• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (L202344)
    Hejasommaren skrev 2026-02-13 08:34:06 följande:

Ansluter lite mer på riktigt här nu 🤗 vi var på uppstart igår på kliniken och idag började jag med provera med förhoppningen att göra äggplock någon gång runt v11-12🙏🏻 vi är inställda på frys direkt pga PCOS men ändå väldigt taggade att äntligen få köra igång 

Kul!😊
  • Motherofdachshunds

Hej hopp, 
    Nu var det några veckor sedan jag var här, kul att se att så många har anslutit och vill dela sina resor så att vi kan heja på varandra. 

Jag har två embryon i frysen, en D5 och en D6, och på söndag ska ett av dom sättas in! Började med cyklogest idag, absolut sämsta delen av all behandling. Hatar kladdet. Jag har en bra känsla, håll alla tummar för mig!

• Motherofdachshunds
    Vallmo93 skrev 2026-01-29 08:21:20 följande:

Hej alla,

Vilken fin tråd! Jag är inte riktigt i start av IVF ännu - utan väntar på min bokade tid för fertilitetsutredning. Men såklart, tänker lite längre framåt för att inte tappa hoppet och tänker att IVF kommer det nog bli. Jag och min partner började försöka aktivt i Okt-24 och fick ganska snabbt ett utomkvedshavandeskap. Har under 2025 därför redan fått göra ganska mycket undersökningar/provtagningar så har ganska bra koll på mitt läge. Däremot har vi ingen koll på min killes simmare, så där är vi lite mer nyfikna av vad fertilitetsutredningen kommer visa. 

Vi är inbokade på Sophiahemmet för utredningen om ca 2 månader och har hört så mycket gott om dem. Ser att det är många här i tråden som går på Sophiahemmet. Vill ni dela med er lite snabbt hur lång tid processen tog för er från första besöket vid utredningen till IVF? Hur lång tid tog den att få resultat från? skickades remiss för IVF direkt därefter eller fick ni fortsätta försöka ett tag själva? Och från att remiss skickades, och de blev godkänt, hur lång tid till uppstart av IVFen? 

Hejar på er alla! 🤗💛

Jag går på Sophiahemmet, fick en tid för utredning 2 veckor efter kontakt, sen lite väntan på att remissen skulle bli klar och när jag väl fick remissen så fick jag tid för start nästan direkt. Allt som allt tog det ca 4 månader från första kontakt till första sprutan. Längsta väntan var helt klart väntan på remiss, att boka tid har alltid gått jättefort. 

De är fantastiska på Sophiahemmet ❤️

• Anonym (2712)

Hej! 
    Ny på denna IVF resa där jag startade med insemination som inte tog och valde gå över till IVF.

Jag hade äggplock idag och det gick väldigt smidigt.
    Hade 15 folliklar där dem fick ut 11 ägg.
    Känns hoppfullt iaf och nu får man hålla tummarna att många lyckas bli befruktade och mognar.
    Ska göras en totalfrys.

• Rainbowbaby2026
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-13 11:38:54 följande:
    Fattar! Anar symptomer ibland också som inte går att tolka åt det ena eller andra hållet, men har redan googlat i timmar i tidigare cykler så nu bara försöker jag bara att inte tänka för mycket på det. Och nu är det bara en helg kvar tills jag ska testa (kommer inte testa tidigt själv), och har bokat in planer i helgen så den förhoppningsvis går snabbt. Tycker ändå jag har hållit mig lugn, fast sover lite stressigt, så det är väl främst då min oro visar sig. Men ja, tiden går långsamt och känns som en enda väntan - inte riktigt livskvalitet.
    När ska du testa?
    ja alltså allt jag tänkte/känner som skulle kunna vara symptom så kollar jag biverkningar för cyklogest och hittar samma där. Är första rundan för mig med cyklogest så det är lite nytt. Har du kört på det tidigare? jag testar på onsdag med gravtest från kliniken. Brukar testa med ett digitalt också för att få se orden. Har börjat få känslan att det bara är cyklogest som är orsaken till symptomen och att det inte sitter men hoppas bara blivit förvirrad såklart och att det sitta. Håller alla tummar och tår får både dig och mig tisdag resp onsdag ❤️
  • Anonym (L202344)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-14 06:56:41 följande:
    ja alltså allt jag tänkte/känner som skulle kunna vara symptom så kollar jag biverkningar för cyklogest och hittar samma där. Är första rundan för mig med cyklogest så det är lite nytt. Har du kört på det tidigare? jag testar på onsdag med gravtest från kliniken. Brukar testa med ett digitalt också för att få se orden. Har börjat få känslan att det bara är cyklogest som är orsaken till symptomen och att det inte sitter men hoppas bara blivit förvirrad såklart och att det sitta. Håller alla tummar och tår får både dig och mig tisdag resp onsdag ❤️
    Ja okej precis! Jag har kört på cyklogest 2-3 gånger tidigare, tycker det jobbigaste är kladdet men har typ vant mig nu. Blir ändå som någon slags nedräkning att ta dem om man ska se det positivt, när man ser hur högen man har kvar blir mindre och mindre.
    Okej spännande, ganska snart för dig också då. Tusen tack, det gör jag med!❤️🙏 Mitt test är på måndag, skriver sen hur det gick❤️
  • kamd
    Anonym (Lily96) skrev 2026-02-13 06:24:10 följande:

