-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Håller ALLA tummar och tår för dig. Har faktiskt också flera som lyckats på tredje försöket. Jag tänker att vi kör på och försöker naturligt nästa månad och sen sätter vi in nästa i april. Vi åker till Kina första två veckorna i april så det kan vara rätt skönt att inte vara nygravid och behöva oroa sig för mat och höga höjder (vi ska upp i bergen) då. Sen kör vi vidare och håller tummarna att nästa tar.kamd skrev 2026-02-28 22:35:41 följande:Åh... Beklagar! ❤️ Fint ändå att du fick känna hopp och vara positiv för en stund. Men såklart blir ett negativt test en hårdare smäll så. Grymt att ni har en kvar ju! Jag känner en handfull personer som gjort IVF och SAMTLIGA har lyckats först på tredje försöket. Kanske en slump men ändå hoppfullt. Jag tror att jag kommer bli "lagom" ledsen fram till efter tredje misslyckade försöket...
En vecka kvar till test för mig men känner SÅ starkt att det inte har lyckats. Ser inte fram emot testdagen och samtalet till kliniken. -
Det är så svårt det där med att livet fortgår och sen ska man ta beslut som dessa. Är ju extra svårt när antalet försök är begränsat till hur många embryon man har.Motherofdachshunds skrev 2026-03-01 19:11:14 följande:Jag får köra på direkt men jag åker till Kina i två veckor med min man i början på april så jag tänker att vi väntar och kör igen i april när vi kommer hem, då kan jag njuta fullt ut av resan och inte behöva oroa mig för om jag är gravid (och hålla på med cyklogest under resan). Usch, den här helgen har varit tung, det känns som att vi aldrig kommer att lyckas. Jag vet ju att det (antagligen) inte är så men just nu känns det lite hopplöst?
Har inte ett misslyckat försök bakom mig, men flera inseminationer som misslyckats (men en misslyckad FET tror jag känns väldigt mer...), och har velat om jag med ska avvakta med en överföring nu i mars pga en resa för ett bröllop. Jag landade i att jag ska göra ett försök, men gud vad svårt det är att försöka njuta av livet och vara närvarande för andra.
Skickar styrke kramar! Det kommer bli din tur!! -
Åh vad härligt. Det låter ju som ett väldigt klokt val. Skönt att ladda om batterierna och förhoppningsvis släppa tankarna om ivf ett tag 🙏 fattar känslan, gjorde FET i höstas som inte fäste och har typ gett upp den jag återförde nu. Då blir det en lång paus för att göra ett nytt äggplock i framtiden. En graviditet känns så långt borta just nu..Motherofdachshunds skrev 2026-03-01 19:11:14 följande:Jag får köra på direkt men jag åker till Kina i två veckor med min man i början på april så jag tänker att vi väntar och kör igen i april när vi kommer hem, då kan jag njuta fullt ut av resan och inte behöva oroa mig för om jag är gravid (och hålla på med cyklogest under resan). Usch, den här helgen har varit tung, det känns som att vi aldrig kommer att lyckas. Jag vet ju att det (antagligen) inte är så men just nu känns det lite hopplöst? -
Det blir ju en del besök till läkaren i denna process, hur gör ni med jobbet då? Har ni berättat för era chefer eller kollegor? Eller vad säger ni annars till dem?
Är osäker hur jag ska hantera mitt så vill gärna höra hur ni löser det ❤️ -
Jag hade egentligen varit ganska bekväm med att berätta för min chef, men jag har bara inte lust med det, så just nu håller jag det för mig själv. Skulle någon fråga hade jag dock varit ärlig. Jag säger att jag jobbar hemifrån pga leverans, förkyld eller liknande de dagar jag måste iväg.Anonym (Elen) skrev 2026-03-02 15:13:35 följande:Det blir ju en del besök till läkaren i denna process, hur gör ni med jobbet då? Har ni berättat för era chefer eller kollegor? Eller vad säger ni annars till dem?
