• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • JNMK
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-01 15:17:25 följande:

Hej! Vad fint att läsa hur stöttande alla är härinne. Jag är i process att börja med IVF om vi kommer så långt, har börjat med Synarela och är på dag 6 med den(fick svårt att sova och blödit lite). Har haft massa olika känslor, man hamnar i någon sorts ovisshet. Har endometrios så då kanske oddsen är ännu lägre men vi får se 🙂. Hur har ni förhållit er till att berätta för omgivningen? på jobbet eller anhöriga? har ni fått bra stöd? Jag visste inte att det skulle vara så mycket känslor i processen och väntan på att saker ska ske. Modigt av er alla att ge er in i det ♥️♥️.

Vi berättade inte för någon under första behandlingen, men berättade för närmsta familj, några nära vänner och för chef strax innan vi påbörjade andra behandlingen och är så glad att vi gjorde det. Allt gick enklare andra gången när vi inte behövde lägga massa energi på att ?ljuga?/ hitta på ursäkter och fick så fint stöd från alla vi berättade för. Om det känns känsligt så är mitt tips att vara väldigt tydlig med vad ni behöver, tex så var vi tydliga med att vi inte ville ha frågor om hur det går men gärna om hur vi mår, så att vi själva kan bestämma i stunden vad och hur mycket vi orkar och vill dela med oss av. Stort lycka till! 

Essential skrev 2026-04-01 15:48:14 följande:

Tog ett test idag 3 dagar innan testdagen, affären vid mig hade endast den här clearblue digital med veckoindikator som visade gravid 1-2 veckor. är super glad att det har fäst men vi får om den vill stanna där nu.. tror Att jag kommer bli lugnare efter Första ultraljud. 

Stort grattis❣️ förstår om det är mycket oro utifrån vad ni har i bagaget men jag hoppas att ni kan njuta av det positiva resultatet nu. När har ni första VUL?
    Mia91 skrev 2026-04-02 00:40:37 följande:

Så bra med en tråd som denna!

Jag är 35 år och har 4 missfall bakom mig och nu senast ett utomkvedeshavandeskap. Vi har försökt i 2 år och gått igenom mycket kan man säga. Vi har vårt första möte nästa vecka. Är väldigt nervös och vet inte riktigt hur det kommer kännas. Är orolig för hormonerna då jag brukar må väldigt dåligt av dem. Särskilt i kombination med stress och jag jobbar just nu på ett jobb med en extrem arbetsbelastning. Vi kommer åka ganska långt varje besök, har några timmar i bil för att ta sig framåt tillbaks. 

välkommen till tråden! låter som ni haft en tuff resa, förhoppningsvis blir detta vändningen! Har ni fått gjort någon missfallsutredning innan/ inom fertilitetsutredningen inför ivf? 

för mig var det inte jobbigt med stimuleringen/hormonerna och då har jag tidigare känt mig känslig för p- piller osv. Det tuffaste har varit all väntan som kommer med processen (vänta på mens, vänta på äggplock, vänta på besked om resultat, vänta på återföring, ruvardagar, vänta på UL osv) men man blir duktig på att öva på acceptans/släppa kontrollen. Stort lycka till!  

• Essential
    JNMK skrev 2026-04-02 11:54:51 följande:

Essential skrev 2026-04-01 15:48:14 följande:

Tog ett test idag 3 dagar innan testdagen, affären vid mig hade endast den här clearblue digital med veckoindikator som visade gravid 1-2 veckor. är super glad att det har fäst men vi får om den vill stanna där nu.. tror Att jag kommer bli lugnare efter Första ultraljud. 

Stort grattis❣️ förstår om det är mycket oro utifrån vad ni har i bagaget men jag hoppas att ni kan njuta av det positiva resultatet nu. När har ni första VUL?

