• Anonym (Desperatman)

Hon hatar min son

Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
  • Svar på tråden Hon hatar min son
  • Goneril
    Anonym (Isabella) skrev 2025-11-30 17:05:38 följande:
    Det är bra, men det är ju tydligen inte tillräckligt, eftersom han fortsätter att göra dumma saker! 
    Om du älskar honom och vill att han ska bli en bra vuxen så måste du göra mer/annorlunda! Om man provar en sak många gånger och det inte funkar, så måste man göra på ett annat sätt. 
    Alla är eniga om att barn med ADHD mår bra av tydliga rutiner och ramar. Du är den viktigaste personen i hans liv, och det är din uppgift att ge honom det! Han försöker testa sig fram till hur han ska agera och vilka regler som gäller, och eftersom du skickar helt andra signaler än skolan, samhället, syskonen och sambon, så blir det ännu jobbigare för honom. 
    Förklara tydligt hur man ska uppföra sig i en viss situation, och var sedan med honom i den situationen och se till att han gör så som du har bestämt. Ge honom sedan massa beröm när han klarar det, och berätta hur du sett att de andra människorna tex. log mot honom, sa tack eller vad som nu hände. (Det är beröm och bekräftelse han behöver, inte godis, tv-spel och dyra saker)
    Han har haft det jobbigt länge, och det är en tuff uppgift du har framför dig, men om du älskar honom måste du steppa upp och våga göra det! För att klara det måste du våga ta emot hjälp - tex. gå en föräldrautbildning, samarbeta med skolans personal, osv. Det ÄR läskigt att våga visa sig sårbar och erkänna att man har begått misstag, men du MÅSTE våga det, för hans skull. 
    Jag tror att du känner att alla är emot honom/dig, men det är de inte - de är emot att du inte gör något åt situationen. Om en människa visar att hen verkligen vill förbättra sig är nästan alla andra stöttande och hjälpande! 
    Du har visat att du vill ha hjälp genom att skriva här. Ta det ett steg längre genom att skriva om en speciell sak som du vill förändra/förbättra, om du har några idéer etc. och låt oss hjälpa dig med idéer. Sedan genomför du dem och berättar för oss hur det gick. (kanske lättare att "blotta sig" online än IRL?)
    Men har du verkligen läst vad sonen gör? Man blir ju mörkrädd!  Här är det inte tal om att pappan ska berömma och uppmuntra, pappan ska fråntas vårdnaden och ska inte utöva något slags inflytande över sonen!                                                                                                                                                                           Sonen ska omedelbart överföras till familjehem och inte ha någon kontakt med pappan; allt han lärt sonen om att vara "vild och hård" har inneburit katastrof för omgivningen. Det handlar inte om några pojkstreck utan ren utstuderad elakhet, han plågar syskon och utsätter dem för fara. För sonens egen skull och inte minst för omgivningens måste han flyttas och heller inte ha någon kontakt med pappan.
  • Agda90
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-28 12:31:39 följande:

Det är inte lätt att ta hand om massa ungar när grabben vaknar hela nätterna och skriker och går till mig eller oss. 
    hans mamma spårar ur totalt med drickande och paranoida vanföreställningar. Sambon vägrar fortsatt komma hem så nu står vi utan pengar käk snart pallar ej jobba i detta läge hon kommer me olika dåliga förklaringar efter varandra så snart får alla som de vill han hamnar på soc skolan klagar o han får bara ta all skit de sprider runt om han på skolan hinner inte lämna han innan de vill ja ska hämta han hur normalt är de 
    så nu står ja här medan världen pissar på oss 
    ja kan inte tänka på andra barnet när de är såhär tyvärr asså 
    sambon vägrar hjälpa osv 

Varför har ni ingen mat? Vet du inte hur man fixar lite käk? Och varför inga pengar? var det hon som försörjde dig?
  • Agda90
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-30 08:52:41 följande:

Ja vet min son kan va så o säger till han men ja upplever att alla ser min son som monster och han är mer vild va ska man göra man kan inte lägga in han på psyk 

Utifrån det du skriver om sms från din sambo så ja din son är ett monster! Ett monster som DU har skapat!
    Du är en olämplig förälder och borde inte få ha några barn alls i din närhet NÅGONSIN!!!
    Sterilisera dig för helvete så att du inte sätter fler barn till jorden! 

Jag har jobbat på soc under 10 år och detta är glasklart omhändertagande som borde ha skett för längesedan! 

Du vet inte vad uppfostran är för något. Du saknar förmågan att förstå hur man uppfostrar!

Jag hoppas att din sambo väljer abort för hon kan inte ha ett barn med dig. Ett barn till som du kan förstöra. 

Din son mår inte bra av att vara i din närhet! Du är som gift för honom då du inte vet vad det är att vara förälder. 
  • Olsdotter
    Agda90 skrev 2025-12-01 15:57:07 följande:
    Utifrån det du skriver om sms från din sambo så ja din son är ett monster! Ett monster som DU har skapat!
    Du är en olämplig förälder och borde inte få ha några barn alls i din närhet NÅGONSIN!!!

Jag har jobbat på soc under 10 år och detta är glasklart omhändertagande som borde ha skett för längesedan! 

Du vet inte vad uppfostran är för något. Du saknar förmågan att förstå hur man uppfostrar!

Jag hoppas att din sambo väljer abort för hon kan inte ha ett barn med dig. Ett barn till som du kan förstöra. 

