• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • alison13
    JNMK skrev 2026-02-03 09:43:07 följande:

Åh förstår att det känns tungt men det kan verkligen vara att det är för tidigt. Jag pendlar så mycket mellan hopp och oro, tycker det blir värre dag för dag med mer oro och dålig känsla. Håll ut, det är inte kört ännu!

Inget test här ännu (min sambo har gömt alla test så jag inte ska bli lockad att tjuvtesta). Har heller inga symptom förutom låg energi/ledset humör och trötthet vilket känns 100 % progesteron/cyklogest. 

varför vill kliniken vänta en hel cykel innan ny återföring? Vet inte vad som gäller på min klinik men hoppas så på att få göra ny återföring direkt om testet skulle vara negativt. 

Tack så mycket för trösten. Tycker att det var mycket smart av dig att ha din sambo gömma testerna! Kommer göra det till nästa gång. 
    vet absolut ej varför de vill att vi ska vänta. Bara att vi fick hem följande info efter ÅF: Vid utebliven graviditet och kvarvarande offentliga försök kommer planering för nästa behandling att skickas hem. Frysäterföring kan dà tidigast utforas p? menstruationen efter din nuvarande blödning.?

därför det känns mer som en ?planering? grej och inte hälsorelaterat. kommer fråga om de kan gör undantag?

hålla tummarna att din lilla embryo växer och växer stark inom dig!! 
  • JNMK
    alison13 skrev 2026-02-03 10:53:50 följande:
    Tack så mycket för trösten. Tycker att det var mycket smart av dig att ha din sambo gömma testerna! Kommer göra det till nästa gång. 
    vet absolut ej varför de vill att vi ska vänta. Bara att vi fick hem följande info efter ÅF: Vid utebliven graviditet och kvarvarande offentliga försök kommer planering för nästa behandling att skickas hem. Frysäterföring kan dà tidigast utforas p? menstruationen efter din nuvarande blödning.?

därför det känns mer som en ?planering? grej och inte hälsorelaterat. kommer fråga om de kan gör undantag?

hålla tummarna att din lilla embryo växer och växer stark inom dig!! 

Tack, jag håller tummarna för dig och ditt lilla embryo också! tycker inte du ska ge upp hoppet ännu, dag 6 är fortfarande väldigt tidigt!! Men förstår att det är tungt, jag känner inte heller mycket hopp och är mest inställd på negativt test. 

Låter ju som det är en planeringsgrej då, sjukt frustrerande, hoppas du kan få ett undantag. Har försökt läsa mig till hur det funkar, om man får göra ny FET direkt i cykeln efter och enligt chat gpt så ska det inte finnas några hinder för det, men kan ju vara att olika kliniker har olika rutiner. Tiden springer ju iväg tillräckligt mycket ändå..

• rajs

Har ni känt er extra hormonella/känsliga cykeln efter äggplock? Är nu två veckor sedan plocket, är på cykeldag 10? och känns som extrem PMS fastän jag är i follikulärfasen. 

• JNMK
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-03 10:49:11 följande:

åh jag lider med dig.. men som JMNK nämn är det väldigt tidigt. Håller tummarna..! Men förstår hur du känner dig.

Ja det är en helt förfärlig process, speciellt all väntan. Hur hanterar ni alla det? Jag försöker jobba mer och ha igång olika projekt i hemmet, men är trött på att se så mycket i livet som distraktion, och att vakna stressad på nätterna.

Är också intresserad av att höra mer om tidslinjen för ÅF, jag TROR min klinik också säger att man ska vänta en cykel vilket låter helt olidligt.

Man får öva riktigt mycket på att vänta och inte ha kontroll i den här processen! jag tycker den värsta väntan har varit på dag 5/6 beskeden om återföring/hur många som frysts ner. Ruvardagarna är också jobbiga och mycket analys av vad som känns/inte känns i kroppen men för mig har det inte varit lika intensiv oro, kommer nog tycka det är som jobbigast på testdagen för innan dess finns möjligheten fortfarande att det funkat. 

Det som funkat bäst för mig (efter en del övning) är att försöka acceptera att det känns skitjobbigt och inte försöka trycka bort det, men samtidigt att inte gå in i alla ?tänk om /värsta scenario? tankar. Istället försöker jag tänka - ja, det känns skitjobbigt, men jag vet inte än, och så försöka rikta om fokus till grejer som är snälla och mysiga (typ kolla på en film, krama på min sambo, läsa en bok, scrolla Pinterest på inredningsinspiration osv). Sen är det lättare att leva ?som vanligt? tycker jag när det gått någon eller några veckor sedan man gjorde något aktivt i behandlingen.

hur går det för dig? Visst hade du nyligen gjort ägguttag? är det planerad färsk återföring eller totalfrys? Om det är planeras totalfrys tror jag ev man behöver vänta en cykel, men om det blivit totalfrys efter uttag/att du tagit ovitrelle så kan man iaf på vår klinik göra återföring direkt i nästa cykel om man hittar ägglossning med test. 
  • Anonym (Evve)

Negativt test idag på festdagen efter FET för två veckor sen. Har haft magkänsla att det inte tagit sej. Har meddelat kliniken som frågade om vi ville prova igen efter nästa ägglossning så vi kör på det och håller tummarna❤️ Är det fler som testat negativt och sedan lyckats nästa eller nästnästa gång? 

