-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Tack snälla ❤️kamd skrev 2026-04-14 20:10:45 följande:Självklart är ni välkomna @grimaserar & @Turbosnigel ❤️
Jag skrev "särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare", och syftade då inte på att tråden är till för endast oss, utan på att man kanske särskilt behöver stöttning när det är första gången. Att man har ett barn innan, oavsett hur det blev till, ändrar ju inget. Man kan ha funderingar och behov av stöttning ändå. Det blir ju helt andra dilemman man ställs inför när det dessutom är egen finansiering. Det här är en trygg plats för alla som går igenom helvetet som IVF är ❤️
Ja det är verkligen ingen rolig resa det här, och det gäller väl nästan oaktat vilka förutsättningar man har från början. Det är ju inget man gör för skojs skull.
Men är skönt att veta att man inte är helt ensam i det hela även om jag inte önskar någon annan denna skit. Så fint att alla delar med sig så öppet om sina erfarenheter, det uppskattas verkligen :)Tack snälla för svar! Vad roligt att du fick ett så fint resultat även om du hade "få" folliklar ❤️Anonym (L202344) skrev 2026-04-14 20:35:06 följande:Hej! Jag är inte så aktiv här längre, men vill bara säga att jag hade en liknande situation med hög äggreserv och därmed en liknande ?låg? dosering, ännu lägre än dig, vilket ledde till 6 folliklar - lite i underkant tror jag, men med en logisk förklaring, dvs dosering. Läkaren ville helt enkelt inte riskera att överstimulera mig. Jag var förtvivlad först eftersom många plockar betydligt fler ägg (samtidigt som det känns som många blir just överstimulerade och måste vänta en cykel på återföring - rätta mig om jag tolkat dessa inlägg fel?), MEN ändå fick jag ett embryo till återföring och ett till frysen. Jag hoppas det kan lugna dig lite. Lycka till till dig och alla er andra!❤️
Det känns väldigt lugnande att det kan bli ett bra resultat även om det inte blir så många folliklar för mig. Jag har också haft så låg dos pga. risken för överstimulering. Men min läkare har sagt att blir det en stimulering till så kommer jag att få starta på en högre dos för att försöka få till fler. Men hoppas att jag ska slippa det för har inte mått så bra av sprutorna.
Var på mitt andra ultraljud idag och en till hade växt till sig, så nu har jag 9 st. Har äggplock nu på fredag och har jag tur kan det ju bli någon till som växer till sig tills dess.
Usch vad den här processen är jobbig alltså :( kör alla siffror minst 15 gånger i ChatGpt för att få fram statistik på mina chanser. Det lugnar i stunden men hjälper ju inte i det långa loppet.
Ni får gärna hålla tummarna för mig på fredag! :) -
Tack snälla du :) håller tummarna för att det ska gå bra för dig också!grimaserar skrev 2026-04-15 09:48:18 följande:När jag skrev in mig nu så sa de att de satsar på att få mellan 8-10 stycken typ, och att så länge du har mer än fem äggblåsor så kan du göra ivf, så att 8 mognar låter absolut inte dåligt :) När vi gjorde på Salgrenska sa de typ att det inte har sett någon ökad chans om en har över tio, det är ändå typ lika många som blir dugliga i slutändan om jag förstod det rätt :) Och det kan säkert stämma som någon annan sa tidigare i tråden, att dosen av läkemedel också spelar in! :)
Och jag fick ju som sagt 18 ägg, men bara ett dugligt embryo medan L202344 plockade 6 och fick två dugliga så tror inte att antalet är det som styr i speciellt hög grad :) Håller tummarna för dig Turbosnigel :) Berätta gärna hur det går och hur äggblåsorna utvecklar sig!
Tack för att alla är så välkomnande, är lite ledsen över att behöva hänga här igen (hade så klart hoppats att det skulle gå naturligt den här gången) men det är fint att få stödet och få dela sin resa med andra som går igenom liknande!
