• Anonym (Desperatman)

Hon hatar min son

Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
  • Svar på tråden Hon hatar min son
  • Olsdotter
    molly50 skrev 2025-12-09 13:08:37 följande:
    Det är aldrig någonsin befogat att slå någon! Framförallt inte någon som är svagare än en själv och dessutom gravid.
    Den här dynamiken har i tråden varit synlig för mig sedan länge.

Vidare ses en hög risk angående TS och denna dynamik gällande nuvarande situation.

Exsambon har "kidnappat yngsta barnet"
    TS uttalar att om exsambon "hade varit fysisk mot sonen hade hon inte haft det roligt"
    TS menar att hans situation beror helt på exsambon och sonens mamma (då kan du nog förstå hur "kidnappningen" av yngsta barnet påverkar synen på det barnets mor).
    Hela världen är emot TS, och exsambon har visat sig vara värst av alla.

I denna situation är det rent av destruktivt att påtala för TS alla fel i hans resonemang. TS behöver en direktkontakt, inte diverse "påhopp" (från hans perspektiv). I tråden, och ej heller medhåll.
    Definitivt behövs psykologiskt stöd när omhändertagandet av sonen verkställs.
  • Anonym (Sedan)

Det finns sätt att hantera ångest. Man kan gå i KBT-terapi. Ångesten försvinner inte helt, men den blir lägre och man lär sig sätt att hantera den. 

Det man framförallt behöver veta är att ångest inte är farlig, bara väldigt, väldigt obehagligt. Det är alltså inte farligt för kroppen att känna ångest.

Sådant som gör ångesten mindre är att man sover när det är natt och äter dagtid. Ser till att komma ut en stund på förmiddagen, så att kroppen ställs in efter en normal dygnsrytm. Låter bli alkohol för alkohol gör att man sover sämre senare på natten och lättare får ångest.

Ja arbetssituationen kan göra att man får ångest. Är det riktigt dåligt på jobbet är det bättre att söka nytt jobb. Det blir aldrig bra om det är riktigt dåligt.

Sen skulle Mansjouren kunna ge dig stöd. Man ringer dit. 

Men behöver du pengar så är Stadsmissionen, en diakon i Svenska kyrkan eller socialförvaltningen de vägar som man kan försöka. 

Vill man äta riktigt billigt så kan potatisgratäng med mjölk och lök fungera. Har med både proteiner och c-vitamin. 

• Anonym (C)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:37:49 följande:
    Hon flytta från ingenstans pga sonen tydligen 
    hon betala hälften sen mer ofta då jag varit hemma mkt pga ångest o hon har bättre jobb 
    jag trivs inte på mitt jobb av flera anledningar då det hänt mkt senaste tiden där jag får skulden för så inte pallar verkligen 
    Om du misshandlade ditt gravida ex var flytten inte oväntad utan på tiden!
  • Anonym (Du är problemet)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:37:49 följande:
    Hon flytta från ingenstans pga sonen tydligen 
    hon betala hälften sen mer ofta då jag varit hemma mkt pga ångest o hon har bättre jobb 
    jag trivs inte på mitt jobb av flera anledningar då det hänt mkt senaste tiden där jag får skulden för så inte pallar verkligen 
    Nej, hon flyttade inte från "ingenstans". Hon har flertalet gånger påpekat för dig de problem som finns med sonen, hur det påverkar er som familj och DU har VALT att inte lyssna. Det kommer aldrig från "ingenstans".

Mitt ex ansåg också att jag valde att lämna "från ingenstans" trots att jag 6 månader tidigare sagt att jag inte orkade längre att bli kallad fula saker, att få höra att jag är roten till allt ont i hans liv etc. Jag är fortfarande, snart 2 år senare, roten till allt ont i hans liv. 
  • Agda90
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:32:37 följande:
    Det var befogat kan jag säga men har bett om ursäkt tusen och åter tusen gånger inte ens hon pratar om just det 
    har också sagt till sonen att det aldrig är ok på ngt sätt att slå en tjej 
    hans största problem just nu är hans skrik och nattliga upp vaknanden blir galen hans mamma skrämmer han genom sitt drickande tror jag 
    nu har man inte ens råd o fira jul inte mat för dan inte till hyran får börja sälja nåt snart 
    Det är ALDRIG befogat att slå sin partner. ALDRIG! 
    Jag kanske hade ett uns av empati för dig och tyckte någonstans på vägen att du förtjänade hjälp men det är puts väck!

Du ska inte ha barn i din närhet!
    Du ska inte ha en partner!

Du misshandlar dina barn genom ditt sätt att vara förälder och du har misshandlat din partner både fysiskt och psykiskt! Och så är det du som är offret för att hon har lämnat dig!????!!

Jag blir äcklad av människor som dig. 
    Ni förstör för andra och har aldrig vett att ta något som helst ansvar!
  • Agda90
    Olsdotter skrev 2025-12-09 13:21:16 följande:
    Den här dynamiken har i tråden varit synlig för mig sedan länge.

Vidare ses en hög risk angående TS och denna dynamik gällande nuvarande situation.

Exsambon har "kidnappat yngsta barnet"
    TS uttalar att om exsambon "hade varit fysisk mot sonen hade hon inte haft det roligt"
    TS menar att hans situation beror helt på exsambon och sonens mamma (då kan du nog förstå hur "kidnappningen" av yngsta barnet påverkar synen på det barnets mor).
    Hela världen är emot TS, och exsambon har visat sig vara värst av alla.

I denna situation är det rent av destruktivt att påtala för TS alla fel i hans resonemang. TS behöver en direktkontakt, inte diverse "påhopp" (från hans perspektiv). I tråden, och ej heller medhåll.
    Definitivt behövs psykologiskt stöd när omhändertagandet av sonen verkställs.
    Eller så låser man in och kastar bort nyckeln så att ingen annan kan råka illa ut!
  • Olsdotter
    Agda90 skrev 2025-12-09 14:12:27 följande:
    Eller så låser man in och kastar bort nyckeln så att ingen annan kan råka illa ut!
    Inte realistiskt 
  • Agda90
    Olsdotter skrev 2025-12-09 14:14:17 följande:
    Inte realistiskt 
    Ja, tyvärr inte. Men det hade varit bäst för de som är drabbade. 
  • Aniiee

Görlåt TS, men.... är du säker på att det endast är sonens mamma som har missvruksproblem?

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Hon hatar min son