• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Motherofdachshunds
    vinterlängtan skrev 2026-03-25 08:20:37 följande:
    Nej, vi är 33 båda två. Och har såklart en stabil relation. Tycker mig minnas ha läst någonstans att de kan rekommendera att man får försöka sex månader till men ett år lät länge.. Sen kanske det inte är IVF som är aktuellt direkt men någon form av hjälp framåt hade känts rimligt.
    Nej om ni är 33 båda och försökt ett år känns det ju galet att ni skulle behöva försöka ett år till, det ska ni absolut inte behöva!! Ett år om man är under 35, sex månader om man är över. Men inte ett och ett halvt år/två - stå på er och hänvisa till riktlinjer i er region. 
  • Essential
    Solstickan skrev 2026-03-25 13:12:51 följande:

Idag har vi varit på äggplock i Uppsala. Det gick över förväntan smärtmässigt. Fick lugnande och 2 alvedon innan. Kände av det lugnande så det var bra.

Under tiden för ingreppet kände jag bara när de stack in själva nålen per sida. Annars ingenting och höll faktiskt på att somna (blev sömnig av bedövningen).

Vi fick ut 9 ägg. Fick därefter veta att min sambos spermaprov var avvikande, mängden var bra men rörligheten lite lägre. Så de skulle köra hälften ICSI och hälften traditionell befruktning. Blir en totalfrys och insättning på min nästa mens.

Överlag är jag jättenöjd och lättad. Personalen var superbra, proffsiga och omhändertagande.

Skönt det gick bra! Hur har du mått efteråt?
  • Essential

Jag gjorde återföring i måndags fick också veta då att vi hade 3 embryon så 1 satte de in och två till frysen. Har testdag 4/4. men ? vet inte om jag kan vänta till testdagen eller om jag ska testa lite tidigare.

• Essential
    vinterlängtan skrev 2026-03-24 08:28:40 följande:
    Hoppar in här! Jag och min kille har försökt över ett år. Nyligen gjort en fertilitetsutredning som visar oförklarlig infertilitet. Enligt läkaren behöver vi försöka ytterligare ett år innan vi kan få någon hjälp. Tycker det låter länge, men kanske är standard? Någon mer som varit med om samma? 
    vad säger riktlinjerna där du bor? om det är som här att man ska ha försökt ett år så tycker jag verkligen att du ska stå på dig! Kanske kan du byta läkare? Jag har också sett att vissa skickar egenremiss så det kan vara något att kika på. 
  • kamd
    Essential skrev 2026-03-27 00:34:40 följande:

Jag gjorde återföring i måndags fick också veta då att vi hade 3 embryon så 1 satte de in och två till frysen. Har testdag 4/4. men ? vet inte om jag kan vänta till testdagen eller om jag ska testa lite tidigare.

Jag "behövde" testa tidigare för att min sambo skulle iväg och ville testa tillsammans. Hade nog testat tidigare oavsett. Jag resonerar så att även om jag skulle ha fått ett tidigt missfall så skulle jag ha blivit glad över att något över huvud taget hade fäst. Men kanske inte mer än 3-4 dagar tidigare. 
  • kamd

Första ultraljudet efter FET idag. Allt såg ut som det ska. Såg det tickande hjärtat klart och tydligt. Jag förstår ingenting. Hur kan vi ha lyckats på första insättningen? Har gråtit floder av lycka!! Är i vecka 7+3 och BF är 2026-11-10!! Helt ofattbart!! ❤️

• Anonym (L202344)
    Essential skrev 2026-03-27 00:34:40 följande:

Nackdelen med att testa tidigt enligt mig är att om resultatet är positivt så kommer du inte våga lite på att det stämmer, dvs du kan hamna i ett konstigt mellanläge, istället för att kunna blir helt glad direkt. Och om det är negativt kommer du ha panik fram till den riktiga testdagen..
  • Essential
    kamd skrev 2026-03-27 17:47:11 följande:
    Jag "behövde" testa tidigare för att min sambo skulle iväg och ville testa tillsammans. Hade nog testat tidigare oavsett. Jag resonerar så att även om jag skulle ha fått ett tidigt missfall så skulle jag ha blivit glad över att något över huvud taget hade fäst. Men kanske inte mer än 3-4 dagar tidigare. 
    Hur många dagar tidigare testade du? Min sambo ska också iväg och är hemma samma Dag vår testdag är
    kamd skrev 2026-03-27 17:50:39 följande:

Första ultraljudet efter FET idag. Allt såg ut som det ska. Såg det tickande hjärtat klart och tydligt. Jag förstår ingenting. Hur kan vi ha lyckats på första insättningen? Har gråtit floder av lycka!! Är i vecka 7+3 och BF är 2026-11-10!! Helt ofattbart!! ❤️

Åhhh grattis! så glad för er skull! 🙏❤️ 
  • Essential
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-27 19:39:06 följande:
    Nackdelen med att testa tidigt enligt mig är att om resultatet är positivt så kommer du inte våga lite på att det stämmer, dvs du kan hamna i ett konstigt mellanläge, istället för att kunna blir helt glad direkt. Och om det är negativt kommer du ha panik fram till den riktiga testdagen..
    Men precis så är det, jag vet hur jag är...skulle det vara negativt kommer jag testa varje dag  tills mensen kommer.  kanske lika bra vänta till testdagen🥲 jobbig väntan
  • kamd
    Essential skrev 2026-03-28 01:56:53 följande:
    Hur många dagar tidigare testade du? Min sambo ska också iväg och är hemma samma Dag vår testdag är
    kamd skrev 2026-03-27 17:50:39 följande:

Åhhh grattis! så glad för er skull! 🙏❤️ 

Testade 3 dagar innan och det var igen tvekan om att det var positivt då (förutom min hjärna som inte ville tro att det var sant). Men vi behövde verkligen inte leta efter ett streck. 

Tack ❤️

Svar på tråden IVF 2026