• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • JNMK
    Essential skrev 2026-03-28 01:59:18 följande:
    Men precis så är det, jag vet hur jag är...skulle det vara negativt kommer jag testa varje dag  tills mensen kommer.  kanske lika bra vänta till testdagen🥲 jobbig väntan
    vi testade två dagar innan testdag, för jag ville inte ta testet precis innan jobbet. Efter nästa återföring (när kroppen återhämtat sig från missfallet) kommer jag också försöka hålla mig till testdag/så nära testdag som möjligt. Är det positivt så är det lätt att känna en stress att fortsätta testa/inte lita på resultatet och väntan till tidigt UL är redan evighetslång och ångestladdad (kändes mycket längre tyckte jag än ruvardagarna) och är det negativt så hade jag inte velat bli ledsen innan man kan lita säkert på resultatet och hade också känts jobbigt att fortsätta med cyklogest (om man tar det) flera dagar till fast man vet att det sannolikt inte behövs.
    kamd skrev 2026-03-27 17:50:39 följande:

Första ultraljudet efter FET idag. Allt såg ut som det ska. Såg det tickande hjärtat klart och tydligt. Jag förstår ingenting. Hur kan vi ha lyckats på första insättningen? Har gråtit floder av lycka!! Är i vecka 7+3 och BF är 2026-11-10!! Helt ofattbart!! ❤️

Underbart, stort grattis! 
  • Anonym (L202344)
    JNMK skrev 2026-03-28 13:58:00 följande:
    vi testade två dagar innan testdag, för jag ville inte ta testet precis innan jobbet. Efter nästa återföring (när kroppen återhämtat sig från missfallet) kommer jag också försöka hålla mig till testdag/så nära testdag som möjligt. Är det positivt så är det lätt att känna en stress att fortsätta testa/inte lita på resultatet och väntan till tidigt UL är redan evighetslång och ångestladdad (kändes mycket längre tyckte jag än ruvardagarna) och är det negativt så hade jag inte velat bli ledsen innan man kan lita säkert på resultatet och hade också känts jobbigt att fortsätta med cyklogest (om man tar det) flera dagar till fast man vet att det sannolikt inte behövs.

Första ultraljudet efter FET idag. Allt såg ut som det ska. Såg det tickande hjärtat klart och tydligt. Jag förstår ingenting. Hur kan vi ha lyckats på första insättningen? Har gråtit floder av lycka!! Är i vecka 7+3 och BF är 2026-11-10!! Helt ofattbart!! ❤️

Underbart, stort grattis! 
    Hur går det förresten för dig nu JNMK?🤍 
  • Anonym (Lily96)

Vi väntar fortfarande på att vanliga mensen ska dyka upp efter äggplock. Är på cd 46 idag. Känns som varje cykel blir längre och längre för min del. Läkaren vill inte att jag ska börja med provera först slutet av nästa vecka. Känner mig lite hopplös men samtidigt taggad på att vi snart, förhoppningsvis, får göra FET. Tiden går så långsamt men ändå så fort. Fler som kan relatera? 

• Josefine1987

Fantastiskt! Stort grattis till er ♥️
  • JNMK
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-28 16:31:06 följande:
    Hur går det förresten för dig nu JNMK?🤍 

Tack för att du frågar 🥰 det går okej, var på uppföljande UL efter missfallsbehandlingen i veckan och det var tomt i livmodern men lite blodansamling kvar längre ner som inte kommit ut, så ska tillbaka igen i mitten av april för att se om allt ser bra ut då. Men läkaren lät positiv om att vi kan göra en ny återföring efter nästa mens. Har landat i att vi nog kör på då. Men känns som det kan ta ett tag innan kroppen kommer igång igen eftersom jag fortfarande blöder lite efter missfallet och grav- test fortfarande är tydligt positivt. Så försöker att inte bli frustrerad över ytterligare väntan utan se det som att det kanske är bra att vi får lite paus och fokusera på annat som pågår i livet och rå om varandra lite extra. 

hur går det för dig och lilla knytet i magen? 

• Anonym (L202344)
    JNMK skrev 2026-03-29 10:24:29 följande:

Tack för att du frågar 🥰 det går okej, var på uppföljande UL efter missfallsbehandlingen i veckan och det var tomt i livmodern men lite blodansamling kvar längre ner som inte kommit ut, så ska tillbaka igen i mitten av april för att se om allt ser bra ut då. Men läkaren lät positiv om att vi kan göra en ny återföring efter nästa mens. Har landat i att vi nog kör på då. Men känns som det kan ta ett tag innan kroppen kommer igång igen eftersom jag fortfarande blöder lite efter missfallet och grav- test fortfarande är tydligt positivt. Så försöker att inte bli frustrerad över ytterligare väntan utan se det som att det kanske är bra att vi får lite paus och fokusera på annat som pågår i livet och rå om varandra lite extra. 