Hej allihopa! Hoppas ni alla mår bra i vintermörkret🥰

Jag gjorde äggplock för 1 vecka sen. Det blev 14 på uttag (mycket färre än jag trott med PCO och haft på UL. Av de 14 blev 9 befruktade och igår fick vi besked att det blev 6 st nedfrysta blastocyster D5. Kliniken skrev tom att det var ett super bra resultat. Håller tummarna! 

Fick min blödning i onsdags, 5 dagar efter äggplocket. Fick ni andra också extrem mens? Alltså det är ett flöde utan dess like?

Grattis! Vilket bra resultat 🥰

Fick också blödning 5 dagar efter ÄP. Jag blöder vanligtvis väldigt lite, så det var fortfarande lite. Men det var absolut mer volym. Svårt att "mäta" eftersom jag inte fick använda tampong de första dagarna. Men jag fick den känslan i alla fall. 

Förstår att det bara är en uppvärmning för den "riktiga" väntan efter återföring, men är just nu efter första bortfallsblödningen och väntar på ett positivt ÄL-test för att få rapportera och göra FET. Inte ett enda streck i sikte hittills och är på CD 14. Min ÄL kommer alltid dag 13 eller 14. Suck alltså! Mitt tålamod klarar inte det här. Vill bara se en liten ökning. Känns som att den kommer bli minst en vecka försenad. Har ju inga känningar som tyder på ÄL heller. 

När kom ÄL för er, ni som gjort totalfrys?

• Rainbowbaby2026
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-14 08:02:16 följande:
    Ja okej precis! Jag har kört på cyklogest 2-3 gånger tidigare, tycker det jobbigaste är kladdet men har typ vant mig nu. Blir ändå som någon slags nedräkning att ta dem om man ska se det positivt, när man ser hur högen man har kvar blir mindre och mindre.
    Okej spännande, ganska snart för dig också då. Tusen tack, det gör jag med!❤️🙏 Mitt test är på måndag, skriver sen hur det gick❤️
    Okej. Ja då förstår jag att du vant dig lite vid alla biverkningar nu iaf. Haha ja men verkligen min nedräkning är knappt i dagar det är i hur många cyklogest jag har kvar. 😂 jaha på måndag. 🤞 hade du också 13 dagar till provtagning eller fick du datum du skulle testa? det är gravtest hemma va? Vissa tar ju blodprov men det tycker jag det pratas mer om i andra länder.
  • Anonym (L202344)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-14 08:43:51 följande:
    Okej. Ja då förstår jag att du vant dig lite vid alla biverkningar nu iaf. Haha ja men verkligen min nedräkning är knappt i dagar det är i hur många cyklogest jag har kvar. 😂 jaha på måndag. 🤞 hade du också 13 dagar till provtagning eller fick du datum du skulle testa? det är gravtest hemma va? Vissa tar ju blodprov men det tycker jag det pratas mer om i andra länder.
    Haha ja exakt😄 Egentligen hade jag bara 11 dagar till test räknat från äggplock, men eftersom dag 11 infaller en söndag så kommer jag ha väntat 12 dagar denna gång. Tar via blodprov (bor i ett grannland) :) Min sjuksköterska sa att jag kan testa hemma imorrn om jag vill också, men jag känner bara att om det är negativt så blir det bara en extradag av att vara ledsen + att jag inte kommer våga lita på resultatet, så jag väntar☺️ Riskerar nu däremot att bryta ihop på jobbet istället på måndag, men jag har sagt till mina kollegor att jag ev går tidigt pga ?har besök av släkt? ifall jag inte kan hålla ihop det. Vi får se hur det går!
  • Disnerd

Jag hoppar in här! Jag har hållit på i 2 år nu med ivf gjort 3 äggplock och har nu gjort min 5:e återföring efter 2 månader nedreducering och på tisdag är det testdag. Absolut tortyr att vänta men inga blödningar än så hoppas hoppas! 

Jag har bra stöd runt mig men känner mig så ensam ändå när man sitter med alla sprutor tabletter och alla cyklogest, så jag är glad för tråden! 

Svar på tråden IVF 2026