• Anonym (Desperatman)

Hon hatar min son

Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
  • Svar på tråden Hon hatar min son
  • Anonym (C)

Vad blev rådet?

Anonym (GP) skrev 2025-12-06 09:47:32 följande:

Göteborgsposten relationsrådgivare har fått en fråga som är väldigt lik den här. Fast i den frågan är det dejting på seriös nivå och inte en sambo som väntar det gemensamma barnet. Och stora delar av frågan i startinlägget har tagits bort. 

TS som testar på annat håll för att få andra råd? 

• Anonym (Sedan)

Nej, jag tror inte att det är samma. Det ä vanligt att man skiljer sig i 35-45-årsåldern och "bonusfamiljer" kämpar ofta med sådana här problem.

• Goneril
    Anonym (C) skrev 2025-12-06 10:26:38 följande:

Vad blev rådet?

TS ber om råd lite varstans. Det märks på språket, han har kopierat, åtminstone de första inläggen. På grund av sin egen oförmåga som vårdnadshavare lever han i kaos. Svårt att se något ljus i tunneln.
  • Anonym (GP)
    Anonym (C) skrev 2025-12-06 10:26:38 följande:

Vad blev rådet?

Svaret var betydligt längre än frågan, men i korthet att frågeställaren kan behöva dumpa sin dejt om dejten inte kan vistas ihop med sonen. Men rådgivaren frågat också om barnet får den hjälp han behöver.

?Du skriver att du vet att din son har problem. Nästa fråga blir då: Får han hjälp? Finns utredning, stöd från skola eller vård, samtal, anpassningar? Att ta hans svårigheter på allvar betyder inte att du accepterar allt han gör, utan att du ser att beteenden har orsaker, och att lösningen finns i vuxenvärlden, inte i att anpassa bort honom.?

• Anonym (Desperatman)

Att jag varit fysisk mot ex sambon är inget denna tråden handlar om de har vi tillsammans pratat om 24 7 känns det som med soc . Yngsta barnets mamma är iinte hos soc o missbrukar inte var har ja sagt det sonen som tråden handlar om hans morsa gör det mest alkohol men i alla fall 
    hon har gjort min sambo att yngsta barnet inte längre e med mig lika bra eftersom jag ändå inte kan ställa mat på bordet åt nån av dem just nu tack vare henne kan inte ens bo kvar längre 

• Anonym (Möjlighet)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 04:37:38 följande:

Att jag varit fysisk mot ex sambon är inget denna tråden handlar om de har vi tillsammans pratat om 24 7 känns det som med soc . Yngsta barnets mamma är iinte hos soc o missbrukar inte var har ja sagt det sonen som tråden handlar om hans morsa gör det mest alkohol men i alla fall 
    hon har gjort min sambo att yngsta barnet inte längre e med mig lika bra eftersom jag ändå inte kan ställa mat på bordet åt nån av dem just nu tack vare henne kan inte ens bo kvar längre 

Vad exakt behöver du hjälp med egentligen?

Känns så onödigt att ge råd om du inte tar till dig något.
  • Anonym (Du är problemet)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 04:37:38 följande:

Ok, så du HAR varit fysisk mot ditt numera ex. Vilken jävla tur då att hon till slut fick nog av din son och lämnade dig. Allt som har skett har du endast dig själv att skylla. Men då förstår jag ännu mer att du anser att det är ok att sonen slåss, är "lite vild", skiter i att andra säger stopp etc. Antar att det inte din värld var en ets fel också adu "var fysisk" mot henne, på samma vis som du resonerar gällande att det är alla andras fel att sonen beter sig illa. 
  • Anonym (Jag har nästan varit hon)
    Anonym (Du är problemet) skrev 2025-12-09 06:44:42 följande:
    Ok, så du HAR varit fysisk mot ditt numera ex. Vilken jävla tur då att hon till slut fick nog av din son och lämnade dig. Allt som har skett har du endast dig själv att skylla. Men då förstår jag ännu mer att du anser att det är ok att sonen slåss, är "lite vild", skiter i att andra säger stopp etc. Antar att det inte din värld var en ets fel också adu "var fysisk" mot henne, på samma vis som du resonerar gällande att det är alla andras fel att sonen beter sig illa. 
    Jag tror att det är det andra exet, sonens mamma, han varit fysisk mot men jag är inte säker 🤔
  • Anonym (Du är problemet)
    Anonym (Jag har nästan varit hon) skrev 2025-12-09 09:03:58 följande:
    Jag tror att det är det andra exet, sonens mamma, han varit fysisk mot men jag är inte säker 🤔
    Formuleringen säger mig att det är senaste exet som han varit fysisk mot, men de flesta som slår brukar ha en historik av att slå bakom sig och det är aldrig den som slåss fel utan den som blir slagen... 
  • Anonym (Jag har nästan varit hon)
    Anonym (Du är problemet) skrev 2025-12-09 09:16:03 följande:
    Formuleringen säger mig att det är senaste exet som han varit fysisk mot, men de flesta som slår brukar ha en historik av att slå bakom sig och det är aldrig den som slåss fel utan den som blir slagen... 

jag håller med om att formuleringen är knepig, men eftersom de pratat om det på soc och socärendet rör honom och sonens mamma tolkade jag annorlunda. 

men jag håller med, en man som varit fysisk mot en kvinna brukar ha varit det mot fler?

Svar på tråden Hon hatar min son