-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Jag förstår helt känslan av att inte kunna finna hopp, varför skulle det fungera nu när det inte fungerat innan osv. Samtidigt är det ju så för nästan alla som gör IVF för sitt första barn, många som aldrig varit gravida tidigare och ändå lyckas.kamd skrev 2026-02-23 07:03:17 följande:Då var det dags för mig att börja ruva! 🥰
Ett fint embryo sattes in igår. För de som missat är det i en naturlig cykel, första ägglossningen efter bortfallsblödningen och har testat själv med ägglossningstest.
Tycker att det är svårt att känna hopp. Jag har ju aldrig blivit gravid, så varför skulle det gå nu? Visst, chansen är större. Men jag har ju inte blivit gravid på de 18 cykler som enligt statistiken borde ha blivit ett barn vid det här laget. Förväntar mig ett negativt test. Har ju aldrig sett något annat. Är det någon som känner likadant?
Testdag 7 mars, men borde veta långt innan dess om det blir negativt. Har rätt kort cykel.
Vet inte varför jag svarar som nog är den som är sämst på att finna hopp haha, jag borde hålla tyst.
Jag tänker dock att det är okej att inte känna hopp också. Plötsligt händer det ändå! -
Josefine1987 skrev 2026-02-24 14:14:31 följande:Jag förstår helt känslan av att inte kunna finna hopp, varför skulle det fungera nu när det inte fungerat innan osv. Samtidigt är det ju så för nästan alla som gör IVF för sitt första barn, många som aldrig varit gravida tidigare och ändå lyckas.
Vet inte varför jag svarar som nog är den som är sämst på att finna hopp haha, jag borde hålla tyst.
Jag tänker dock att det är okej att inte känna hopp också. Plötsligt händer det ändå!Vill tacka alla som skrivit så fina peppande saker. Sitter på mobilen så omöjligt rent tekniskt som ni säkert vet haha 🙃
Tycker att det är skönt med fler pessimister! Såg framför mig att jag skulle vara pirrig och som att det skulle kännas spännande att gå och "ruva". Men jag tänker bara på att magen är uppsvullen av Cyclogest och att jag längtar tills jag får sluta med dem. Vi har inget sexliv och det tär lite på relationen.
Bra påminnelse från någon av er om att Cyclogest kan försena mensen... Längre väntan är ju det sista man önskar. Ska den komma får den ju gärna komma fort haha... Ruvardag 2 avklarad i alla fall...
-
Ruvardagarna är ju som en berg- och dalbana, hemskt. Heja, heja dig <3kamd skrev 2026-02-24 14:24:18 följande:Vill tacka alla som skrivit så fina peppande saker. Sitter på mobilen så omöjligt rent tekniskt som ni säkert vet haha 🙃
Tycker att det är skönt med fler pessimister! Såg framför mig att jag skulle vara pirrig och som att det skulle kännas spännande att gå och "ruva". Men jag tänker bara på att magen är uppsvullen av Cyclogest och att jag längtar tills jag får sluta med dem. Vi har inget sexliv och det tär lite på relationen.
Bra påminnelse från någon av er om att Cyclogest kan försena mensen... Längre väntan är ju det sista man önskar. Ska den komma får den ju gärna komma fort haha... Ruvardag 2 avklarad i alla fall...
-
Ja för mig kommer inte mensen förens jag slutat med cyclogest. Det är ju progesteron som är hormonet som annars förhindrar menstruation och det är ofta "tappet" i progesteron som signalerar till kroppen att börja blöda ut. Har själv rätt tur med att jag mår allmänt ganska bra på cyclogest, forutom min ADHD som går på högvarv.kamd skrev 2026-02-24 14:24:18 följande:Vill tacka alla som skrivit så fina peppande saker. Sitter på mobilen så omöjligt rent tekniskt som ni säkert vet haha 🙃
Är också en pessimist, haha! Försöker planera hur jag ska göra med tester den här månaden om det blir en FET (återigen pessimist för såklart något ska hända där som stoppar det!)... ska på bröllop under vad som kan vara ruvardagar och är ju helt inställd på att det inte ska gå, så försöker planera när jag ska testa om det infaller runt bröllopet så jag inte är ett vrak! Andra skulle nog planera hur de ska dölja att de inte dricker. -
kamd skrev 2026-02-24 14:24:18 följande:Vill tacka alla som skrivit så fina peppande saker. Sitter på mobilen så omöjligt rent tekniskt som ni säkert vet haha 🙃
Man behöver inte känna hopp, jag har heller aldrig varit gravid någonsin och fick plus efter första återföringen. Kände mig inte peppig under ruvningen utan ställde in mig mentalt på negativt test. Mitt tips är att inte tjuvtesta, utan försöka acceptera att man inte kan kontrollera utfallet och försöka distrahera sig med annat och ta sig genom dag för dag. Samtidigt blir cyklogesten en ständig påminnelse och håller med om att den påverkar förutsättningarna för ett normalt sexliv, jag försöker tänka att det förhoppningsvis i det stora hela är en kort period i livet och relationen och att vi får bygga ännu mer närhet genom att gå igenom detta tillsammans och stötta varandra även om det är jobbigt.
