• Anonym (orimligt)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Ja, blotta ditt innersta här, anonymt om du vill. Sånt som bara är dumt att irritera sig på, sånt man inte kan ändra ändå osv, 

Jag blir orimligt irriterad när det är sylt i prinsesstårta.  

• Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-06-16 19:02:53 följande:
    Nej, det är tjex som låter snobbigt och pretto, det sa ju alltid finare äldre damer när man var barn. Fan vad man störde sig på det. Det heter kex.
    Vadå nej

Personen sa sin åsikt, vad som låter si eller så är en högst personlig åsikt.
  • Anonym (Volvo)

Kvinnor i alla åldrar som aldrig tvättar sin bh 🤢

Alltså ni stinker!   Ni stinker  gammal sur  kiss-tant . Hur mycket ni än dränker er i parfym så för bövelen tvätta din jävla bh nån gång!  🤮 

• Anonym (Vantrövling)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-16 19:40:48 följande:
    Yepp, och dessutom stavas det Kex.
    Inte tjexx
    Hur uttalar du då

Keramik (ett grekiskt ord som anpassats till svenska och då fått Tje-uttal)
    Kedja
    Kemi
    Kela
    Kejsare

Ord med Ke som uttalas Ke är vanligen låneord, som kebab, kelt eller kevlar.
    Tje-uttalet är lite mer svenskt faktiskt.

Men båda är fullt godkända.
  • LaFontaine

Mitt orimliga irritationsmoment, är vi självscanningen i min matbutik. Det är en gång fram till scannrarna. Väl där blippar man sitt id-kort. Redan på väg dit, har jag halat upp plånboken och är redo med körkortet. Så gör inte alla, nej. Allt för många går hela vägen fram, för att precis framför den enda läsaren där man blippar sitt kort, ställa sig och börja gräva fram plånboken. Så att de effektivt blockerar och alla andra får vänta. Gah!

• Anonym (Äckliga lukter)
    Anonym (Öbo) skrev 2025-06-16 18:53:26 följande:
    Håller med.

Det finns ett par prakt exempel på Sveriges Radio som verkligen låter så illa att jag inte ens orkar lyssna på deras reportage.

En är katastrofalt nasal och smaskar hela tiden när hon pratar.
    En överdriver sina betoningar.
    En annan säger"äjj" istället för "r". Tänk "joligt" istället för "roligt".

Sen när det kommer till "mej" vs "mi" så är det så jag säger också och jag kommer då rakt inte från Stureplan eller någon annanstans ens i närheten av Stockholm.
    Tänkte på det också, att jag aldrig hört någon i Stockholm som säger mi istället för mig/mej. Det är mer andra/någon annan dialekter som uttalar det så. Fast just vilka kan jag inte komma på:D
  • Anonym (Äckliga lukter)
    Anonym (Vantrövling) skrev 2025-06-17 08:01:06 följande:
    Hur uttalar du då

Keramik (ett grekiskt ord som anpassats till svenska och då fått Tje-uttal)
    Kedja
    Kemi
    Kela
    Kejsare

Ord med Ke som uttalas Ke är vanligen låneord, som kebab, kelt eller kevlar.
    Tje-uttalet är lite mer svenskt faktiskt.

Men båda är fullt godkända.
    Intressant att låneord vanligen uttalas ke men gammalsvenska ord med tje-ljud. Aldrig hört eller tänkt på det förut. Tack!
  • Anonym (B)

Orden biomamma och svärmor och svär- osv.efter några dejter är löjliga och irriterande också.

• Anonym (Anna)
    Anonym (B) skrev 2025-06-17 10:44:20 följande:

Orden biomamma och svärmor och svär- osv.efter några dejter är löjliga och irriterande också.

Biomamma är ALLTID fel, det heter bara "mamma".
    Det är mest obehagligt hur pappors nya ska bli "bonusmamma", nej de är ingen mamma öht till hans barn.

Svärföräldrar får ma först när man gift sig, allt annat är bara trams.
  • Anonym
    Anonym (Volvo) skrev 2025-06-17 07:54:58 följande:

Alltså ni stinker!   Ni stinker  gammal sur  kiss-tant . Hur mycket ni än dränker er i parfym så för bövelen tvätta din jävla bh nån gång!  🤮 

Hur kan du vara så bombsäker på att det är bh som orsakar lukten?
  • Anonym
    Anonym (Volvo) skrev 2025-06-17 07:54:58 följande:

Hur kan du vara så bombsäker på att det är bh som orsakar lukten?
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?