• Anonym (orimligt)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Ja, blotta ditt innersta här, anonymt om du vill. Sånt som bara är dumt att irritera sig på, sånt man inte kan ändra ändå osv, 

Jag blir orimligt irriterad när det är sylt i prinsesstårta.  

• Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?
  • Anonym (Hänsyn)
    Jimmy75 skrev 2025-06-16 09:46:32 följande:
    Hakar på dig här och nämner de som hänvisar till studier och statistik som de: 1 garanterat inte har läst.
    2. Handlar om korrelation (som de flesta studier gör) men misstolkar det som kausalitet och tar för givet att studien drar ett orsakssamband mellan givna studerade fenomen. Sedan sitter dessa människor (väldigt ofta i såna här forum) och uttalar sig tvärsäkert om kvinnor hit och män dit och alla studier de minsann läst om ditt och datt.
    3: De har troligen inte ens läst själva studien, utan en populärvetenskaplig artikel om studien, där alltså en journalist som i bästa fall har en kandidatexamen i ett helt annat ämne, sitter och tolkar för läsaren vad studien kommit fram till. 
  • Anonym (Hänsyn)
    Lynx123 skrev 2025-06-15 21:20:25 följande:

Kom precis på ytterligare en grej jag blir orimligt irriterad över: folk som uttalar utländska ord och platser på deras respektive språk. Typ Gid Michelääää istället för Michelinguiden. Nu blev jag så irriterad bara av tanken att jag inte kan komma på fler exempel.

Eller de som uttalar arkitekt med K vid första K:et. Det är tycker jag oerhört snobbigt och/eller pretto. 
  • Jimmy75
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-16 12:05:52 följande:
    3: De har troligen inte ens läst själva studien, utan en populärvetenskaplig artikel om studien, där alltså en journalist som i bästa fall har en kandidatexamen i ett helt annat ämne, sitter och tolkar för läsaren vad studien kommit fram till. 
    Exakt!
  • Anonym (Äckliga lukter)
    Hornper skrev 2025-06-16 11:48:09 följande:
    Stämmer än så länge. Men snart 
    kommer det! "Hej medlem! Vill du vara kvar här måste du 
    skicka in ett ord som har samma begynnelsebokstav som den maträtt du åt till lunch igår!" 
    🤣🤣
  • Anonym (Äckliga lukter)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-16 12:11:22 följande:
    Eller de som uttalar arkitekt med K vid första K:et. Det är tycker jag oerhört snobbigt och/eller pretto. 
    För att inte tala om hur fossilt det låter! Bara gamlingar som fortfarande säger så.

När det kommer till ord finns det nog inget som kan få mina trumhinnor att rysa så mycket som när någon säger ordenkligt istället för ordentligt.
    Eller pocorn istället för popcorn.
  • Anonym (Ramström)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-16 12:11:22 följande:
    Säger du kex eller tjex?

Artjityp?

Arjäiskt?

Artjiv?
  • Plupp73

Folk som ställer sig först i en busskö när de skall köpa ny biljett, eller fråga allmänt om vägen, och låter andra med befintlig biljett stå och vänta, gärna i hällregn 

• Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Ramström) skrev 2025-06-16 14:46:06 följande:
    Säger du kex eller tjex?

Artjityp?

Arjäiskt?

Artjiv?
    Båda uttalen av arkitekt är korrekta. Men min högst personliga åsikt är att med K låter snobbigt och pretto. 
  • Jimmy75

Mig själv - jag gjorde just exakt det jag längre upp i tråden konstaterat att jag avskyr. Stod i kassan och skulle betala och insåg att jag inte hade tillräckligt mycket pengar på mitt betalkort och fick med ett gäng efter mig i kön ställa mig och föra över pengar till kortet för att kunna betala. Låt gå för att det tog kanske 20 sek men jag hade själv blivit vansinnig om jag stått längre bak i kön 🙈

• Anonym (Surgubbe)

Kyrka är ju också lite lattjo.
    Tje-ljud på första K och helt enkelt K på andra.
    Skulle man då också kunna använda varianterna
    Kyrka med K
    eller Tjyrtja
    Inget jag blir orimligt irriterad över men .... som sagt lattjo.

Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?