-
Här är en till pessimist! 😂 Jag får testa på lördag och jag håller på att gå under av otålighet. Jag vet ju att det antagligen skulle synas idag men jag har lovat min man att vänta. Det pendlar mellan ?det kanske går?? till ?varför skulle det??. Kan inte säga annat än hang in there!kamd skrev 2026-02-24 14:24:18 följande:Vill tacka alla som skrivit så fina peppande saker. Sitter på mobilen så omöjligt rent tekniskt som ni säkert vet haha 🙃
-
Nu är blastocysten på plats och ruvardagarna är påbörjade! Pirrigt 🥰 har testdag 10/3 🤞
-
Anonym (Drömmeromtvå) skrev 2026-02-25 18:25:24 följande:Nu är blastocysten på plats och ruvardagarna är påbörjade! Pirrigt 🥰 har testdag 10/3 🤞
Vad roligt att vi är så många som är nära i tid! 🥰 Man känner sig helt klart mindre ensam i den här knäppa världen.
Vi har insett att min sambo kommer vara på den årliga resan till Åre med hans barndomskompisar när det är dags för testdag. Ska jag testa tidigare (2-3 dagar) så vi inte behöver få ett negativt besked när han inte är hemma? Återigen, pessimist... Tänker inte ens på att det kan vara positiv.
Det finns väl ingen "risk" att testa när man inte tagit en spruta med HCG? Endast att man kan få ett positivt och sen ett tidigt missfall som man kanske inte ens hade märkt? Eller? Det skulle inte vara hela världen känner jag. Om kroppen visar att den har lyckats ta emot ett embryo så blir jag ju mer hoppfull för nästa gång. Då var det säkert bara att embryot inte utvecklade sig.
-
Ja verkligen 😍 tur dom här forumen finns så man kan stötta varandra ☺️kamd skrev 2026-02-26 07:10:58 följande:Vad roligt att vi är så många som är nära i tid! 🥰 Man känner sig helt klart mindre ensam i den här knäppa världen.
Vi har insett att min sambo kommer vara på den årliga resan till Åre med hans barndomskompisar när det är dags för testdag. Ska jag testa tidigare (2-3 dagar) så vi inte behöver få ett negativt besked när han inte är hemma? Återigen, pessimist... Tänker inte ens på att det kan vara positiv.
Det finns väl ingen "risk" att testa när man inte tagit en spruta med HCG? Endast att man kan få ett positivt och sen ett tidigt missfall som man kanske inte ens hade märkt? Eller? Det skulle inte vara hela världen känner jag. Om kroppen visar att den har lyckats ta emot ett embryo så blir jag ju mer hoppfull för nästa gång. Då var det säkert bara att embryot inte utvecklade sig.
Jag hade nog testat tidigare, (beroende på hur mycket tidigare det handlar om) för att oavsett resultat får ni göra det ihop. 🙏 jag kommer testa 8/3 den här gången. Jag tjuvtestade de andra gångerna varje dag haha. Fick positivt med min son ruvardag 4. 😊 den här gången vill jag dock få ett eller två tydliga streck direkt så ska hålla mig från att tjuvtesta. ????
Nej det finns ingen risk, jag har alltid tagit ovitrelle, första FET pga att inte hamna på röd dag. Sist jag återförde FET så ville jag göra allt som gjorde mig gravid gången innan och valde då själv att ta ovitrelle. -
Efter fem omgångar med IVF och ICSI så har vi äntligen testat positivt.
Det kändes annorlunda denna gången, men vet inte riktigt hur man ska förklara känslan. Bara en tomhet? Inga symptom, ingen oro, bara ett lugn. Ovanligt för att vara mig (och er andra också 🤪)
Jag fick ett starkt positivt test den 5/2 och blev väldigt förvånad men samtidigt ?där ser man?då hade jag rätt känsla?
Nu är det en hel del illamående och väntan på ultraljud den 12/3. Känns som en evighet dit. Försöker njuta av att vara gravid tills motsatsen är bevisad men man blir ju helt tokig? ÄVEN med ett Positivt test i handen.