• Anonym (Desperatman)

Hon hatar min son

Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
  • Svar på tråden Hon hatar min son
  • Anonym (trollmor)

Ja du, jag tycker uppriktigt synd om din son som har en pappa som inte vill hjälpa honom att bli en fungerande del av samhället.

Han får det inte lätt i livet när han inte får någon som helst vägledning i vad som är acceptabelt eller inte i interaktion med andra människor.

Om jag var din sambo hade jag lämnat dig fortare än kvickt.

• Anonym (Sedan)
    Anonym (Seriöst?!) skrev 2025-12-04 08:54:17 följande:
    Hur gick det med den stackars gravida kvinnan din son var våldsam mot?
    Är det någon du känner och har du isf hört av dig till henne och frågat hur hon mår?

Du är så OTROLIGT självupptagen, vet du det??
    Varför ska ditt ex ta av sina pengar för att du ska kunna köpa mat till DIG och DIN son? Att du ens tänker en sådan sak visar klart och tydligt att du inte klarar av att vara en förälder - du kan ju inte ens ge dig eller din son mat på bordet?
    Du tycker att hon är självupptagen för att hon bara tänker på sig och sina barn.... Du gör EXAKT SAMMA SAK!!!!

Du kan inte tänka dig in i någon annans situation för du är så OTROLIGT självupptagen!!! Sök hjälp!!!
    Om en budget är inställd på att det är två som betalar, så blir det naturligtvis ett stort avbräck om en partner lämnar. Det går inte att förneka på något vis.

Vanligtvis separerar man under mer ordnade former.

Men TS före detta sambo lämnar för att hon inte vågar bo kvar på grund av TS sons beteende. Det är mycket sorgligt, men också förståligt eftersom hon vill att hennrs barn ska ha det bra.

TS problem är ny att han inte får ekonomin att gå ihop och att han sörjer förhållandet. Han måste ha stöd så att han kan fundera på hur han ska lösa situationen och även hjälpa sin son att fungera bättre.
  • Goneril
    Anonym (Från A-Ö) skrev 2025-12-03 17:33:43 följande:
    Du behöver hjälp och en eller två utredningar.
    Du inser inte vad du gör för fel och förstår inte konsekvenser av det du gör! Ditt ex lämnade dig då DU VÄGRADE INSE ATT DU ÄR PROBLEMET Det är ditt ansvar SOM FÖRÄLDER att se till ATT DINA BARN ÄR TRYGGA, FÅR MAT OCH HAR ETT TAK ÖVER HUVUDET!
    Du behöver en god man, och boendestöd.
    Tag dig i kragen och sök stöd FÖR DITT BETEENDE!
    Ja, god man och boendestöd för TS räkning. Han behöver också gå en föräldrakurs, möjligtvis kan Soc hjälpa till med det. Han måste komma till insikt om allt han har gjort som är fel och som har medfört att sonen är på kant med hela världen, hatad av alla. Sonen ska tas om hand, i ett familjehem och kontakten mellan far och son ska ske under bevakade former. Risken finns annars att TS börjar predika "vildhet" igen. 
  • Anonym (Sedan)
    Goneril skrev 2025-12-05 10:56:12 följande:
    Ja, god man och boendestöd för TS räkning. Han behöver också gå en föräldrakurs, möjligtvis kan Soc hjälpa till med det. Han måste komma till insikt om allt han har gjort som är fel och som har medfört att sonen är på kant med hela världen, hatad av alla. Sonen ska tas om hand, i ett familjehem och kontakten mellan far och son ska ske under bevakade former. Risken finns annars att TS börjar predika "vildhet" igen. 
    Man får inte god man och boendestöd om man tillfälligt hamnar i en ekonomisk knipa.

Något sådant är inte nödvändigt för en person som vanligtvis klarar ekonomin.

Boendestöd kan man få om man har en funktionsnedsättning som omöjliggör att personen på egen hand tar hand om hushållssysslor. De ska hjälpa personen med rutiner för tvätt och städning t.ex.

