-
Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt.Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. -
Svar på tråden Hon hatar min son
-
Enig med Agda90,TS ska inte sätta fler barn till världen.Maken till olämplig förälder får man leta efter. Hur kommer livet att gestalta sig för sonen? Om han inte kommer bort från pappan är risken stor att han blir brottsling. Kriminologer fastställer att svag socioekonomisk bakgrund och missbruk är faktorer som påverkar starkt, likaså dåliga skolresultat. Den här killen kommer att behöva mycket stöd, från familjehem och skola. Först måste han "avprogramneras" från pappan, han måste få veta att det pappan lärde honom inte var rätt.Agda90 skrev 2025-12-02 09:10:28 följande:Friheten jag har nu, att uttrycka mig hur sjutton jag vill, eftersom jag inte längre arbetar på soc. Jag behöver inte vara politiskt korrekt här, på ett anonymt forum.
Och tro mig. Det finns tillräckligt med folk på soc som gärna hade uttryckt sig som jag gör! -
Nej andra barnet alltsåmolly50 skrev 2025-11-30 16:09:18 följande:Det är inte kidnappning när hon har lämnat barnet till sin andra förälder.
Däremot så är det väl inte bra för barnet att vara hos sin mamma heller om hon har missbruksproblem.
Det hon borde göra istället är att anmäla till soc så att de får avgöra om du ska ha hand om barnet eller inte. -
Det spelar väl ingen roll vilket av barnen det är? Du borde inte ha ansvaret för något av dem så länge du inte kan se deras behov och förvägrar dem den hjälp de behöver. Ju förr du inser det desto bättre.Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-02 19:12:26 följande:Nej andra barnet alltså -
Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar.Goneril skrev 2025-12-02 09:58:39 följande:Enig med Agda90,TS ska inte sätta fler barn till världen.Maken till olämplig förälder får man leta efter. Hur kommer livet att gestalta sig för sonen? Om han inte kommer bort från pappan är risken stor att han blir brottsling. Kriminologer fastställer att svag socioekonomisk bakgrund och missbruk är faktorer som påverkar starkt, likaså dåliga skolresultat. Den här killen kommer att behöva mycket stöd, från familjehem och skola. Först måste han "avprogramneras" från pappan, han måste få veta att det pappan lärde honom inte var rätt.
Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination.
Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.
Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.
Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola.
Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.
Inte uppmuntra sonen till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!
Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken.
Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.
Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn.
Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda.
Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå.
Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet.
Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt. -
Trotsbeteende? Tvärtom uppmuntrar ju TS pojkens aggressioner.Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar.
Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination.
Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.
Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.
Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola.
Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.
Inte uppmuntra sonen till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!
Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken.
Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.
Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn.
Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda.
Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå.
Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet.
Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt.
Modern är enligt TS alkoholiserad och soc inblandade i det. -
Detta har TS skrivit i inlägg # 11.Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar.
Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt.
Citat: "Hans mamma har stora problem med alkohol och droger. Min sambo har brutit all kontakt med henne och skällt ut henne."
-
Ju mer jag läser desto mer är jag säker på att TS har ett par bokstäver själv. Ts tänker väldigt fyrkantigt, svart och vitt och kan inte se eller förstå hur andra känner. Ts har svårigheter med att förstå vad som är rimligt då han är övertydgad om att han har rätt och att alla andra har fel.
Det är även oroande att han inte ser eller förstår sitt sndra barn. Är pappan mer nära det yngre barnet då de är lika i sättet och tuffa?
Ts har bestämt att skolan är skit, BUP behövs inte och att hans son ljug är skämt.
Nej båda barnen behöver komma bort! -
Vafalls! Fadern ska bemöda sig om sonens sänggående och inte längre förespråka våld! Hur i allsin dar ska han komma till denna insikt, en lidnersk knäpp måhända? Att kalla sonens härjande för "trots" är en eufemism, en förskönande omskrivning av ett kriminellt beteende. Ett syskon berövas sin livsnödvändiga medicin och sonen bråkar med andra barn på ett sätt som kan sluta med katastrof när han blir fysiskt starkare. Sonen ska inte längre vistas i denna destruktiva miljö. Tillsammans med sitt syskon ska han överlämnas till ett familjehem eller fosterhem. All kontakt med pappan ska vara övervakad. Ska sonen få ett vettigt liv måste han komma ifrån faderns inflytande. Sonen måste träna läsning; det är den första åtgärden efter att han landat i familjehemmet. Många i tråden skyller sonens egoism och brutalitet på NPF men sannolikt är pappans inflytande en starkt bidragande orsak. I en annan miljö kommer sonen att lugna sig och förhoppningsvis lära sig läsa. Att skilja barn och föräldrar åt kan innebära ett trauma, men i situationer som dessa finns ingen annan möjlighet. Man måste tänka på andra barn i sonens närhet och skydda dem, både barn och djur. Om sonen får hållas kan han skada något barn riktigt allvarligt, vem tar ansvaret?Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar.
Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt. -
Alkoholbruk hos modern tidigt under graviditeten kan leda till vissa svårogheter hos bsrnet.
Jag förstår att Goneril inte tror att till exempel ADHD /autism existerar. Men inom läkarvetenskapen är man enig om det. -
Jag är närmare sonen som de här inlägget handlar om eftersom han har behövt mer hjälp av mig och mamman till andra barnet o ja inte är överens om nånting då hon vägrar låta oss ha kontakt oftast
Min sambo eller ex va de nu ska va har brytit all kontakt med mamma till sonen inlägg handlar om o är väldigt elak mot henne kallar hon nedsättande saker osv
Hon är inte så trevlig själv tyvärr
Vi fick ihop de när vi bodde tillsammans men nu har hon dragit o ja har tyvärr gjort bort mig på mitt jobb me en kollega o pga hela denna situationen har jag inte pallat gå och jobba på väldigt många veckor hade inte hon lämnat hade vi haft ett hem o mat till mig o min son också men hon prioriterar bara sig och sina barn även fast hon anklagat mig alltid för att sär behandla min son mot hennes barn o henne snacka om att tala emot sig själv dra från en dag till en annan hon har inte betalat nånting nu senaste tid förut gjorde hon det hela tiden . Hon säger hon inte orkar ha en relation me mig även fast ja tydligen ska skärpa mig pga sonen vilket känns vidrigt faktiskt