-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Åh då är vi i samma sits, jag väntar också på min ordinarie mens. Dock bara på CD11 så har ganska nyss haft äggplocksblödningen.. denna väntan alltså ????Anonym (Lily96) skrev 2026-03-28 16:39:33 följande:Vi väntar fortfarande på att vanliga mensen ska dyka upp efter äggplock. Är på cd 46 idag. Känns som varje cykel blir längre och längre för min del. Läkaren vill inte att jag ska börja med provera först slutet av nästa vecka. Känner mig lite hopplös men samtidigt taggad på att vi snart, förhoppningsvis, får göra FET. Tiden går så långsamt men ändå så fort. Fler som kan relatera?
-
Åh då är vi i samma sits, jag väntar också på min ordinarie mens. Dock bara på CD11 så har ganska nyss haft äggplocksblödningen.. denna väntan alltså ????Anonym (Lily96) skrev 2026-03-28 16:39:33 följande:Vi väntar fortfarande på att vanliga mensen ska dyka upp efter äggplock. Är på cd 46 idag. Känns som varje cykel blir längre och längre för min del. Läkaren vill inte att jag ska börja med provera först slutet av nästa vecka. Känner mig lite hopplös men samtidigt taggad på att vi snart, förhoppningsvis, får göra FET. Tiden går så långsamt men ändå så fort. Fler som kan relatera?
-
Anonym (L202344) skrev 2026-03-29 11:00:37 följande:Okej, ja det blir nog bra att köra på😊 Nu när våren kommer kanske tiden går lite snabbare ändå. Det ska nog gå vägen nästa gång för er❤️
Nu när jag är gravid känns mitt missfall och alla misslyckade försök ganska långt borta, det är skönt, även om hela den här processen nog alltid kommer vara som ett litet ärr och jag känner ändå fortfarande att jag måste jobba lite för att bli en mer positiv person igen typ. Men tänker också att det positiva med allt detta är att för framtida syskon så kommer man ju få hjälp direkt och sparar tid på så sätt. Men ja nu blev det lite off-topic, det jag egentligen skulle säga är att jag är i vecka 11 helt plötsligt nu och allt ser bra ut än så länge🙏❤️fint att höra att allting verkar vara bra och att tidigare jobbiga erfarenheter inte verkar ligga nära och skapa mer oro, även om det såklart alltid finns i bagaget 🌸 jag hoppas så att vi ska få känna den känslan snart också 🙏
kamd skrev 2026-03-29 18:57:36 följande:Åh. Vilken jobbig väntan och ovisshet. Låter som en hälsosam inställning du har trots allt ❤️Anonym (L202344) skrev 2026-03-29 11:00:37 följande:Okej, ja det blir nog bra att köra på😊 Nu när våren kommer kanske tiden går lite snabbare ändå. Det ska nog gå vägen nästa gång för er❤️
Nu när jag är gravid känns mitt missfall och alla misslyckade försök ganska långt borta, det är skönt, även om hela den här processen nog alltid kommer vara som ett litet ärr och jag känner ändå fortfarande att jag måste jobba lite för att bli en mer positiv person igen typ. Men tänker också att det positiva med allt detta är att för framtida syskon så kommer man ju få hjälp direkt och sparar tid på så sätt. Men ja nu blev det lite off-topic, det jag egentligen skulle säga är att jag är i vecka 11 helt plötsligt nu och allt ser bra ut än så länge🙏❤️
Underbart 😍 Vill också kunna säga att jag är i vecka 11. Vill så gärna berätta för folk i vecka 12/13. Tiden går så långsamt och oron är stor. Även om jag är skonad från det än så länge så förstår jag verkligen att ett missfall sätter sig som ett ärr ❤️?????Man har ju fått öva sig på både väntan och acceptans i den här processen, sen går det upp och ner. för det mesta känns det som att jag kan vara positiv och konstruktiv i tankarna kring att det inte finns några andra vägar än framåt och att jag är tacksam över att kroppen visat att den kan, vi har embryon i frysen osv, men vissa dagar är det svårare, som i fredags då vi skulle gått in i v12 (som man ju ser som en så stor milstolpe såklart).
Essential skrev 2026-03-29 23:46:30 följande:får ändå lite hopp nu????
det är jobbigt med alla symtom som
börjat för dig nu men samtidigt så blir det en liten påminnelse att lilla livet växer där inne. tyckte det kändes tryggt och ha symtom sist jag var gravid, det lugnade mig.
ja jag satte in det i måndags.. tycker väntan är så jobbig och känns som en evighet till testdagen.