Kommunen och överförmyndarnämnden skulle aldrig godkänna det.

Jag tror att Goneril med flera behöver läsa på om hur dessa insatser fungerar och vilka som får dem. 
  • Anonym (Från A-Ö)
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-05 11:29:33 följande:
    Man får inte god man och boendestöd om man tillfälligt hamnar i en ekonomisk knipa.

Boendestöd kan man få om man har en funktionsnedsättning som omöjliggör att personen på egen hand tar hand om hushållssysslor. De ska hjälpa personen med rutiner för tvätt och städning t.ex.

Jag tror att Goneril med flera behöver läsa på om hur dessa insatser fungerar och vilka som får dem. 
    Det är därför TS behöver göra utredningarna. Med en eller två utredningar så kan TS få stöd och hjälp med hur han lever och beter sig. Han har skrivit att detta inte är första gången han har blivit lämnad och detta är inye sista gången. TS har noll självinsikt och noll förmåga att inse att han är problemet. 

Även om TS skulle få stöd, hjälp med ekonomin här just nu så löser det inte beteendet. Hjälp just nu är bara en kortsiktig lösning. Han behöver hjälp och städ långt efter att denna situationen har löst sig.
  • Anonym (Sedan)

Men han får inte god man och boendestöd för det. TS har en tillfällig ekonomisk knipa. Han har aldrig skrivit något om att han har svårt för att tvätta eller städa heller.

TS problem ligger på ett annat plan och han behöver andra typer av stöd. Den sortens stöd kan han även få utan en diagnos. 

Men om TS skulle få en diagnos så skulle han förstå sig själv och kanske sonen bättre.

• Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-05 11:29:33 följande:

Jag har varit god man åt en släkting med intellektuellt funktionshinder så jag känner till uppdraget. Här skulle det behövas av följande skäl: Tillfällig ekonomisk svacka är det inte för i så fall skulle inte ekonomin ramla ihop som ett korthus när sambon drog. TS behöver hjälp att planera ekonomin så att någon buffert finns; nu hade de ju inte ens pengar till mat. Som vårdnadshavare måste man se till att det finns pengar till det nödvändigaste.                                                                                                                                         Godmanskapet har olika nivåer, sörja för person kan vara inkluderat vilket innebär hjälp med myndighetskontakter. Det är ju TS betjänt av.
  • Anonym (Sedan)

I en undersökning som gjordes i mars 2025 visade det sig att hälften av alla konsumenter i Sverige hade en mindre buffert än 10 000 kr om något oförutsett skulle hända.

Vi kan inte ge alla som har en tillfällig kris en god man! Nej det vore ett förmyndarsamhälle! 

• Olsdotter
    Goneril skrev 2025-12-05 16:47:21 följande:
    Jag har varit god man åt en släkting med intellektuellt funktionshinder så jag känner till uppdraget. Här skulle det behövas av följande skäl: Tillfällig ekonomisk svacka är det inte för i så fall skulle inte ekonomin ramla ihop som ett korthus när sambon drog. TS behöver hjälp att planera ekonomin så att någon buffert finns; nu hade de ju inte ens pengar till mat. Som vårdnadshavare måste man se till att det finns pengar till det nödvändigaste.                                                                                                                                         Godmanskapet har olika nivåer, sörja för person kan vara inkluderat vilket innebär hjälp med myndighetskontakter. Det är ju TS betjänt av.
    Inget av det är aktuellt att tipsa TS om. TS är inte i tillstånd att inse att sonen behöver en utredning, ännu mindre att han själv (eventuellt) vore betjänt av en sådan.

Vi vet inte heller om TS (eller sonen) har adhd eller autism, det är bara trådspekulationer som inte leder någon vart.

Vi vet:
    - Att TS inte har råd med mat.
    - Att TS yngsta barn är hos modern, vilken socialtjänsten varit inblandad i då hon har missbruk.
    - Att TS och sonen nu bor ensamma.
    - Att skolans problem med sonen kvarstår.
    - Att TS är desperat.