Tack! ❤️
    jag har testdag på lördag egentligen så har väntat med att meddela dem om. gissar på att jag får ul om 3-4v. 
  • Essential

tog ett nytt test idag med veckoindikator det står fortfarande gravid 1-2 veckor? När slog det om för er till 2-3v? Är gravid 4+3 

• Hejasommaren
    Essential skrev 2026-04-04 21:46:34 följande:

tog ett nytt test idag med veckoindikator det står fortfarande gravid 1-2 veckor? När slog det om för er till 2-3v? Är gravid 4+3 

Åh förstår att du är orolig men tappa inte hoppet ❤️ om du googlar så märker du att testen är oerhört nyckfulla och visar inte alltid rätt. De ?bör? ha slagit om för dig nu men det säger egentligen ingenting om hur graviditeten går. 

När jag var gravid i vintras fick jag 1-2 typ där du är nu och fick sen missfall senare i v6-7 någon gång. Dock hade jag också fått göra ett VUL i v6 där allt såg bra ut så  det kom ändå som en chock. Det säger dock ingenting om hur det kommer gå för dig och jag vet hur många exempel som helst där testen inte varit tillförlitliga. Är du orolig så boka in HCG-prov med 48h mellanrum ❤️

• kamd
    Essential skrev 2026-04-04 21:46:34 följande:

Åh vad jobbigt! Testen är verkligen sjukt luriga. För mig visade det 1-2 i vecka 4+2 och sen 3+ i vecka 4+3. Se till att testa med väldigt koncentrerad morgonurin. Testa absolut inte med något annat än det. 

Hoppas verkligen att allt går som det ska ❤️
  • JNMK
    Hejasommaren skrev 2026-04-05 08:27:15 följande:

Åh förstår att du är orolig men tappa inte hoppet ❤️ om du googlar så märker du att testen är oerhört nyckfulla och visar inte alltid rätt. De ?bör? ha slagit om för dig nu men det säger egentligen ingenting om hur graviditeten går. 

När jag var gravid i vintras fick jag 1-2 typ där du är nu och fick sen missfall senare i v6-7 någon gång. Dock hade jag också fått göra ett VUL i v6 där allt såg bra ut så  det kom ändå som en chock. Det säger dock ingenting om hur det kommer gå för dig och jag vet hur många exempel som helst där testen inte varit tillförlitliga. Är du orolig så boka in HCG-prov med 48h mellanrum ❤️

Förstår att du oroar dig men som hejasommaren skriver så är inte testen alltid helt tillförlitliga. jag fick 2-3 på dag 4+3 men det blev ju missfall ändå. Svårt att få trygghet från grav-test så bättre att ta blodprov om du är jätteorolig och inte kan hålla dig. Annars tänker jag att det bästa är att ha is i magen fram till tidiga VUL (men förstår verkligen att det är svårt med tidigare jobbiga erfarenheter).❤️
  • Essential

tog ett nytt test idag två dagar senare . Fortfarande gravid 1-2 veckor.  ser kanske inte så just ut? vet att man inte kan lita på testen fullt ut men tänker det borde väl ändå öka..  är gravid 4+5 idag 

• Anonym (Lily96)
    Essential skrev 2026-04-06 11:50:43 följande:

tog ett nytt test idag två dagar senare . Fortfarande gravid 1-2 veckor.  ser kanske inte så just ut? vet att man inte kan lita på testen fullt ut men tänker det borde väl ändå öka..  är gravid 4+5 idag 

Åh jag håller tummarna för dig och hoppas testet slår om.  Jag hade varit tok orolig om det vore jag, men det kan likväl vara testen som är sega? Jag tror det bästa du kan göra är att kontakta vården för att säkerställa att allt är som det ska där inne ❤️
  • Essential
    Anonym (Lily96) skrev 2026-04-06 13:01:25 följande:
    Åh jag håller tummarna för dig och hoppas testet slår om.  Jag hade varit tok orolig om det vore jag, men det kan likväl vara testen som är sega? Jag tror det bästa du kan göra är att kontakta vården för att säkerställa att allt är som det ska där inne ❤️
    Tack❤️ 
    känns nästan som att det liksom är kört denna gången också, jag ska se vad jag känner om jag ska ringa in till kliniken imorgon och fråga om de kan ta blodprov Eller om jag väntar in blödning/stegring på testen? tråkigt vill bara veta så man kan liksom ställa in sig på det. 
  • Anonym (Nervös)

Jag gjorde FET 31/3 och tog detta test idag. Är det positivt? 

Svar på tråden IVF 2026