Det låter ju hoppfullt att de sa att 5 räcker. Nu kan jag inte göra mer än att vänta och se, så försöker hålla mig positiv. Lovar att komma med uppdatering om hur plocket gick :)
Vill verkligen instämma i tacket för det fina välkomnandet av er alla, och allt pepp och stöd! ❤️ -
Jag tycker denna eviga väntan gör mig galen, men ibland gör den säkert gott för kroppens återhämtning. Försöker intala mig det iaf. Ta hand om dig!Essential skrev 2026-04-15 03:25:55 följande:Jo men det har jag. Det känns okej. tror det tar några veckor innan man får svar, det sa hon på telefon, har googlat lite och läst det kan ta mellan 2-6v innan man får svar. så kommer nog dröja innan nästa återföring ..tack???? -
Jag har aldrig gjort FET, men tycker det verkar lite bökigt. Stort lycka till!!Hejasommaren skrev 2026-04-15 11:30:33 följande:Jag har varit lite tyst det senaste pga inte haft så mycket uppdatering att komma med då jag först var tvungen att vänta på bortfallsblödning efter äggplock och sen ordinarie mens. Men nu så! CD1 på cykeln som förhoppningsvis slutar i vår första FET 🤞🏻 nervös då jag svarar så dåligt på letrozol men ska få komma på regelbundna UL fram till ÄL så hoppas ändå att detta ska gå vägen.
-
Turbosnigel skrev 2026-04-14 16:51:27 följande:Hoppar också in i tråden nu, då jag är i samma situation som dig Grimaserar, har redan ett barn sedan innan och känner igen mig i mycket av det du skriver. Detta är dock min första IVF då jag hade extrem tur och lyckades bli naturligt gravid med mitt barn efter mycket kämpande, precis innan vi skulle påbörja en IVF-behandling. Hoppas att jag är välkommen att skriva här ändå.
Eftersom vi redan har ett barn har vi vänt oss till en privat klinik och betalar ur egen ficka. Vi har valt ett paket med två försök, då det känns lite risky med bara ett, vi brukar inte ha turen med oss... skulle det gå på första försöket så får man se det som en jäkla tur även om man lagt "onödiga" pengar tänker jag. Rent statistiskt så kommer det krävas mer än ett försök så det är det vi har gått på.
Men det har ändå varit ett svårt beslut, det är så otroligt mycket pengar och det påverkar vår ekonomi väldigt mycket. Känns som att alla andra åker på resor, köper ny bil eller renoverar, vi gör aldrig något kul för vi ska försöka skaffa barn :)))
Jag är också sååå nervös, har dock under lång tid haft en sån otrolig ångest över att det kanske inte blir syskon till vårt barn och har haft otroligt svårt att förlika mig med den tanken. Jag vet att vi är så otroligt lyckligt lottade som redan har ett barn, men känslomässigt så mår jag sämre nu än när vi höll på förra gången vilket jag inte trodde var möjligt. Trodde att man skulle känna ett annat lugn efter att man redan fått barn men nu är jag stressad för mitt barns skull med på något konstigt sätt.
Det är för min del kanske för att typ ALLA runt om mig hunnit få barn och syskon till dem sedan jag fick mitt barn, och jag känner ingen annan i samma situation som mig så det blir väldigt ensamt. Sen är ju tiden och åldern en faktor som spelar roll och det går tyvärr inte att bortse från. Jag är också väldigt bitter, för efter min förra graviditet så sa alla "ni hade bara otur" och "det kommer gå jättesnabbt för er nästa gång" men vi har försökt skaffa syskon i över två år utan resultat. Och får inte heller någon förståelse av vänner och familj i denna situationen för jag har ju redan barn, så jag har inget att vara ledsen över.
Just nu är jag på behandlingsdag 8 och hade mitt första ultraljud igår (dag 7) Har fram tills dess gått på menopur 150 mg. Hade endast 8 folliklar över 10 mm vilket jag tyckte kändes lite? Men det kanske är normalt? Jag har haft ett ganska högt AMH-värde och vid tidigare undersökningar har de sett många folliklar, så trodde att fler skulle ha växt till sig :/ nu ökades min dos till 175 och jag har nytt UL imorgon, får se vad de säger då. Antingen blir det äggplock på fredag eller måndag. Jag har ju inte gjort detta innan så vet inte vad som är normalt eller ej. Men om det bara finns 8 folliklar får de ju inte ut mer än max 8 ägg. Någon som kan svara på om detta är ett normalt resultat?
Hoppas ingen tar illa upp för att jag skriver här, är inte min avsikt att strö salt i någons sår och jag förstår att det är jobbigt att läsa om andra som redan har fått det man kämpar för så mycket. Men har inte hittat något annat forum för folk som gör IVF 2026, och det känns som en väldigt fin och stöttande stämning i tråden.
