• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (L202344)

Oj okej, då avstår jag träning. Tack!!

• Anonym (L202344)

Vet ni förresten hur ofta labben brukar kolla hur det går för alla embryon? Alltså kan man förvänta sig ett samtal redan efter några dagar ifall ingen klarat sig, eller undersöks de först samma dag de ska sättas in igen?

• alison13
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-01 14:42:54 följande:

Vet ni förresten hur ofta labben brukar kolla hur det går för alla embryon? Alltså kan man förvänta sig ett samtal redan efter några dagar ifall ingen klarat sig, eller undersöks de först samma dag de ska sättas in igen?

Jag vet inte exakt men jag tror att de kollar på de varje dag. Sedan ge de besked tror jag bara när de vet hur det har gått för samtliga. 
  • rajs

Som jag förstår det kollar de varje dag, men de kontaktade inte mig förrän dag 6 med resultatet (fick på alltid öppet), men jag fick veta hur många som befruktades dagen efter när jag ringde ang nått annat, och jag skrev till den dag 5 och frågade hur det såg ut. De sa att jag kunde ringa när jag ville och fråga. 
  • Anonym (Lily96)

Var på nytt UL idag, äggplock på fredag, och då meddelade de att de kommer ringa på måndag (dag 3) och berätta hur det gått och sen frysa alla dag 5. Det är säkert lite olika rutiner på olika kliniker skulle jag gissa 😊
  • Anonym (L202344)

Tack för alla svar! Ja det verkar vara lite olika :) Jag är såklart väldigt nyfiken på hur det går för mina embryon, men för rädd för att få ett dålig svar ifall jag ringer, så jag avvaktar tills de själva hör av sig från sjukhuset. Men om det är som ni tror, att de kollar dem varje dag, så kanske de/minst en, än så länge lever i alla fall (annars hade de ringt).
    Frågade däremot läkaren idag om träning, och min klinik ser inget problem med att träna redan nu. Konstigt att det finns så olika riktlinjer kring det..

• alison13

Ruvardag 6 och smygtestade idag och det var negativt. Kanske det finns lite hopp kvar men jag tror inte det. Suck. Mycket besviken helt ärligt. Och kliniken kräver att man väntar ut en hel cykel innan ny ÅF. Hatar den här processen. 

• alison13
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-02 21:33:42 följande:

Tack för alla svar! Ja det verkar vara lite olika :) Jag är såklart väldigt nyfiken på hur det går för mina embryon, men för rädd för att få ett dålig svar ifall jag ringer, så jag avvaktar tills de själva hör av sig från sjukhuset. Men om det är som ni tror, att de kollar dem varje dag, så kanske de/minst en, än så länge lever i alla fall (annars hade de ringt).
    Frågade däremot läkaren idag om träning, och min klinik ser inget problem med att träna redan nu. Konstigt att det finns så olika riktlinjer kring det..

Super konstigt angående råd om träningen! Jag var dock överstimulerade- vet inte om du var det? Och det var kanske anledning till att jag skulle avstå så länge
  • JNMK
    alison13 skrev 2026-02-03 09:20:57 följande:

Ruvardag 6 och smygtestade idag och det var negativt. Kanske det finns lite hopp kvar men jag tror inte det. Suck. Mycket besviken helt ärligt. Och kliniken kräver att man väntar ut en hel cykel innan ny ÅF. Hatar den här processen. 

Åh förstår att det känns tungt men det kan verkligen vara att det är för tidigt. Jag pendlar så mycket mellan hopp och oro, tycker det blir värre dag för dag med mer oro och dålig känsla. Håll ut, det är inte kört ännu!

Inget test här ännu (min sambo har gömt alla test så jag inte ska bli lockad att tjuvtesta). Har heller inga symptom förutom låg energi/ledset humör och trötthet vilket känns 100 % progesteron/cyklogest. 

varför vill kliniken vänta en hel cykel innan ny återföring? Vet inte vad som gäller på min klinik men hoppas så på att få göra ny återföring direkt om testet skulle vara negativt. 

• Anonym (L202344)
    alison13 skrev 2026-02-03 09:20:57 följande:

åh jag lider med dig.. men som JMNK nämn är det väldigt tidigt. Håller tummarna..! Men förstår hur du känner dig.

Ja det är en helt förfärlig process, speciellt all väntan. Hur hanterar ni alla det? Jag försöker jobba mer och ha igång olika projekt i hemmet, men är trött på att se så mycket i livet som distraktion, och att vakna stressad på nätterna.

Är också intresserad av att höra mer om tidslinjen för ÅF, jag TROR min klinik också säger att man ska vänta en cykel vilket låter helt olidligt.

Svar på tråden IVF 2026