• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Anonym (J)
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-21 15:13:43 följande:

Du vet det, men inte HAN. 

Än en gång - Om DU hade varit kille, hur hade DU känt? Svara på den frågan! Och tänk igenom den ordentligt 

Kan tycka att om man varit tillsammans i flera år så borde den här känslan av min partner är otrogen förstört förhållandet tidigare. Det är ingenting man kommer dragande med när barn är på tapeten. Då har nog bara en i förhållandet känner att det varit ett riktigt förhållande. Den andre (mannen i det här fallet) har bara stått ut tills han hittar något annat. Kan inte tänka mig en annan anledning till att stanna i ett förhållande annars om man misstänker att ens partner är otrogen.

Ergo: frågar han om faderskapstest så blottar han det. Förhållandet är kört då han tydligen försökt upprätthålla en mask eller dolt en kontrollerande sida. Kombinationen kontrollerande partner och sårbarheten en kvinna upplever vid graviditet är ingen bra kombination.
  • Anonym (Rolf)
    Anonym (H) skrev 2025-05-21 21:18:30 följande:
    Men det är det inte och kan inte vara det, ologiskt.
    Hurså ologiskt? Finns väl inte mer lössläppta kvinnor i världen än svenskorna? 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-21 15:13:07 följande:

Hade ts kunnat ta frågan - har du varit otrogen , ens ? Nu var det ju inte det han sa men hade hon blivit lika hysterisk då för man anklagar ju henne! Man måste väl ändå kunna fråga något sådant om man känner oro. 

Nu gjorde ju inte mannen det. Han bad om ett test. För han känner väl en oro. Och om han gjorde det lugnt och sansat så tycker jag inte att han gjort något fel? För hur ska han kunna veta att det är hans? Och med den reaktionen, då hade jag med krävt ett 

Känner mannen oro är väl något skevt eller? Tilliten? Finns den? Ska man bli arg då?

Ts är i slutet av en graviditet, i ett mångårigt förhållande. Inget som framkommit här tyder på att mannen har faktiskt skäl att misstänka nån otrohet.
    Hon har rätt till sina känslor och reaktioner.
    Att känna sig ifrågasatt när ens man/sambo utan något uttalat skäl begär ett faderskapstest i detta läge är för mig (och många i tråden) fullkomligt förståeligt.
    Ts man/sambo har självklart även han rätt till sina känslor men måste även faktiskt vara beredda och ta konsekvenserna av sitt handlade .Och förklara sin oro.
    Det har han inte gjort.

Hade faderskapstest varit något som han principiellt ville ha (som många av er för fram som argument)borde väl ändå frågan väckts för länge sedan.
    Det är plumpt att göra det så här sent i graviditeten, med risk för både barn och mamma.
    Han har kanske sina skäl men varför framför han inte dem då?

Jag tror att det är ganska många som skulle bli kränkta av frågan "har du varit otrogen" om den ställs helt random utan något förklarligt skäl.
    Vem vill vara med någon som går runt och ställer den frågan utan att ha gaaaaanska mycket på fötter.
    Ett förhållande ska ju vara baserat på tillit.
    Och en sådan fråga skadar tilliten. Det bör man vara medveten om när man ställer den.
  • Lönnsirap

Som man känner sig själv, känner man andra, och spontant hade jag förutsatt att detta förhållande inte är så stabilt som jag trott.

Tyvärr händer det även i graviditeter, och första åren som föräldrar att relationer knakar och faller sönder. Och jag tänker att detta säger något väldigt viktigt om såväl tilltro, som hur sannolikt han tänker att någon av er har en relation.

• Anonym (Förstår er båda)
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-21 22:54:07 följande:
    Hurså ologiskt? Finns väl inte mer lössläppta kvinnor i världen än svenskorna? 
    Och var får du detta ifrån?
    Eller det är bara din personliga åsikt om kvinnor?

