-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Tack! Jag blev väldigt glad över dessa två små. Nu är jag på ruvardag 2, än så länge känner jag mig energisk och positiv.JNMK skrev 2026-02-06 09:51:56 följande:Vad tråkigt att det inte tog sig denna gång, men då får du göra ny återföring direkt i cykeln efter då? håller tummarna för nästa🤞Anonym (L202344) skrev 2026-02-05 20:26:58 följande:Ja men det är bra tips, intressant att höra hur andra reflekterar :)
Tack för att du frågar. Jag tog ut 6 ägg förra veckan, 4 klarade sig till dag 5, en blev återförd och 1 av de övriga 3 klarade sig till dag 6 (idag) och frös ner. Så det var både ägguttag och återföring för mig i denna cykel, som resulterade i en återförd + en i frysen. Så nu är jag i ruvarfasen och får tänka på dina tips.
Hur går det för dig?
Åh men grattis till dina två blastos! Vad spännande att du också ruvar nu, vilken dag är du på?
det går okej för mig, tycker cyklogesten påverkar måendet till det sämre, men känner mig ändå helt ok stabil. Kände mig väldigt pirrig och hoppfull första dagarna men nu (ruvardag 9) känner jag mig mer inställd på att det kommer vara negativt, men hoppas såklart fortfarande!
Ja jag fattar oron, du är så nära testdagen nu så jag förstår om du inte vill få upp förhoppningarna. Min erfarenhet är ändå att det gör lika ont oavsett vad man ställt in sig på, så jag ska försöka tänka positivt så länge det går. Vet inte vad du tycker. Men det är ofta lättare sagt än gjort såklart hehe.
Håller tummarna för dig! Är det första IVF för dig? Jag har gjort flera inseminationer (med cyclogest då med) men detta är första IVF -
rajs skrev 2026-02-05 11:26:39 följande:Har ni känt er extra hormonella/känsliga cykeln efter äggplock? Är nu två veckor sedan plocket, är på cykeldag 10? och känns som extrem PMS fastän jag är i follikulärfasen.
Ja alltså FY TUSAN vad jag mår skit rent ut sagt. Är på CD 6. Hade bara 2-3 dagar blödning. Har gått 1 vecka och 3 dagar från äggplock (med Suprefact).
Är som en PMS-demon. Känner mig likgiltig inför det mesta på jobbet. Har svårt att skratta med kollegor på luncher och raster trots att det brukar vara dagens höjdpunkter. Är hemsk mot min sambo. Kall och avståndstagande. Känner obehag när han rör mig. Som den värsta PMS jag haft på länge. Jag har tänkt att det är Suprefacten som gjort att jag mår såhär, men jag vet inte..?
-
kamd skrev 2026-02-06 22:44:06 följande:Ja alltså FY TUSAN vad jag mår skit rent ut sagt. Är på CD 6. Hade bara 2-3 dagar blödning. Har gått 1 vecka och 3 dagar från äggplock (med Suprefact).
Är som en PMS-demon. Känner mig likgiltig inför det mesta på jobbet. Har svårt att skratta med kollegor på luncher och raster trots att det brukar vara dagens höjdpunkter. Är hemsk mot min sambo. Kall och avståndstagande. Känner obehag när han rör mig. Som den värsta PMS jag haft på länge. Jag har tänkt att det är Suprefacten som gjort att jag mår såhär, men jag vet inte..?
Usch vad tufft ♥️ men det kommer bli bättre och var bara ärlig med din sambo, att du mår såhär är varken ditt eller hans fel. Det är en fullständig hormonell-karusell som pågår i din kropp.
ta hand om dig!!
-
Usch vad hemskt. Jag tycker absolut du ska se över om du kan byta. Det är viktigt att få känna sig trygg ♥️Anonym (Selma) skrev 2026-02-06 11:15:16 följande:Jag skriva detta ner bara för att "ranta" - jag har fått så hemskt dålig bemötande av någon på RMC Malmö idag. Jag ville prata ihop lite saker som jag inte förstådd och ville få lite förklaring och den här person var så aggressiv och nedlåtande mot mig.... jag var mitt i ett möte och nästan grät. Jag just nu undersöker möjlighet till att byta klinik. Kan inte förstår hur någon som jobba med infertila personer - som går igenom en mycket svår tid - kan prata på ett så icke empatisk sätt mot en patient.... och jag som ville bara få lite förklaring om min behandling....
