Gaza
Världssamfundet skapade inte konflikten, judar har förföljts sedan mycket länge, tex pga att koranen påbjuder att judar ska dödas. Olika religionen och kulturer har alltid varit huvudfrågan, inte mark.
Sionism är en strävan att skapa och sen bevara ett hemland för judar där de skyddas och kan leva ett normalt liv, även om många tror att extremistiska sionister representerar sionismen.
https://www.britannica.com/topic/Zionism
Under täckmantel av påhittade historiska och religiösa anspråk har palestinier drivits bort från sina hem, deras byar jämnats med marken och deras mark konfiskerats för bosättningar som strider mot internationell rätt. Dessa bosättningar, som fortsätter att växa under militär beskydd, symboliserar en pågående kolonial expansion som förvägrar palestinier rätten till självbestämmande och värdighet.
Den ideologiska kärnan i sionismen möjliggör denna politik genom att rättfärdiga våld och expropriation i namn av ett "nationellt återvändande". Israeliskt förtryck, i form av blockader, husrivningar, arresteringar utan rättegång och militära attacker mot civila, omges av en kraftfull propagandamaskin vars syfte är att rättfärdiga allt det olagliga som Israel gör och tysta kritik. Genom att kalla kolonisation "självförsvar" och ockupation "säkerhet", förvränger denna retorik verkligheten och döljer den humanitära katastrof som palestinier tvingas leva i dagligen.
Sionism är en del av israelisk politik. De ledande partierna inom sionism i Israel idag inkluderar främst Likud, som är det största högerpartiet och har sina rötter i den sionistiska rörelsen. Likud, under ledning av Benjamin Netanyahu, har haft en betydande inverkan på israelisk expansiva politik genom sin nationalistiska agenda.
Andra partier med extrema sionistiska influenser inkluderar Religiösa sionister och Otzma Yehudit, som också har en stark nationalistisk inriktning.
Jag tycker att sådana sionistiska och mycket extrema ideer som bygger på bibliska sagor, är okompatibla med dagens, moderna samhälle. Hur rimligt är det att bibliska citat ska på fullaste allvar användas för att idag göra anspråk till ett land där det idag lever ett annat folk? Min undran är genuin eftersom jag får inte ihop det med mina moderna demokratiska värderingar.