tack❤️
Tänker att det inte är så konstigt att du inte känner symptom ännu, tidigare graviditeter har du ju sannolikt inte vetat om så tidigt så är ju svårt att jämföra och förde allra flesta kommer ju inte symptomen så tidigt som i v 3-4. Så finns gott om hopp❤️
-
Det förstår jag!😊❤️ Det är nog olika för alla men jag kände konstigt nog att jag kom över missfallet ganska snabbt och ville bara vidare, så ärret är faktiskt mest relaterat till alla misslyckade försök❤️kamd skrev 2026-03-29 18:57:36 följande:Åh. Vilken jobbig väntan och ovisshet. Låter som en hälsosam inställning du har trots allt ❤️Anonym (L202344) skrev 2026-03-29 11:00:37 följande:Okej, ja det blir nog bra att köra på😊 Nu när våren kommer kanske tiden går lite snabbare ändå. Det ska nog gå vägen nästa gång för er❤️
Nu när jag är gravid känns mitt missfall och alla misslyckade försök ganska långt borta, det är skönt, även om hela den här processen nog alltid kommer vara som ett litet ärr och jag känner ändå fortfarande att jag måste jobba lite för att bli en mer positiv person igen typ. Men tänker också att det positiva med allt detta är att för framtida syskon så kommer man ju få hjälp direkt och sparar tid på så sätt. Men ja nu blev det lite off-topic, det jag egentligen skulle säga är att jag är i vecka 11 helt plötsligt nu och allt ser bra ut än så länge🙏❤️
Underbart 😍 Vill också kunna säga att jag är i vecka 11. Vill så gärna berätta för folk i vecka 12/13. Tiden går så långsamt och oron är stor. Även om jag är skonad från det än så länge så förstår jag verkligen att ett missfall sätter sig som ett ärr ❤️????? -
Hej! Vad fint att läsa hur stöttande alla är härinne. Jag är i process att börja med IVF om vi kommer så långt, har börjat med Synarela och är på dag 6 med den(fick svårt att sova och blödit lite). Har haft massa olika känslor, man hamnar i någon sorts ovisshet. Har endometrios så då kanske oddsen är ännu lägre men vi får se 🙂. Hur har ni förhållit er till att berätta för omgivningen? på jobbet eller anhöriga? har ni fått bra stöd? Jag visste inte att det skulle vara så mycket känslor i processen och väntan på att saker ska ske. Modigt av er alla att ge er in i det ♥️♥️.
-
Anonym (Anonym) skrev 2026-04-01 15:17:25 följande:Hej! Vad fint att läsa hur stöttande alla är härinne. Jag är i process att börja med IVF om vi kommer så långt, har börjat med Synarela och är på dag 6 med den(fick svårt att sova och blödit lite). Har haft massa olika känslor, man hamnar i någon sorts ovisshet. Har endometrios så då kanske oddsen är ännu lägre men vi får se 🙂. Hur har ni förhållit er till att berätta för omgivningen? på jobbet eller anhöriga? har ni fått bra stöd? Jag visste inte att det skulle vara så mycket känslor i processen och väntan på att saker ska ske. Modigt av er alla att ge er in i det ♥️♥️.
Hej välkommen ❤️
har en vän som inte kunde bli gravid naturligt pga sin endometrios till slut gjorde hon ivf och blev gravid på första besöket som ledde till hennes lilla bebis.
jag har varit öppen för familj och vänner om min resa tycker det Känns skönt. Hade varit jobbigt att låtsas om så många missfall och att försökt i så många år.
hur ser det ut? Hur länge ska du ta dem innan du kan börja med ivf?
-
Tog ett test idag 3 dagar innan testdagen, affären vid mig hade endast den här clearblue digital med veckoindikator som visade gravid 1-2 veckor. är super glad att det har fäst men vi får om den vill stanna där nu.. tror Att jag kommer bli lugnare efter Första ultraljud.
-
Åh grattis! Fira att det har fäst! Otroligt! 🙌❤️❤️Essential skrev 2026-04-01 15:48:14 följande:Tog ett test idag 3 dagar innan testdagen, affären vid mig hade endast den här clearblue digital med veckoindikator som visade gravid 1-2 veckor. är super glad att det har fäst men vi får om den vill stanna där nu.. tror Att jag kommer bli lugnare efter Första ultraljud.
-
Så bra med en tråd som denna!
Jag är 35 år och har 4 missfall bakom mig och nu senast ett utomkvedeshavandeskap. Vi har försökt i 2 år och gått igenom mycket kan man säga. Vi har vårt första möte nästa vecka. Är väldigt nervös och vet inte riktigt hur det kommer kännas. Är orolig för hormonerna då jag brukar må väldigt dåligt av dem. Särskilt i kombination med stress och jag jobbar just nu på ett jobb med en extrem arbetsbelastning. Vi kommer åka ganska långt varje besök, har några timmar i bil för att ta sig framåt tillbaks.
-
Mia91 skrev 2026-04-02 00:40:37 följande:Så bra med en tråd som denna!
Jag är 35 år och har 4 missfall bakom mig och nu senast ett utomkvedeshavandeskap. Vi har försökt i 2 år och gått igenom mycket kan man säga. Vi har vårt första möte nästa vecka. Är väldigt nervös och vet inte riktigt hur det kommer kännas. Är orolig för hormonerna då jag brukar må väldigt dåligt av dem. Särskilt i kombination med stress och jag jobbar just nu på ett jobb med en extrem arbetsbelastning. Vi kommer åka ganska långt varje besök, har några timmar i bil för att ta sig framåt tillbaks.
hej och välkommen!
jag är också ganska känslig för hormoner, tyckte att jag mådde ganska okej faktiskt under tiden jag tog sprutorna(jag tog rekovelle, vet inte hur man mår av andra) jag hade sammanlagt 4 besök. Jag tyckte d va jobbigt under äggplock och två dagar fram ungefär. så Räkna med att det kanske blir svårt gå till jobb dagen efter där det dessutom är extrem arbetsbelastning. alla kanske inte blir så dåliga. men jag hade ganska ont och var så trött.