-
Anonym (L202344) skrev 2026-02-06 11:34:22 följande:Tack! Jag blev väldigt glad över dessa två små. Nu är jag på ruvardag 2, än så länge känner jag mig energisk och positiv.
Ja jag fattar oron, du är så nära testdagen nu så jag förstår om du inte vill få upp förhoppningarna. Min erfarenhet är ändå att det gör lika ont oavsett vad man ställt in sig på, så jag ska försöka tänka positivt så länge det går. Vet inte vad du tycker. Men det är ofta lättare sagt än gjort såklart hehe.
Håller tummarna för dig! Är det första IVF för dig? Jag har gjort flera inseminationer (med cyclogest då med) men detta är första IVFTack! håller tummarna för dig också! Tror du har helt rätt, det kommer kännas jobbigt oavsett om det blir negativt så då är det ju onödigt att ta ut det i förskott och må dåligt innan också. har känt mig försiktigt positiv igår och idag. Är oavsett så tacksam att ha fått återföring och att vi också har två i frysen om inte denna tar sig. Det är min första återföring men i andra ivf- behandlingen, i första försöket fick vi bara ett befruktat ägg med standard ivf och ingen blasto.
hur går ruvardagarna för dig?
kamd skrev 2026-02-06 22:44:06 följande:Ja alltså FY TUSAN vad jag mår skit rent ut sagt. Är på CD 6. Hade bara 2-3 dagar blödning. Har gått 1 vecka och 3 dagar från äggplock (med Suprefact).
Åh fy vad jobbigt! Det är ju både en hormon och känslokarusell att gå igenom ivf, så det är ju inte konstigt att det går ut över måendet. var snäll mot dig själv och berätta för din sambo/andra du är bekväma med hur du mår så de att de förstår och kan finnas för dig på ett bra sätt. -
Tack! Ja men precis, så skönt att ha något i frysen! Och skönt att det gått bättre för dig denna gång, måste vara en lättnad.JNMK skrev 2026-02-07 10:26:38 följande:Tack! håller tummarna för dig också! Tror du har helt rätt, det kommer kännas jobbigt oavsett om det blir negativt så då är det ju onödigt att ta ut det i förskott och må dåligt innan också. har känt mig försiktigt positiv igår och idag. Är oavsett så tacksam att ha fått återföring och att vi också har två i frysen om inte denna tar sig. Det är min första återföring men i andra ivf- behandlingen, i första försöket fick vi bara ett befruktat ägg med standard ivf och ingen blasto.
hur går ruvardagarna för dig?
Åh fy vad jobbigt! Det är ju både en hormon och känslokarusell att gå igenom ivf, så det är ju inte konstigt att det går ut över måendet. var snäll mot dig själv och berätta för din sambo/andra du är bekväma med hur du mår så de att de förstår och kan finnas för dig på ett bra sätt.
Ruvardagarna går bra än så länge, när jag är på jobbet så blir jag distraherad på så sätt, och nu i helgen tar jag det lugnt, bakar, tränar lite lätt, kollar serier, försöker lyxa till det med god mat. Kan inte låta blir att googla en massa på IVF-statistik också såklart, men känner mig avslappnad ändå. Känns som en evighet kvar att ruva, men av erfarenhet vet man ju att tiden ändå går. Väntan inför äggplockningsresultatet var värre tyckte jag, än så länge.
Apropå mående, gör era partners något extra för er nu när ni är i behandling? Förväntar ni er det? Jag blev sur på min man för någon vecka sedan, när jag hintade om att jag var sugen på pizza (en dag när jag tog sprutor och var nedstämd) och han då inte hade köpt med sig det hem efter jobbet😅 -
Hej. Va roligt att ni skapat denna gruppen! Jag har varit i svängarna med IUI och IVF senaste året. Kom fram i kön mars 2025. Är i en samkönad relation därav behöver vi assistans för att få bilda vår familj. sedan mars 2025 har vi hunnit med 2 misslyckade IUI (ett falskt positiv och ett direkt negativt), ett äggplock med 19 folliklar och överstimulerad som in i bänken så det blev ingen ET utan beordrad vila en cykel sedan missade vi ägglossningen med en dag vid julstängt men nu har vi satt in vår första FET en blasto 5 dagar. Är på ruvardag 3 och tiden går så långsamt. Jag manifesterar att jag är gravid och hoppas på det bästa. är vi fler med nyligen insättning av FET?
