man ska ha en obligatorisk fortbildning på universitetsnivå? 


    För det är väldigt lite som får plats på 7,5 hp. 


    Vad har du för utbildning och vad är ditt yrke?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Kalle W) skrev 2025-03-02 18:23:49 följande:
    Vad har du för utbildning och vad är ditt yrke?
    Lärarutbildning, master inom ett ämne, specialpedagog och sedan fristående kurser i mängder? 
  • Anonym (ja känner igen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 20:38:55 följande:

    Min son klagade pedagogerna  på,  extremt mycket, både i förskola och lågstadiet. Allt var fel. 


    Men tönkte jag, det är ju inget fel på honom, ser de inte hur begåvad han är?? Sen gick han ut Naturvetenskapligt gymnasium med toppbetyg , läser nu till läkare och får jättefin feedback från sommarjobb och praktik inom vården, eftersom han är så trevlig och empatisk. 


    Men för pedagogerna på förskolan var han inte vatten värd. Tur att jag struntade fullständigt i vad de sa. 


    Låter ungefär som min son förutom att din son verkar ha haft mer motståndskraft eller hur jag ska uttrycka det så att han inte blev så påverkad och gick in i depression...tror att det förekommer en hel del sådana pojkar i förskola och skola!
  • Anonym (Miljön)

    De flesta skolor har väldigt dålig arbetsmiljö.
    dålig belysning, otillräcklig ventilation, inte ljudanpassat. 
    Stora klassser.

    fritidshemmen har också för små lokaler och för hög ljudvolym. 

    Sen ska man ut på rast, då pumpar de på jättehög musik så barnen ska röra på sig. Det kanske har fördelar att barnen rör mer på sig men när ska de få lite återhämtning? 


    jag har också förstått att skolan inte vill göra abpassningar för barn som inte har diagnos? Man kan vara ljuskänslig utan att ha NPF, man kan vara introvert, eller ha mkt energi. 


    skolorna kommer inte bli bättre med alla neddragningar samt att ingen vill bli lärare längre

  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Miljön) skrev 2025-03-02 19:51:41 följande:

    De flesta skolor har väldigt dålig arbetsmiljö.
    dålig belysning, otillräcklig ventilation, inte ljudanpassat. 
    Stora klassser.

    fritidshemmen har också för små lokaler och för hög ljudvolym. 

    Sen ska man ut på rast, då pumpar de på jättehög musik så barnen ska röra på sig. Det kanske har fördelar att barnen rör mer på sig men när ska de få lite återhämtning? 


    jag har också förstått att skolan inte vill göra abpassningar för barn som inte har diagnos? Man kan vara ljuskänslig utan att ha NPF, man kan vara introvert, eller ha mkt energi. 


    skolorna kommer inte bli bättre med alla neddragningar samt att ingen vill bli lärare längre


    Båda mina barn har varit övertygade om att de fått hörselskador på grund av musik på hög volym på fritids, raster och idrottslektioner. (det har de inte, men det säger nåt om hur jobbigt det är för dem) 

    Jag var med en dag i skolan och det gick inte att prata normalt på skolgården pga den höga volymen. 
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-02 17:38:18 följande:
    Håller med om att pedagogerna behöver få lära sig strategier när det gäller undervisningen av elever som har ADHD. 
    Det får de redan.

    Den här tråden är oerhört naiv.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 08:23:24 följande:

    Ja. Jag har stött på den inställningen hos Socialtjänsten, som vi hade kontakt med en period. De körde helt och hållet med att tvinga barnet (visst våld var inte främmande för dem) till normalt beteende istället för att fråga sig hur barnet mådde och vad skolan kunde ändra för att barnet skulle klara att vara där. Så länge barnet satt i skolbönken var soc nöjda. Att barnet mådde fruktansvärt dåligt av det brydde de sig inte om. 


    Du kanske kan köra lite kurser med soc också?! 


    Om ditt barn mår dåligt ska du i första hand fundera på vad du kan göra.

    Så typiskt svenskt att förvänta sig att deras problem ska lösas av staten och samhället.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (,) skrev 2025-03-01 22:29:29 följande:
    Varför skulle föräldrar vägra utreda sitt barn?
    För att de är rädda för att stämpla barnet.
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:06:03 följande:
    Det får de redan.

    Den här tråden är oerhört naiv.
    Nej, det har väl nyligen bestämts att det ska ingå i alla lärarutbildningar, men det dröjer flera år innan de studenterna kommer ut i skolorna och då finns det fortfarande en massa lärare kvar som saknar utbildning i det här. Det skulle behövas en nationell utbildningsinsats, typ ett npf-lärarlyft. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?