Din son mår inte bra av att vara i din närhet! Du är som gift för honom då du inte vet vad det är att vara förälder. 
    Hur kan det komma sig att sonen inte är omhändertagen? Enligt TS har socialtjänsten på något vis redan blandats in, men situationen tillåts fortgå.
  • Anonym (Isabella)
    Goneril skrev 2025-12-01 00:17:48 följande:
    Men har du verkligen läst vad sonen gör? Man blir ju mörkrädd!  Här är det inte tal om att pappan ska berömma och uppmuntra, pappan ska fråntas vårdnaden och ska inte utöva något slags inflytande över sonen!                                                                                                                                                                           Sonen ska omedelbart överföras till familjehem och inte ha någon kontakt med pappan; allt han lärt sonen om att vara "vild och hård" har inneburit katastrof för omgivningen. Det handlar inte om några pojkstreck utan ren utstuderad elakhet, han plågar syskon och utsätter dem för fara. För sonens egen skull och inte minst för omgivningens måste han flyttas och heller inte ha någon kontakt med pappan.
    Jag håller med dig, men nu är det TS som skriver/läser här, och inte soc... För både pojkens och alla runt omkring honoms skull försöker jag nå fram till pappan. Kanske är det att gripa efter halmstrån, men de andra kommentarerna har inte nått fram, så jag ville göra ett försök. Även om vårdnaden förändras kommer antagligen pappan att ha kontakt med sonen under hans uppväxt.

Hade jag varit i en annan roll (lärare, granne, sambon etc) hade jag gjort en orosanmälan och följt upp den så många gånger som krävs...
  • Goneril

Ja, helt rätt, min åsikt också, fast du uttrycker dig skarpare och klarare. Du har ju arbetat med fall liknande detta och följderna av att inte omhänderta sonen kan inte överblickas. Stackars barn som ska leva i närheten av TS son; risk finns att de far riktigt illa. Vilt främmande människor attackeras, till exempel en gravid kvinna som han sparkade i magen. Sonen är rent livsfarlig, han kan ta sig till precis vad som helst. Omhändertagande snarast och besöksförbud för pappan. När sonen kommer till familjehemmet är det viktigt att personalen klargör vad som gäller, tydligt och klart så sonen begriper; han verkar inte ha en normal nioårings fattningsförmåga.
  • Anonym (Sedan)

Människor som arbetar på soc kan vara mycket upprörda över något, men brukar inte uttrycka sig som du gör.
  • molly50
    Olsdotter skrev 2025-12-01 16:07:48 följande:
    Hur kan det komma sig att sonen inte är omhändertagen? Enligt TS har socialtjänsten på något vis redan blandats in, men situationen tillåts fortgå.
    Det undrar jag också. TS har skrivit att soc redan är inblandade pga mamman till pojken har missbruksproblem.
    Men jag är väldigt förvånad över att skolan inte har gjort en anmälan.
    De är ju skyldiga att göra en anmälan då det finns anledning till oro för ett barn.
  • Agda90
    Goneril skrev 2025-12-01 16:32:57 följande:
    Ja, helt rätt, min åsikt också, fast du uttrycker dig skarpare och klarare. Du har ju arbetat med fall liknande detta och följderna av att inte omhänderta sonen kan inte överblickas. Stackars barn som ska leva i närheten av TS son; risk finns att de far riktigt illa. Vilt främmande människor attackeras, till exempel en gravid kvinna som han sparkade i magen. Sonen är rent livsfarlig, han kan ta sig till precis vad som helst. Omhändertagande snarast och besöksförbud för pappan. När sonen kommer till familjehemmet är det viktigt att personalen klargör vad som gäller, tydligt och klart så sonen begriper; han verkar inte ha en normal nioårings fattningsförmåga.
    Jag har alltid ansett att barn behöver struktur och rutiner för att i längden må bra. Fasta tider när man stänger av tv och börjar varvar ner, läggdags utifrån ålder (när mina barn var i 9 års åldern var de i säng till kl 20) uppstigning vid en vettig tidpunkt (vi går upp vid 8 på helgerna, även våra barn).

Handlingar har konsekvens. Ett barn som slänger sig och vrålar och beter sig som TS barn gör hade resulterat i inget godis, läsk, kakor eller annat snask i MÅNADER! 
    Hade jag varit i närheten av mitt barn som försöker använda sig utav fysiskt våld då hade jag tagit tag i min unge och gjort ALLT för att förhindra att våldet skulle genomföras. 
    Barn som är aggressiva i skolan så att det krävs att barnet är punktmarkerad hade jag inte accepterat - från barnets sida alltså. Jag hade haft en dialog med skolan om att jag skulle vara den som hade punktmarkerat mitt egna barn på skolan. Jag hade tagit tjänstledigt från jobb för att kunna göra det!
    Det hade inte funnits en enhet att nyttja hemma, inget tv spel, dator eller telefon av något slag. Ungen hade fått sitta rät upp och ner på golvet på sitt rum!
    Jag hade sökt hjälp där det gick och inte stuckit huvudet i sanden. 

Anledningen till att soc inte har tagit barnet skulle jag tro beror på att pappan ljuger sig blå och är tillräckligt bra på att manipulera. Hot kan också förekomma så att folk inte vågar anmäla. Skolan kanske brister i sitt uppdrag och inte anmäler tillräckligt eller alls?
    Det finns många anledningar till att barnet är kvar hos pappan. 

Här får ungen leva vind för våg och bete sig hur han vill för att pappan anser att ungen är cool och ska vara stark. Ja, han skapar en mobbare och ett monster. Stackars barn!
  • Agda90
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-01 17:01:48 följande:
    Människor som arbetar på soc kan vara mycket upprörda över något, men brukar inte uttrycka sig som du gör.
    Friheten jag har nu, att uttrycka mig hur sjutton jag vill, eftersom jag inte längre arbetar på soc. Jag behöver inte vara politiskt korrekt här, på ett anonymt forum. 

Och tro mig. Det finns tillräckligt med folk på soc som gärna hade uttryckt sig som jag gör!
Svar på tråden Hon hatar min son