• Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 


    Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 


    Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 


    Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

    Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 


    Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

    Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 


    Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 


    Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 


    Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

    Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 


    Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

    Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 


    Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 


    Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 


    Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 


    Hur blev det såhär? 

  • Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 16:58:53 följande:

    "Det är ingen tillfällighet att lärarna är den mest sjukskrivna yrkeskategorin" ska det stå.


    Kanske för att de har för låg kompetens. 
  • Anonym (Gile)

    Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

    Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

    På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

    Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

    Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

    Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

    Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

    Fick vila efter grundskolan ett år.

    I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

    Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

    Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

    Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  


    Föräldrar gör så gott dom kan, ni har en skyldighet att skicka ert barn till skolan, klart ni utgår från att skolan har koll. 


    Men som du säger, det var inget fel på er son Och även om er son haft en diagnos så spelar det ingen roll om skolan menar att bup ska laga honom och att det borde finnas andra skolor för din son. 


    Har varit nyligen i en kommun nu där kommunens alla fyra skolor haft samma dåliga upplägg för alla barn som inte passat in, det har inte legat på personalen utan på att det är fel på barnen?. Väldigt bekvämt för lärarna. 


    Blir ledsen över att läsa din berättelse, men det är inte lätt att vara förälder. Men i skolan så har lärarna ett uppdrag. En läkare kan inte säga att den inte kan arbeta professionellt och utföra sitt arbete för att den har det jobbigt privat Eller att den saknar kompetens. Lärare kan skylla allt på att det är fel på eleverna och att deras problem är inte deras huvudvärk. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 17:33:12 följande:

    Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

    Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

    På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 


    Och ibland är det dumt att ägna sig åt massa anpassningar, utgå från helheten. Jag har kommit in i klassrum där 15 av 20 elever har problem och där det är kaos? Eleverna krälar på golvet och läraren tror att den ska anpassa för 15 elever? den ska ta ansvar för situationen är göra ett annat lektionsupplägg som fångar eleverna och göra saker på ett annat sätt. För det kan omöjligen vara fel på 15 elever. Jag skulle nog säga att det var mer stört att dom andra 5 eleverna ändå kunde sköta sig så exemplariskt i den där miljön. 


    Läraren fick handledning, jag hoppade in i klassen i en termin, problemen existerade inte efter detta?. 

  • Anonym (Gile)

    Om det finns för många barn med stora svårigheter i en klass är den generellt mycket svårhanterad. Forskning har visat att på ett sådant barn med svårigheter behöver det finnas 8 mer "vanliga" barn för att klassen ska vara hanterbar. Ibland är det fler, för det är ju lite slumpvis som barnen hamnar i klasserna när man inte känner alla.

  • Anonym (Gile)

    De duktiga lärarna har intresseväckande och varierande undervisning under samma lektion. 

    Så är det naturligtvis inte för alla, utan en del ger för omfattande projektarbeten som ska drivas fram av eleven själv, vilket många barn inte är mogna för. 
    Men just den typen av uppgifter har framhållits av pedagogiska auktoriteter som den bästa typen av undervisning, under många år nu.

    Fordkning har visat att flrmågan att upprötthålla uppmärksamheten har minskat markant under de senaste 15 åren. Det syns i klassrummet.

  • Anonym (Gile)

    "Forskning har visat att förmågan att upprätthålla uppmärksamheten har minskat markant under de senaste 15 åren" ska det stå.

  • AndreaBD

    Enkelt, det är INTE så. Och om du har upplevt det så, så var det ett extremt otypiskt fall. 

  • Anonym (Bellissimo)

    Som förälder till ett barn med adhd saknar jag verkligen kompetens om detta i skolan! Det lärarna kan verkar de har fattat genom att prova sig fram, inte genom utbildning. Mitt barns skola har också vägrat koppla in specialpedagog eftersom barnet inte har inlärningssvårigheter. 


    Vår erfarenhet är att det funnits stor vilja att hjälpa, men kunskaperna saknas. Och de är inte heller villiga att lägga resurser på ett barn som blir godkänd oavsett vad de gör eftersom barnets begåvning kompenserar lärarnas misstag. 

    Och bara en påminnelse - det är långt ifrån alla barn med adhd som är bråkiga. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 17:33:12 följande:

    Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

    Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

    På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 


    Det kan ju faktiskt också vara så att föräldrar har en anledning till att vara kritiska.
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?