Är osäker hur jag ska hantera mitt så vill gärna höra hur ni löser det ❤️
Min chef är snäll, och han fattar väl att jag vill skaffa barn snart med tanke på min ålder och har precis gift mig, men jag känner ändå inte att jag vill dela detta, + är ändå lite osäker på om det sätter sig i hans bakhuvud när vi har det årliga lönesamtalet..
rätt eller fel vet jag inte men jag gör det jag är bekväm med just nu :) måste jag göra fler äggplock kanske jag berättar -
Funderar på samma fråga och är så kluven. Har ev tänkt att berätta för chefen utifrån att det ju som du skriver blir en del besök och vissa med kort varsel, samtidigt som jag är lite inne på att vilja fortsätta hålla det privat (vi har inte berättat för någon familjemedlem/vän). Kluven!!Anonym (Elen) skrev 2026-03-02 15:13:35 följande:Det blir ju en del besök till läkaren i denna process, hur gör ni med jobbet då? Har ni berättat för era chefer eller kollegor? Eller vad säger ni annars till dem?
-
Hej. Den är knepig, jag insåg rätt snabbt att det kommer bli svårt att få till utan att det väcker någon form av oro/irritation/ifrågasättande både från chef men också iakttagande kollegor. Jag vet att min chef är väldigt lowkey och förstående vilket har hjälpt supermycket. Inga frågor inför/efter besök, vad vi ska göra, vilken del av processen vi är i utan enbart håller min rygg om någon undrar vart jag är och tar mina möten när jag behöver sticka med kort varsel. Så jag är supernöjd med de beslutet att berätta. Nu i efterhand så hade det nog inte gått och få ihop utan hans hjälp.Anonym (Elen) skrev 2026-03-02 15:13:35 följande:Det blir ju en del besök till läkaren i denna process, hur gör ni med jobbet då? Har ni berättat för era chefer eller kollegor? Eller vad säger ni annars till dem?
-
Jag började nytt jobb nyligen och till min chef sa jag bara något i stil med att jag kommer "genomföra en medicinsk behandling" som kommer kräva en del besök. Inga frågor och inget behov av att förklara mig. Hade möjlighet att jobba hemifrån de få dagar som jag kände mig svullen. Försökte välja morgontider, så oftast hann jag in till jobbet inom flextiden och behövde således inge ens säga något. Endast äggplocksdagen var en heldag och då sa jag bara att jag behövde vara borta hela dagen. Har inte funderat på om någon har fått några misstankar. Bryr mig inte alls faktiskt. Men förstår att det är svårare om man har ett jobb med mindre flexibilitet.Anonym (Elen) skrev 2026-03-02 15:13:35 följande:Det blir ju en del besök till läkaren i denna process, hur gör ni med jobbet då? Har ni berättat för era chefer eller kollegor? Eller vad säger ni annars till dem?
-
Hej kämpar!
Jag har följt er främst i tystnad eftersom vi inte riktigt veta hur/när/om vi ska fortsätta.
Jag väntar mens kommande dagar för att börja vår 6e behandling. Vi har bytt klinik från Livio till Carl von Linnekliniken och hoppas att det på något vis ska ske ett mirakel, men med så många misslyckanden i bagaget är det svårt att känna hopp. Man hittar inte vad som är fel.
Vi ska göra tre till försök. Lyckas vi inte, måste vi nog tyvärr inse att det inte blir någon familj för oss. Det är svårt att ha dom tankarna i huvudet, samtidigt som vi ändå måste försöka hoppas på den nya kliniken.
Hoppas på ett mirakel, för oss och er alla <3 -
Hej!
Jag hoppar in här också.
Jag har redan genomgått stimulering, äggplock och återföring.
Är just nu på ruvardag 1 med ett fint 5-dagars (ET).
Detta är vårt första försök och hoppas på att det blir det sista förstås.
Hade väldigt svårt med sprutorna.
Kämpa på alla! ❤️❤️