• Anonym (L202344)
    JNMK skrev 2026-02-05 15:04:27 följande:
    Man får öva riktigt mycket på att vänta och inte ha kontroll i den här processen! jag tycker den värsta väntan har varit på dag 5/6 beskeden om återföring/hur många som frysts ner. Ruvardagarna är också jobbiga och mycket analys av vad som känns/inte känns i kroppen men för mig har det inte varit lika intensiv oro, kommer nog tycka det är som jobbigast på testdagen för innan dess finns möjligheten fortfarande att det funkat. 

Det som funkat bäst för mig (efter en del övning) är att försöka acceptera att det känns skitjobbigt och inte försöka trycka bort det, men samtidigt att inte gå in i alla ?tänk om /värsta scenario? tankar. Istället försöker jag tänka - ja, det känns skitjobbigt, men jag vet inte än, och så försöka rikta om fokus till grejer som är snälla och mysiga (typ kolla på en film, krama på min sambo, läsa en bok, scrolla Pinterest på inredningsinspiration osv). Sen är det lättare att leva ?som vanligt? tycker jag när det gått någon eller några veckor sedan man gjorde något aktivt i behandlingen.

hur går det för dig? Visst hade du nyligen gjort ägguttag? är det planerad färsk återföring eller totalfrys? Om det är planeras totalfrys tror jag ev man behöver vänta en cykel, men om det blivit totalfrys efter uttag/att du tagit ovitrelle så kan man iaf på vår klinik göra återföring direkt i nästa cykel om man hittar ägglossning med test. 
    Ja men det är bra tips, intressant att höra hur andra reflekterar :)

Tack för att du frågar. Jag tog ut 6 ägg förra veckan, 4 klarade sig till dag 5, en blev återförd och 1 av de övriga 3 klarade sig till dag 6 (idag) och frös ner. Så det var både ägguttag och återföring för mig i denna cykel, som resulterade i en återförd + en i frysen. Så nu är jag i ruvarfasen och får tänka på dina tips.

Hur går det för dig?
  • Anonym (L202344)
    Anonym (Evve) skrev 2026-02-05 19:46:10 följande:

Negativt test idag på festdagen efter FET för två veckor sen. Har haft magkänsla att det inte tagit sej. Har meddelat kliniken som frågade om vi ville prova igen efter nästa ägglossning så vi kör på det och håller tummarna❤️ Är det fler som testat negativt och sedan lyckats nästa eller nästnästa gång? 

❤️
  • Anonym (Lily96)

Beklagar att det inte tog sig denna gång❤️
    Tänker ett steg bakåt, två steg framåt - nu är du ett steg längre fram i din resa även om det inte var det utfallet man hoppats på. 
  • JNMK

Vad tråkigt att det inte tog sig denna gång, men då får du göra ny återföring direkt i cykeln efter då? håller tummarna för nästa🤞
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-05 20:26:58 följande:
    Ja men det är bra tips, intressant att höra hur andra reflekterar :)

Tack för att du frågar. Jag tog ut 6 ägg förra veckan, 4 klarade sig till dag 5, en blev återförd och 1 av de övriga 3 klarade sig till dag 6 (idag) och frös ner. Så det var både ägguttag och återföring för mig i denna cykel, som resulterade i en återförd + en i frysen. Så nu är jag i ruvarfasen och får tänka på dina tips.

Hur går det för dig?

Åh men grattis till dina två blastos! Vad spännande att du också ruvar nu, vilken dag är du på? 

det går okej för mig, tycker cyklogesten påverkar måendet till det sämre, men känner mig ändå helt ok stabil. Kände mig väldigt pirrig och hoppfull första dagarna men nu (ruvardag 9) känner jag mig mer inställd på att det kommer vara negativt, men hoppas såklart fortfarande! 

• Anonym (Selma)

Jag skriva detta ner bara för att "ranta" - jag har fått så hemskt dålig bemötande av någon på RMC Malmö idag. Jag ville prata ihop lite saker som jag inte förstådd och ville få lite förklaring och den här person var så aggressiv och nedlåtande mot mig.... jag var mitt i ett möte och nästan grät. Jag just nu undersöker möjlighet till att byta klinik. Kan inte förstår hur någon som jobba med infertila personer - som går igenom en mycket svår tid - kan prata på ett så icke empatisk sätt mot en patient.... och jag som ville bara få lite förklaring om min behandling....

Svar på tråden IVF 2026