Okej, ja det blir nog bra att köra på😊 Nu när våren kommer kanske tiden går lite snabbare ändå. Det ska nog gå vägen nästa gång för er❤️
    Nu när jag är gravid känns mitt missfall och alla misslyckade försök ganska långt borta, det är skönt, även om hela den här processen nog alltid kommer vara som ett litet ärr och jag känner ändå fortfarande att jag måste jobba lite för att bli en mer positiv person igen typ. Men tänker också att det positiva med allt detta är att för framtida syskon så kommer man ju få hjälp direkt och sparar tid på så sätt. Men ja nu blev det lite off-topic, det jag egentligen skulle säga är att jag är i vecka 11 helt plötsligt nu och allt ser bra ut än så länge🙏❤️
  • kamd
    JNMK skrev 2026-03-29 10:24:29 följande:

Åh. Vilken jobbig väntan och ovisshet. Låter som en hälsosam inställning du har trots allt ❤️
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-29 11:00:37 följande:
    Okej, ja det blir nog bra att köra på😊 Nu när våren kommer kanske tiden går lite snabbare ändå. Det ska nog gå vägen nästa gång för er❤️
    Nu när jag är gravid känns mitt missfall och alla misslyckade försök ganska långt borta, det är skönt, även om hela den här processen nog alltid kommer vara som ett litet ärr och jag känner ändå fortfarande att jag måste jobba lite för att bli en mer positiv person igen typ. Men tänker också att det positiva med allt detta är att för framtida syskon så kommer man ju få hjälp direkt och sparar tid på så sätt. Men ja nu blev det lite off-topic, det jag egentligen skulle säga är att jag är i vecka 11 helt plötsligt nu och allt ser bra ut än så länge🙏❤️

Underbart 😍 Vill också kunna säga att jag är i vecka 11. Vill så gärna berätta för folk i vecka 12/13. Tiden går så långsamt och oron är stor. Även om jag är skonad från det än så länge så förstår jag verkligen att ett missfall sätter sig som ett ärr ❤️?????
  • Essential
    kamd skrev 2026-03-28 07:36:13 följande:

Testade 3 dagar innan och det var igen tvekan om att det var positivt då (förutom min hjärna som inte ville tro att det var sant). Men vi behövde verkligen inte leta efter ett streck. 

Tack ❤️

hade Du några symtom innan du tog testet? Jag känner ingenting. Har ju varit gravid tidigare och då har jag ändå haft symtom. Nu har jag endast ömma bröst men har haft det då jag började ta sprutorna.. är lite stressad för jag inte känner något. 

• kamd
    Essential skrev 2026-03-29 18:58:37 följande:

hade Du några symtom innan du tog testet? Jag känner ingenting. Har ju varit gravid tidigare och då har jag ändå haft symtom. Nu har jag endast ömma bröst men har haft det då jag började ta sprutorna.. är lite stressad för jag inte känner något. 

Hade NOLL symptom. För att citera mig själv i ett inlägg här för ett tag sedan... "Jag går hela tiden och väntar på att det ska börja göra ont i magen och att en blödning ska komma. Jag har nämligen inga symptom. Inget illamående, ingen molvärk i magen, knappt någon förändring i brösten, inte mer törstig än vanligt och inte mer kissnödig heller. Jag förstår ingenting. Önskar att min kropp kunde ge mig lite bekräftelse mer än ett streck på en sticka 😔"

Det var tre dagar efter testdagen. Jag skulle säga att mina symptom kom först förra veckan, alltså vecka 7 (6+0). Med andra ord hela 23(!!) dagar efter återföring. Då fick jag ömma och mörka bröstvårtor. Denna vecka började illamående, extrem trötthet, mjölkiga flytningar, uppblåst mage, förstoppning... Allt på en gång. Så det är först nu jag känner mig gravid i vecka 8.

När gjorde du insättning? I måndags om jag minns rätt? Kan med andra ord vara lååååångt kvar till eventuella symptom. Håller tummarna! 
    ❤️
  • Essential
    kamd skrev 2026-03-29 21:21:48 följande:
    Hade NOLL symptom. För att citera mig själv i ett inlägg här för ett tag sedan... "Jag går hela tiden och väntar på att det ska börja göra ont i magen och att en blödning ska komma. Jag har nämligen inga symptom. Inget illamående, ingen molvärk i magen, knappt någon förändring i brösten, inte mer törstig än vanligt och inte mer kissnödig heller. Jag förstår ingenting. Önskar att min kropp kunde ge mig lite bekräftelse mer än ett streck på en sticka 😔"

Det var tre dagar efter testdagen. Jag skulle säga att mina symptom kom först förra veckan, alltså vecka 7 (6+0). Med andra ord hela 23(!!) dagar efter återföring. Då fick jag ömma och mörka bröstvårtor. Denna vecka började illamående, extrem trötthet, mjölkiga flytningar, uppblåst mage, förstoppning... Allt på en gång. Så det är först nu jag känner mig gravid i vecka 8.

När gjorde du insättning? I måndags om jag minns rätt? Kan med andra ord vara lååååångt kvar till eventuella symptom. Håller tummarna! ❤️

får ändå lite hopp nu????
    det är jobbigt med alla symtom som
    börjat för dig nu men samtidigt så blir det en liten påminnelse att lilla livet växer där inne. tyckte det kändes tryggt och ha symtom sist jag var gravid, det lugnade mig. 

ja jag satte in det i måndags.. tycker väntan är så jobbig och känns som en evighet till testdagen. 

tack❤️

Svar på tråden IVF 2026