Vi kan utifrån vad TS skrivit ana att:
    - TS i de veckor han inte hade (har?) sonen ägnar sig åt destruktiv verksamhet (kriminalitet?)
    - TS funderar i våldstendenser mot exsambon.
    - TS riskerar att förlora självkontrollen gentemot skolpersonal.
    - TS står utan stöd.

Utifrån detta är det enda rimliga att TS omgående får någon form av samtalstöd utifrån, för att kunna börja hantera situationen. Just nu hanteras den ju inte öht, den eskalerar bara. 
  • Anonym (C)

Nej, andra mamman hade inte problem (men TS skriver slarvigt).

Olsdotter skrev 2025-12-05 17:51:51 följande:
    Inget av det är aktuellt att tipsa TS om. TS är inte i tillstånd att inse att sonen behöver en utredning, ännu mindre att han själv (eventuellt) vore betjänt av en sådan.

Vi vet inte heller om TS (eller sonen) har adhd eller autism, det är bara trådspekulationer som inte leder någon vart.

Vi vet:
    - Att TS yngsta barn är hos modern, vilken socialtjänsten varit inblandad i då hon har missbruk.
    - Att TS är desperat.

- TS i de veckor han inte hade (har?) sonen ägnar sig åt destruktiv verksamhet (kriminalitet?)
    - TS står utan stöd.

Utifrån detta är det enda rimliga att TS omgående får någon form av samtalstöd utifrån, för att kunna börja hantera situationen. Just nu hanteras den ju inte öht, den eskalerar bara. 
  • Anonym (C)
    ANONYM (C) SKREV 2025-11-20 21:46:23 FÖLJANDE:

Har ditt andra barn samma kassa morsa som sonen?
    Stackars, stackars barn.

Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 22:14:27 följande:
    Nej det är olika hon är inte kass men har tyvärr problem med drickande o en snubbe som bankar på henne har själv slagit på honom vid ett tillfälle pga detta 
    hon är bra när hon bestämmer sig för o va nykter
    min samvo eller nu mera ex då blir nog så galen på mig och sonen i tid och otid och spelar fin i kanten
    inte bättre hon o snackar ihop sig med andra mamman t andra ungen då skitkul  
    Han skriver om problemsonens mamma sen eftersom jag kallade henne kass, tänk punkt och nytt stycke.
  • Olsdotter
    Anonym (C) skrev 2025-12-05 18:16:55 följande:

Nej, andra mamman hade inte problem (men TS skriver slarvigt).

Vem menar du med "den andra mamman"?

TS yngsta barn befinner sig nu enligt TS hos sin mamma, alltså mamman till även sonen som tråden handlar om. Denna har missbruksproblem.

Är syftet att leda bort från den tydliga uppstolpning jag gjorde?

TS står inför enorma problem, nu inte endast angående sonen utan även det yngsta barnet. Barnens mor har missbruksproblem, och socialtjänsten bör strax bli inblandade. Socialtjänsten bör rimligen utreda även TS inom snar framtid då det ganska uppenbart är den gravida numera exsambon som burit upp hemmet hos TS.

Detta riskerar helt tydligt att spåra ur ordentligt så som situationen utvecklats med tanke på TS syn på våld som lösning när man känner sig påhoppad och utsatt.
  • Anonym (Sedan)
    Olsdotter skrev 2025-12-05 17:51:51 följande:

Vi vet:
    - Att TS är desperat.

- TS står utan stöd.

Du lägger in saker som vi inte vet. Du "anar"...

TS har t.ex. haft svårt att sköta sitt arbete under den sista tiden. Du vet inte vilket arbete han har (och inte jag heller). Men uppenbarligen har han ett. 

