• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Solstickan

Så glad att äntligen kunna delta i en sån här tråd. Pga (olagliga visade det sig) regler i ett annat land vi bodde i så var vi förbjudna från IVF i 2 år. Har nu sedan flyttat tillbaka till Sverige och nu är IVF-start väldigt nära. Vi har varit ofrivilligt barnlösa i över 3 år nu.

Min mens är beräknad till 9/3, ska starta med Rekovelle 10/3 (om vi får plats denna omgång - det var visst många som startade samtidigt - annars får vi starta i april). Därefter Fyremadel/Ganirelix 5 dgr senare. 

Har ett AMH-värde på 32 pmol/L vilket jag förstod skulle vara bra så det känns ändå hoppfullt. Min partners spermaprov var normalt.

Det är så snart vi börjar så har inte riktigt hunnit landa i allt - fick denna information igår. Just beställt alla mediciner och är mest nojig att de ska hinna anlända i tid då en del var slut i lager. Skulle ju vara riktigt tråkigt att behöva skjuta upp 1 månad enkomt för det.

Jag är lite nojig över själva sprutorna, Rekovelle verkar helt OK och där fanns tydliga instruktionsfilmer att se, men Fyremadel/Ganirelix måste jag nog be någon annan göra på mig. Är så rädd att göra fel och att jag på något sätt inte får i mig medicinerna/tar sönder sprutorna på något vis? Själva äggplocket är jag inte orolig för, det är ju någon annan som faktiskt "presterar" där, mer att bara stå ut med ev. smärta. 

Har ni andra några tips gällande sprutorna?

• Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-02-27 22:48:37 följande:

Så glad att äntligen kunna delta i en sån här tråd. Pga (olagliga visade det sig) regler i ett annat land vi bodde i så var vi förbjudna från IVF i 2 år. Har nu sedan flyttat tillbaka till Sverige och nu är IVF-start väldigt nära. Vi har varit ofrivilligt barnlösa i över 3 år nu.

Min mens är beräknad till 9/3, ska starta med Rekovelle 10/3 (om vi får plats denna omgång - det var visst många som startade samtidigt - annars får vi starta i april). Därefter Fyremadel/Ganirelix 5 dgr senare. 

Har ett AMH-värde på 32 pmol/L vilket jag förstod skulle vara bra så det känns ändå hoppfullt. Min partners spermaprov var normalt.

Det är så snart vi börjar så har inte riktigt hunnit landa i allt - fick denna information igår. Just beställt alla mediciner och är mest nojig att de ska hinna anlända i tid då en del var slut i lager. Skulle ju vara riktigt tråkigt att behöva skjuta upp 1 månad enkomt för det.

Jag är lite nojig över själva sprutorna, Rekovelle verkar helt OK och där fanns tydliga instruktionsfilmer att se, men Fyremadel/Ganirelix måste jag nog be någon annan göra på mig. Är så rädd att göra fel och att jag på något sätt inte får i mig medicinerna/tar sönder sprutorna på något vis? Själva äggplocket är jag inte orolig för, det är ju någon annan som faktiskt "presterar" där, mer att bara stå ut med ev. smärta. 

Har ni andra några tips gällande sprutorna?

Åh spännande! Jag ska precis börja med sprutorna, har fått gonal-F och ganirelix så förstår precis din känsla ang sistnämnda. Men ska nog lösa sig ☺️ jag har väntat på mensen nu i en vecka och haft spottings de senaste tre dagarna, så segt att den vägrar komma igång 🥲
  • Motherofdachshunds

Hej allesammans,

Idag var det dags för test? och det var negativt. Hittills har den här resan inte varit speciellt jobbig, har ju ett misslyckat försök bakom mig som inte kändes speciellt tungt men av någon anledning så slog det här hårt. Kanske för att jag vågade släppa ned garden och vara lite positiv den här gången. Det gör jag inte om. En blasto kvar i frysen så vi kör på, men ja? det här suger. Håller tummarna för er som har testdag närmsta dagarna att ni får ett annat resultat❤️

• Anonym (Drömmeromtvå)
    Motherofdachshunds skrev 2026-02-28 16:30:30 följande:

Hej allesammans,

Idag var det dags för test? och det var negativt. Hittills har den här resan inte varit speciellt jobbig, har ju ett misslyckat försök bakom mig som inte kändes speciellt tungt men av någon anledning så slog det här hårt. Kanske för att jag vågade släppa ned garden och vara lite positiv den här gången. Det gör jag inte om. En blasto kvar i frysen så vi kör på, men ja? det här suger. Håller tummarna för er som har testdag närmsta dagarna att ni får ett annat resultat❤️