-
Skönt! Tror det är omöjligt att inte läsa och fundera massor men bra att distrahera sig så mycket det går. För mig var det lugnande att läsa statistik, för det gjorde mig realistiskt hoppfull. Jag tyckte det var som svårast dag 4-6 och sen blev det lite bättre dag för dag. Håller 100 % med om att vänta på beskedet om embryona var mycket värre!Anonym (L202344) skrev 2026-02-07 11:15:39 följande:Tack! Ja men precis, så skönt att ha något i frysen! Och skönt att det gått bättre för dig denna gång, måste vara en lättnad.
Ruvardagarna går bra än så länge, när jag är på jobbet så blir jag distraherad på så sätt, och nu i helgen tar jag det lugnt, bakar, tränar lite lätt, kollar serier, försöker lyxa till det med god mat. Kan inte låta blir att googla en massa på IVF-statistik också såklart, men känner mig avslappnad ändå. Känns som en evighet kvar att ruva, men av erfarenhet vet man ju att tiden ändå går. Väntan inför äggplockningsresultatet var värre tyckte jag, än så länge.
Apropå mående, gör era partners något extra för er nu när ni är i behandling? Förväntar ni er det? Jag blev sur på min man för någon vecka sedan, när jag hintade om att jag var sugen på pizza (en dag när jag tog sprutor och var nedstämd) och han då inte hade köpt med sig det hem efter jobbet😅
Min sambo är överlag väldigt bra på att pyssla om mig, men jag känner att jag nog haft en ännu större förväntan under ruvardagarna. Men är nog bra att vara tydlig med de förväntningarna så att han får chans att möta upp dem och undvika onödiga missförstånd när man redan är i känsligt läge. Men tycker det är rimligt att förvänta sig lite extra omtanke 😊
Vi tog ett positivt graviditetstest (mitt allra första någonsin) i morse på ruvardag 11. Vi har officiell testdag på tisdag men ville inte testa första gången direkt innan jobbet. Så nu håller vi tummarna för att allt går bra 🙏 -
Tack för dina reflektioner😊JNMK skrev 2026-02-08 09:29:15 följande:Skönt! Tror det är omöjligt att inte läsa och fundera massor men bra att distrahera sig så mycket det går. För mig var det lugnande att läsa statistik, för det gjorde mig realistiskt hoppfull. Jag tyckte det var som svårast dag 4-6 och sen blev det lite bättre dag för dag. Håller 100 % med om att vänta på beskedet om embryona var mycket värre!
Min sambo är överlag väldigt bra på att pyssla om mig, men jag känner att jag nog haft en ännu större förväntan under ruvardagarna. Men är nog bra att vara tydlig med de förväntningarna så att han får chans att möta upp dem och undvika onödiga missförstånd när man redan är i känsligt läge. Men tycker det är rimligt att förvänta sig lite extra omtanke 😊
Vi tog ett positivt graviditetstest (mitt allra första någonsin) i morse på ruvardag 11. Vi har officiell testdag på tisdag men ville inte testa första gången direkt innan jobbet. Så nu håller vi tummarna för att allt går bra 🙏
Men wow stort grattis, så roligt!❤️ Är verkligen glad för din skull och det ger hopp till oss andra också!🙏 -
Men gud hur spannade!! Grattis ni två (eller tre!!)JNMK skrev 2026-02-08 09:29:15 följande:Skönt! Tror det är omöjligt att inte läsa och fundera massor men bra att distrahera sig så mycket det går. För mig var det lugnande att läsa statistik, för det gjorde mig realistiskt hoppfull. Jag tyckte det var som svårast dag 4-6 och sen blev det lite bättre dag för dag. Håller 100 % med om att vänta på beskedet om embryona var mycket värre!
Vi tog ett positivt graviditetstest (mitt allra första någonsin) i morse på ruvardag 11. Vi har officiell testdag på tisdag men ville inte testa första gången direkt innan jobbet. Så nu håller vi tummarna för att allt går bra 🙏