• Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 


    Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 


    Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 


    Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

    Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 


    Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

    Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 


    Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 


    Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 


    Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

    Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 


    Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

    Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 


    Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 


    Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 


    Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 


    Hur blev det såhär? 

  • Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Anonym (Gile)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 17:30:44 följande:

    Det låter lite som det vi upplevde. Skolan skällde och klagade ständigt och skrev otäcka saker om vad han hade påståtts gjort i en liten bok som skickades hem. Sista gången skrev de att min son slagit och sparkat en annan pojke och sagt att han inte var värd att leva .
    Jag frågade sonen, han sa att han inte förstod alls. 


    Jag skrev till skolan, detta såg jag som allvarligt ville ha ett möte med skolan, för att diskutera. Då skrev de tillbaka att allt var ett missförstånd!! 


    Då bestämde vi att min man tog en dag ledigt och var med en hel dag i skolan. För att se vad som pågick och prata med fröknarna. 


    Efter denna dag fick vi inga mer klagomål. 


    Upprnbarligen hade vår son blivit någon typ av syndabock, som lärarna hade använt för att avreagera sig på. 


     


    Ja, så kan det vara. Men det kan också vara så att andra elever har ljugit om vad sonen hade gjort. Ibland framkommer inte pågående mobbning förrän exempelvis en  elev, som har vissa problem, får en personlig resurs som märker vad som pågår bakom ryggen på lärarna. Det syns först när det blir fokus på den eleven, vad som händer ute i korridoren, på rasten o.s.v.
  • Anonym (GS)

    Tror att vissa diagnoser kan vara skapta/ förstärkta av dåligt föräldraskap. Verkar bli alltmer vanligt med föräldrar som inte "vågar" införa konsekvenser eller sätter gränser för sina barn. Vissa föräldrar feltolkar lågaffektivt bemötande med undvikande av konflikter -in i väggen- barn som totalt kör över sina föräldrar och förväntas inte lyfta ett finger hemma.

    Sen så finns det naturligtvis barn med riktiga diagnoser som inte är skapta/ dåligt hanterade av föräldrarna.

  • Anonym (Gile)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 18:25:07 följande:
    Det kan ju faktiskt också vara så att föräldrar har en anledning till att vara kritiska.
    Ganska ofta har föräldrarna rätt när de vill ha mer stöd i skolan till sitt barn.
    Ibland kan de ge goda tips på saker som brukar hjälpa barnet i en inlärningssituation. 

    De kan också ha synpunkter på undervisningen men oftast har de för lite insyn i hur undervisningen bedrivs utifån resurser/läroplanskrav/gruooen eller för lite egen pedagogisk kompetens för att det ska fungera.
  • Anonym (Gile)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

    Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

    Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

    Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

    Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

    Fick vila efter grundskolan ett år.

    I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

    Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

    Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

    Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  


    Om sonen vill prata om hur det har varit genom åren i skolan med någon utomstående, så finns det kuratorer och psykologer på universitetets studenthälsa. Men han kanske just nu bara vill koncentrera sig på sina studier?
  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 18:43:04 följande:

    Tror att vissa diagnoser kan vara skapta/ förstärkta av dåligt föräldraskap. Verkar bli alltmer vanligt med föräldrar som inte "vågar" införa konsekvenser eller sätter gränser för sina barn. Vissa föräldrar feltolkar lågaffektivt bemötande med undvikande av konflikter -in i väggen- barn som totalt kör över sina föräldrar och förväntas inte lyfta ett finger hemma.

    Sen så finns det naturligtvis barn med riktiga diagnoser som inte är skapta/ dåligt hanterade av föräldrarna.


    Det är just sånna lärare som dig jag syftar på här.

    Som fokuserar på att problemen ska hanteras genom att föräldrarna ska lösa problemen. Då lägger man problemen någon annanstans. Att införa konsekvenser och sätta gränser är det många av dessa misslyckade lärare som pratar om också?. Problemet är att dom inte visar vad dom ska göra istället. Dom skapar inte andra förutsättningar utan fokuserar på att peka med hela handen. Vilket resultat vill du ha?

    Vill du ha barn som fungerar så länge du är i rummet eller vill du ha barn som kan tänka själva och som fortsätter att uppföra sig när du inte tittar på? 

  • Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 19:17:03 följande:

    Det är just sånna lärare som dig jag syftar på här.

    Som fokuserar på att problemen ska hanteras genom att föräldrarna ska lösa problemen. Då lägger man problemen någon annanstans. Att införa konsekvenser och sätta gränser är det många av dessa misslyckade lärare som pratar om också?. Problemet är att dom inte visar vad dom ska göra istället. Dom skapar inte andra förutsättningar utan fokuserar på att peka med hela handen. Vilket resultat vill du ha?

    Vill du ha barn som fungerar så länge du är i rummet eller vill du ha barn som kan tänka själva och som fortsätter att uppföra sig när du inte tittar på? 


    Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 
  • Anonym (Mamma)

    Min son klagade pedagogerna  på,  extremt mycket, både i förskola och lågstadiet. Allt var fel. 


    Men tönkte jag, det är ju inget fel på honom, ser de inte hur begåvad han är?? Sen gick han ut Naturvetenskapligt gymnasium med toppbetyg , läser nu till läkare och får jättefin feedback från sommarjobb och praktik inom vården, eftersom han är så trevlig och empatisk. 


    Men för pedagogerna på förskolan var han inte vatten värd. Tur att jag struntade fullständigt i vad de sa. 

  • Anonym (M)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 20:30:13 följande:
    Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 
    Inte för att förminska föräldrars ansvar för sina barn, självklart har föräldrar det yttersta ansvaret för sin barn. Men när barnet är i skolan, är det faktiskt skolans ansvar att se till att det funkar. Barnen är ofta i skolan och på fritids en stor del av dagarna, självklart måste de också ha en fostrande roll. Barnen kan dessutom inte hjälpa om de råkar ha dåliga föräldrar, ska de då straffas för det genom att skolan skjuter ifrån sig ansvaret? Halva tanken med en allmän skola har ju varit just att minska klyftor och, varför man har mer än bara lärare på en skola, såsom ett hälsoteam, specialpedagoger osv. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 20:30:13 följande:
    Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 

    Spelar ingen roll om du är lärare eller inte? du kan inte uppfostra ett barn till att bete sig i en ohållbar miljö. 


    Barn som exempelvis är understimulerade och som
    behöver stimulans behöver detta? det har inget med dålig uppfostran att göra.

    En lärare som har en kaotisk grupp och har detta med alla sina elever, borde se över sin egna undervisning. Det finns skäl till att barnen agerar som dom gör. Lärarna har ett ansvar. Att skylla på föräldrarna hjälper inte.

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?