Åh nej vad tråkigt att höra, nu håller vi tummar och tår att nästa fäster 🤞får du köra direkt på nästa ägglossning? 
  • Lowisen

Vad fint att en sådan här tråd skapats😊 
    Min partner och jag inväntar just nu att vår remiss från Sahlgrenska ska nå Nordic IVF. 
    Önskar alla här en lyckad behandling och grattis till er som plussat!❤️

• kamd
    Motherofdachshunds skrev 2026-02-28 16:30:30 följande:

Hej allesammans,

Åh... Beklagar! ❤️ Fint ändå att du fick känna hopp och vara positiv för en stund. Men såklart blir ett negativt test en hårdare smäll så. Grymt att ni har en kvar ju! Jag känner en handfull personer som gjort IVF och SAMTLIGA har lyckats först på tredje försöket. Kanske en slump men ändå hoppfullt. Jag tror att jag kommer bli "lagom" ledsen fram till efter tredje misslyckade försöket...

En vecka kvar till test för mig men känner SÅ starkt att det inte har lyckats. Ser inte fram emot testdagen och samtalet till kliniken.
  • Anonym (Drömmeromtvå)
    kamd skrev 2026-02-28 22:35:41 följande:
    Åh... Beklagar! ❤️ Fint ändå att du fick känna hopp och vara positiv för en stund. Men såklart blir ett negativt test en hårdare smäll så. Grymt att ni har en kvar ju! Jag känner en handfull personer som gjort IVF och SAMTLIGA har lyckats först på tredje försöket. Kanske en slump men ändå hoppfullt. Jag tror att jag kommer bli "lagom" ledsen fram till efter tredje misslyckade försöket...

En vecka kvar till test för mig men känner SÅ starkt att det inte har lyckats. Ser inte fram emot testdagen och samtalet till kliniken.
    Jag känner samma som dig, är på ruvardag 4 och känner absolut ingenting. Fick ingen till frys och betalar själv så jag hoppas ju verkligen på den här 🤞 men känns som om jag kommer få negativt på testdagen..
  • Anonym (Elen)

Hej allesammans!
    Jag har läst igenom här lite och tycker det är så fint och bra att sån här grupp finns och vill därför komma in här och snacka lite med er! 

Jag och min sambo ska oxå starta vår resa med ivf nu i vår. Vi har försökt få vårt första barn i snart 2,5 år utan ett enda plus under denna tid. Enligt utredningen av oss så ser allt bra ut och de hittar inget ?fel?. Såklart skönt men samtidigt jobbigt för vi lyckas ändå inte, om ni förstår vad jag menar. Jag har testat två månader med letrozol och det gav ingen effekt på mig, oftast tar man dem när man har problem att ägglossa och jag har regelbunden ägglossning varje månad så började med dem för att optimera min ägglossning. 

Nu har vi fått kallelse och ska på vårt inskrivningssamtal med planering framåt och hur det går till med medicinering nästa vecka. Är pirrig men även nervös. Vågar inte ha för mycket hopp, så många gånger man blivit för ledsen ❤️

• rajs

Äntligen mars!!! Månaden det SKA bli en FET. Försöker tänka positivt och att allt nu ska gå vägen. Borde få mens om 2-4 dagar (men skulle inte bli förvånad om den kommer tidigare...) och sen är det igång! Har faktiskt ingen aning om det blir en helt naturligt cykel eller om det blir medicin denna gång. Brukar ha ägglossning men den är inte alltid så forutsägbar så får se. Jag tror nog på helt naturlig ändå

• Motherofdachshunds
    Anonym (Drömmeromtvå) skrev 2026-02-28 16:58:58 följande:
    Åh nej vad tråkigt att höra, nu håller vi tummar och tår att nästa fäster 🤞får du köra direkt på nästa ägglossning? 
    Jag får köra på direkt men jag åker till Kina i två veckor med min man i början på april så jag tänker att vi väntar och kör igen i april när vi kommer hem, då kan jag njuta fullt ut av resan och inte behöva oroa mig för om jag är gravid (och hålla på med cyklogest under resan). Usch, den här helgen har varit tung, det känns som att vi aldrig kommer att lyckas. Jag vet ju att det (antagligen) inte är så men just nu känns det lite hopplöst?
Svar på tråden IVF 2026