(Från en alltid trogen kvinna som utsatts för otrohet från motsatta könet)
  • Anonym (Jvx)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-21 15:33:52 följande:
    Precis som majoriteten av fäder så hade jag inte ens tänkt tanken, utan litat på min partner. Kommer barnet ut och har en helt annan hudfärg kan man börja undra, men jag skulle inte anklaga min partner för att ha varit otrogen helt utan anledning nej.
    Men nu gör han det och han känner väl en oro som du också får bemöta. Han anklagar ju inte dig. Frågan är däremot hur ni egentligen har det i eet förhållande när han uppenbarligen är orolig och du flippar över en fråga 

Har han anklagat dig för otrohet tidigare eller vad bottnar detta i? 
  • Anonym (Jvx)
    Anonym (SL) skrev 2025-05-22 06:19:23 följande:
    Ts är i slutet av en graviditet, i ett mångårigt förhållande. Inget som framkommit här tyder på att mannen har faktiskt skäl att misstänka nån otrohet.
    Hon har rätt till sina känslor och reaktioner.
    Att känna sig ifrågasatt när ens man/sambo utan något uttalat skäl begär ett faderskapstest i detta läge är för mig (och många i tråden) fullkomligt förståeligt.
    Ts man/sambo har självklart även han rätt till sina känslor men måste även faktiskt vara beredda och ta konsekvenserna av sitt handlade .Och förklara sin oro.
    Det har han inte gjort.

Hade faderskapstest varit något som han principiellt ville ha (som många av er för fram som argument)borde väl ändå frågan väckts för länge sedan.
    Det är plumpt att göra det så här sent i graviditeten, med risk för både barn och mamma.
    Han har kanske sina skäl men varför framför han inte dem då?

Jag tror att det är ganska många som skulle bli kränkta av frågan "har du varit otrogen" om den ställs helt random utan något förklarligt skäl.
    Vem vill vara med någon som går runt och ställer den frågan utan att ha gaaaaanska mycket på fötter.
    Ett förhållande ska ju vara baserat på tillit.
    Och en sådan fråga skadar tilliten. Det bör man vara medveten om när man ställer den.

Så sent i gravidittten frågar man väl om det för det börjar bli dags? Eller? Han har väl inte vågat tideicsre . 

Varflr inte vända på frågan? Om hon nu inte har gjort något dumt, ta testet och skratta honom i ansiktet då? Varför bli arg. jag fattar inte . Ledsen okej, men om du skäller blir han ju bara ännu mer taggig och emot/fundersam. Visar hon sig ledsen (vilket jag antar att hon är, för ilska kommer av en annan känsla ) så kommer han ju känna sig dum och skämmas sen. 

Vore inte det bättre än att bråka , ändå?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-22 12:25:00 följande:
    Men nu gör han det och han känner väl en oro som du också får bemöta. Han anklagar ju inte dig. Frågan är däremot hur ni egentligen har det i eet förhållande när han uppenbarligen är orolig och du flippar över en fråga 

Har han anklagat dig för otrohet tidigare eller vad bottnar detta i? 
    Vad är det då? Om enda sättet barnet skulle kunna vara någon annans är otrohet, så vad är det om inte en anklagan?
  • Anonym (Jvx)
    Anonym (Förstår er båda) skrev 2025-05-22 09:43:41 följande:
    Och var får du detta ifrån?
    Eller det är bara din personliga åsikt om kvinnor?

(Från en alltid trogen kvinna som utsatts för otrohet från motsatta könet)

Mina åsikter kommer också från en som alltid varit trogrn men utsatt för flera otrogna män. 

Jag tycker ändå att det här är bara en fråga som jag kan fatta att han vill ställa?

Han säger ju inte DU HAR VARIT OTROGEN. han vill bara ha en bekräftelse på att det ÄR hans. Han ska ju skriva på ett papper om ett för alltid - ansvar. Att hon säger att hon varit trogen kan väl vem som helst säga. Hemskt men det är ju så? Kolla på forumet, mängder med folk ligger ju runt och ljuger sina älskade i ansiktet 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-22 12:26:59 följande:

Så sent i gravidittten frågar man väl om det för det börjar bli dags? Eller? Han har väl inte vågat tideicsre . 

Varflr inte vända på frågan? Om hon nu inte har gjort något dumt, ta testet och skratta honom i ansiktet då? Varför bli arg. jag fattar inte . Ledsen okej, men om du skäller blir han ju bara ännu mer taggig och emot/fundersam. Visar hon sig ledsen (vilket jag antar att hon är, för ilska kommer av en annan känsla ) så kommer han ju känna sig dum och skämmas sen. 

Vore inte det bättre än att bråka , ändå?

Jag har inte nekat honom att testa, men jag kommer inte ta honom tillbaka när han inser vilken idiot han är. Han förstörde familjen med det här, så nu får han leva med det valet.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest