-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Stort grattis @JNMK!! Vilken lycka! Jag har aldrig sett ett positivt test i hela mitt liv, så det kommer verkligen vara speciellt att förhoppningsvis se ett extra streck för första gången.
Kan någon förklara hur man gör med Cyclogest när man gör FET? Insåg att läkaren inte pratade om det på vårt planeringsmöte efter ÄP. Jag brukar få mellanblödningar redan några få dagar efter ägglossning så jag är orolig för att jag inte kommer få progesteronet "i tid". Om det nu är det som det beror på...
-
Anonym (L202344) skrev 2026-02-08 10:22:34 följande:Tack för dina reflektioner😊
Men wow stort grattis, så roligt!❤️ Är verkligen glad för din skull och det ger hopp till oss andra också!🙏alison13 skrev 2026-02-08 11:13:23 följande:Men gud hur spannade!! Grattis ni två (eller tre!!)kamd skrev 2026-02-08 11:28:45 följande:Stort grattis @JNMK!! Vilken lycka! Jag har aldrig sett ett positivt test i hela mitt liv, så det kommer verkligen vara speciellt att förhoppningsvis se ett extra streck för första gången.
Kan någon förklara hur man gör med Cyclogest när man gör FET? Insåg att läkaren inte pratade om det på vårt planeringsmöte efter ÄP. Jag brukar få mellanblödningar redan några få dagar efter ägglossning så jag är orolig för att jag inte kommer få progesteronet "i tid". Om det nu är det som det beror på...
Tack fina ni🥺❤️ det känns helt overkligt, men är så glad. Trodde först inte att jag såg rätt når jag såg två tydliga linjer på testet. Nu ska jag försöka hålla fast vid inställningen att vara glad och inte ta ut oro i förskott. Hejjar så på er också 🤞🥰 -
Juste, vad gäller cyklogesten så började jag ta den två dagar innan återföring, så ca 3 dagar efter ägglossning tror jag det borde bli 😊kamd skrev 2026-02-08 11:28:45 följande:Stort grattis @JNMK!! Vilken lycka! Jag har aldrig sett ett positivt test i hela mitt liv, så det kommer verkligen vara speciellt att förhoppningsvis se ett extra streck för första gången.
-
Vad svårt det är att försöka låta bli att tolka små känningar kring livmodern.. Är på ruvardag 4 och tycker jag ibland känner att något pågår där nere, men det känns ju omöjligt att avgöra om det är ett bra eller dåligt tecken (eller till och med helt orelaterat).
-
Skönt på nått håll att man inte är ensam?!! men fy vad jobbigt det är och känner med dig. Höll på att skälla ut någon på jobbet och säga upp mig haha! Men tur nog skedde det vid slutet på dagen så jag kunde gå hem och andas. Vände lite för mig nu i slutet av veckan så hoppas det är över. Men fy. Tog inte Suprefact men en liknande med samma hormoner (gonapeptyl) så var också en GnRh triggerkamd skrev 2026-02-06 22:44:06 följande:Ja alltså FY TUSAN vad jag mår skit rent ut sagt. Är på CD 6. Hade bara 2-3 dagar blödning. Har gått 1 vecka och 3 dagar från äggplock (med Suprefact).
Är som en PMS-demon. Känner mig likgiltig inför det mesta på jobbet. Har svårt att skratta med kollegor på luncher och raster trots att det brukar vara dagens höjdpunkter. Är hemsk mot min sambo. Kall och avståndstagande. Känner obehag när han rör mig. Som den värsta PMS jag haft på länge. Jag har tänkt att det är Suprefacten som gjort att jag mår såhär, men jag vet inte..?
-
Anonym (L202344) skrev 2026-02-08 13:00:45 följande:Vad svårt det är att försöka låta bli att tolka små känningar kring livmodern.. Är på ruvardag 4 och tycker jag ibland känner att något pågår där nere, men det känns ju omöjligt att avgöra om det är ett bra eller dåligt tecken (eller till och med helt orelaterat).
Åh same. Är på ruvardag 3. Känner allt men samtidigt ingenting på samma gång. Vilken dag har du testdag? Var det en 5-dagars blastocyst du satte in?
-
Kul att vi är i samma fas! Testdag 16 feb, när har du? Yes en 5-dagars var det :) Hur går det för dig generellt?Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-08 20:47:53 följande:Åh same. Är på ruvardag 3. Känner allt men samtidigt ingenting på samma gång. Vilken dag har du testdag? Var det en 5-dagars blastocyst du satte in?
-
Anonym (L202344) skrev 2026-02-08 21:08:25 följande:Kul att vi är i samma fas! Testdag 16 feb, när har du? Yes en 5-dagars var det :) Hur går det för dig generellt?Ja verkligen! Alltså vi satt och funderade på om testdagens räknas från som dag 1 på insättningsdagen eller om dagen efter var dag 1. Beroende på vilken av det som är rätt är det antingen den 17 eller 18 februari. Känns så långt bort men vet att det bara är att försöka slappna av och ta en dag åt gången. Med lite otur och det inte sitter får jag antagligen mens under denna veckan så vi får väl se om svaret kommer oönskat snabbare. okej samma här. Jo men det går bra men vi har ju gjort 2 st IUI tidigare då inge ?fel? uppdagats och det har ju inte suttit. Känns typ som ?varför skulle det sitta denna gången?!? Och samtidigt ?är det inte vår tur snart?? Så det är knepigt. Hur går det för er? Vilket försök är ni på? Hur många blastisar har ni kvar?
-
Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-09 06:36:29 följande:Ja verkligen! Alltså vi satt och funderade på om testdagens räknas från som dag 1 på insättningsdagen eller om dagen efter var dag 1. Beroende på vilken av det som är rätt är det antingen den 17 eller 18 februari. Känns så långt bort men vet att det bara är att försöka slappna av och ta en dag åt gången. Med lite otur och det inte sitter får jag antagligen mens under denna veckan så vi får väl se om svaret kommer oönskat snabbare. okej samma här. Jo men det går bra men vi har ju gjort 2 st IUI tidigare då inge ?fel? uppdagats och det har ju inte suttit. Känns typ som ?varför skulle det sitta denna gången?!? Och samtidigt ?är det inte vår tur snart?? Så det är knepigt. Hur går det för er? Vilket försök är ni på? Hur många blastisar har ni kvar?
Jag vet inte hur man officiellt räknar, men jag hade i alla fall återföring i onsdags, och jag tänker att jag är på ruvardag 5 nu (måndag).
Jo precis, jag brukar få spotting flera dagar innan mens så jag kommer nog också ev få svaret innan testdagen..
Jag har gjort 3 inseminationer förut som inte tog, sen blev jag helt plötsligt gravid naturligt men det slutade utvecklas direkt, vilket upptäcktes på en tidig scanning. Jag har haft precis samma tankar som du, att varför skulle det funka denna gång när så många inseminationer plus naturliga försök misslyckats (och det inte är något känt fel på oss), men samtidigt vid IVF är det typ 50% istället för 15% chans att bli gravid per cykel. Så jag försöker tänka positivt nu att statistiskt sett borde det funka efter åtminstone 1-3 försök. Självklart kommer jag må skit om det inte tar sig direkt, men som jag nämnt tidigare i tråden har det aldrig hjälpt mig förut att tänka ?det kommer nog inte gå? för att inte jinxa det, så nu orkar jag bara inte må skit fram till testdagen, men det är ju inte alltid lätt att styra själv, jag har nog bara tur just nu att jag mår ganska bra.
Har 1 blaso i frysen, så klarar mig en cykel till ifall det inte funkar denna gång. Sen i cykeln efter kan jag bara ta ut fler ägg. så länge jag får göra ÅF direkt i nästa cykel så känns det som en liten trygghet, att slippa slösa ännu mer tid, i alla fall. -
Känner igen mig i så mycket som du skriver. Denna cykel har jag bestämt mig att manifestera att det sitter och får ta smällen när mensen eller negativt på stickan och ta den sorgen den dagen men sen är det bara på det igen. Finns ingenting som ska hindra mig att få bilda vår familj. Känner mig inte lika stressad denna omgången. Tidigare har en dag känts som en evighet men nu rullar det på lite bättre men vissa stunder känns det segt såklart. Oddsen av att det sitter inom typ 3 gånger med IVF är ju ändå stor så jag har goda förhoppningar oavsett, för oss båda ❤️Anonym (L202344) skrev 2026-02-09 07:31:42 följande:Jag vet inte hur man officiellt räknar, men jag hade i alla fall återföring i onsdags, och jag tänker att jag är på ruvardag 5 nu (måndag).
Jo precis, jag brukar få spotting flera dagar innan mens så jag kommer nog också ev få svaret innan testdagen..
Jag har gjort 3 inseminationer förut som inte tog, sen blev jag helt plötsligt gravid naturligt men det slutade utvecklas direkt, vilket upptäcktes på en tidig scanning. Jag har haft precis samma tankar som du, att varför skulle det funka denna gång när så många inseminationer plus naturliga försök misslyckats (och det inte är något känt fel på oss), men samtidigt vid IVF är det typ 50% istället för 15% chans att bli gravid per cykel. Så jag försöker tänka positivt nu att statistiskt sett borde det funka efter åtminstone 1-3 försök. Självklart kommer jag må skit om det inte tar sig direkt, men som jag nämnt tidigare i tråden har det aldrig hjälpt mig förut att tänka ?det kommer nog inte gå? för att inte jinxa det, så nu orkar jag bara inte må skit fram till testdagen, men det är ju inte alltid lätt att styra själv, jag har nog bara tur just nu att jag mår ganska bra.
Har 1 blaso i frysen, så klarar mig en cykel till ifall det inte funkar denna gång. Sen i cykeln efter kan jag bara ta ut fler ägg. så länge jag får göra ÅF direkt i nästa cykel så känns det som en liten trygghet, att slippa slösa ännu mer tid, i alla fall.