Han säger inte på något ställe att han har varit fysiskt aggressiv mot pojken, utan han har bara "sagt till han"

TS har inte uttryckt någon aggressivitet mot varken skolpersonal eller för detta sambon. Han är uppgiven och känner sig sviken. Vi vet inte att han planerar något fysiskt.

Men visst behöver TS en stödkontakt i den svåra situation som han är i nu! Och dessutom hjälp att förändra sig så att han kan förhålla sig bättre gentemot sonen! Som gynnar sonen i längden.  Och samarbeta med skolan. 

Men framförallt behöver han pengar till mat och hyra i ett första steg!
    Där finns stadsmissionen,  diakon i Svenska kyrkan och socialförvaltningen för denvsaken.
  • Olsdotter
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-05 18:31:16 följande:
    Du lägger in saker som vi inte vet. Du "anar"...

TS har t.ex. haft svårt att sköta sitt arbete under den sista tiden. Du vet inte vilket arbete han har (och inte jag heller). Men uppenbarligen har han ett. 

Han säger inte på något ställe att han har varit fysiskt aggressiv mot pojken, utan han har bara "sagt till han"

TS har inte uttryckt någon aggressivitet mot varken skolpersonal eller för detta sambon. Han är uppgiven och känner sig sviken. Vi vet inte att han planerar något fysiskt.

Men visst behöver TS en stödkontakt i den svåra situation som han är i nu! Och dessutom hjälp att förändra sig så att han kan förhålla sig bättre gentemot sonen! Som gynnar sonen i längden.  Och samarbeta med skolan. 

Men framförallt behöver han pengar till mat och hyra i ett första steg!
    Där finns stadsmissionen,  diakon i Svenska kyrkan och socialförvaltningen för denvsaken.
    Du läser in saker jag aldrig har påstått. Jag har aldrig påstått att risken är att TS blir fysisk mot pojken, även om risken rent statistiskt är överhängande.

Jo, TS sätt att uttrycka sig indikerar viss risk för våld mot skolpersonal och exsambon när det närmar sig omhändertagande.
  • Anonym (C)

Yngsta barnet har annan mamma än barnet med problematik.
    Hans exsambo har brutit med problembarnets missbrukande mamma men lämnat yngsta barnet hos dens mamma.

Olsdotter skrev 2025-12-05 18:30:55 följande:
    Vem menar du med "den andra mamman"?

TS yngsta barn befinner sig nu enligt TS hos sin mamma, alltså mamman till även sonen som tråden handlar om. Denna har missbruksproblem.

Är syftet att leda bort från den tydliga uppstolpning jag gjorde?

TS står inför enorma problem, nu inte endast angående sonen utan även det yngsta barnet. Barnens mor har missbruksproblem, och socialtjänsten bör strax bli inblandade. Socialtjänsten bör rimligen utreda även TS inom snar framtid då det ganska uppenbart är den gravida numera exsambon som burit upp hemmet hos TS.

Detta riskerar helt tydligt att spåra ur ordentligt så som situationen utvecklats med tanke på TS syn på våld som lösning när man känner sig påhoppad och utsatt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:00:56 följande:
    Hans mamma har stora problem med alkohol och droger. Min sambo har brutit all kontakt med henne och skällt ut henne. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-30 11:51:24 följande:

Hon har aldrig varit våldsam mot min son då hade hon inte haft de bra kan ja säga 
    jo tack hon tog med mitt yngsta barn hem till mamman nyligen inte fått tillbaka ungen sen dess så bra beter hon sig de är kidnappning för er som inte känner till det 

• Anonym (C)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 22:14:27 följande:
    Nej det är olika hon är inte kass men har tyvärr problem med drickande o en snubbe som bankar på henne har själv slagit på honom vid ett tillfälle pga detta 
    hon är bra när hon bestämmer sig för o va nykter
    min samvo eller nu mera ex då blir nog så galen på mig och sonen i tid och otid och spelar fin i kanten
    inte bättre hon o snackar ihop sig med andra mamman t andra ungen då skitkul  
Svar på tråden Hon hatar min son