Jag har följt tråden ett tag och jag håller alla tummar och tår för att det ska gå hela vägen in i mål för er allihop ❤️Såklart du är välkommen ♥️ 8-12 ägg är generella målet, men svårt att styra så exakt. Fler ägg behover inte betyda fler chansen utan det kan (men behöver inte) påverka kvaliteten negativt och ökar risken för biverkningar.
Stort lycka till! ♥️
-
Men alltså fem var bara att de skulle se att en hade fem i äggreserven, så att du har 8, nu nio, är ju toppen :) Tvärt om jobbar de ju för att en inte ska få så mycket fler än tio förstod jag det som, det gör ju också att det kan finnas hopp om att du får återföring i samma cykel vilket jag ju inte kunde få med första :)Turbosnigel skrev 2026-04-15 13:59:57 följande:Tack snälla du :) håller tummarna för att det ska gå bra för dig också!
Det låter ju hoppfullt att de sa att 5 räcker. Nu kan jag inte göra mer än att vänta och se, så försöker hålla mig positiv. Lovar att komma med uppdatering om hur plocket gick :)
Vill verkligen instämma i tacket för det fina välkomnandet av er alla, och allt pepp och stöd! ❤️
Och fint (missförstå mig rätt) att se att det är någon annan som också upplever att det är minst lika tufft den här gången, är så förvånad över att det känns så! Relaterar i din känsla av att vara stressad för ditt barns skull.
Hur gammalt är ditt första barn? :) -
Tack så mycket ❤️ Känns betydligt bättre nu efter att jag fått så många svar. Då känns ju 9 folliklar ganska rimligt, borde ju generera åtminstone 7 ägg förhoppningsvis.Josefine1987 skrev 2026-04-15 15:37:22 följande:Såklart du är välkommen ♥️ 8-12 ägg är generella målet, men svårt att styra så exakt. Fler ägg behover inte betyda fler chansen utan det kan (men behöver inte) påverka kvaliteten negativt och ökar risken för biverkningar.
Stort lycka till! ♥️
Ja, planen är att vi ska göra återföring i denna cykel om jag får något att återföra :)grimaserar skrev 2026-04-15 16:12:05 följande:Men alltså fem var bara att de skulle se att en hade fem i äggreserven, så att du har 8, nu nio, är ju toppen :) Tvärt om jobbar de ju för att en inte ska få så mycket fler än tio förstod jag det som, det gör ju också att det kan finnas hopp om att du får återföring i samma cykel vilket jag ju inte kunde få med första :)
Och fint (missförstå mig rätt) att se att det är någon annan som också upplever att det är minst lika tufft den här gången, är så förvånad över att det känns så! Relaterar i din känsla av att vara stressad för ditt barns skull.
Hur gammalt är ditt första barn? :)
Tror jag förstår precis hur du menar :) Tror nog att många känner så, men att man kanske inte pratar om det för att det känns fult och/eller girigt att vilja ha mer när man redan har fått allt man drömt om. Men för mig har det här mest blivit att en återupplevelse av "traumat" från förra gången. Hade verkligen inte räknat med det.
Ja, stressen för mitt barns skull blir ju en ytterligare dimension i det hela. Jag var bland de första att få barn i min krets och nu väntar många, eller har redan fått, barn två. Alla mitt barns kompisar på förskolan har syskon, och mitt barn älskar bebisar så det känns som att hon går miste om något som jag så gärna vill ge henne.
Hon är född 2023, så är 3 år gammal nu :)
Visst gjorde du din första behandling på Sahlgrenska? Ska du gå hos en privat klinik i Gbg nu för syskonförsöket eller är det någon annanstans? (Du behöver såklart inte svara om det känns privat) :) -
Ja håller tummarna för det, och att de tar sig fint! ☺️Turbosnigel skrev 2026-04-15 18:56:16 följande:Tack så mycket ❤️ Känns betydligt bättre nu efter att jag fått så många svar. Då känns ju 9 folliklar ganska rimligt, borde ju generera åtminstone 7 ägg förhoppningsvis.Ja, planen är att vi ska göra återföring i denna cykel om jag får något att återföra :)grimaserar skrev 2026-04-15 16:12:05 följande:Men alltså fem var bara att de skulle se att en hade fem i äggreserven, så att du har 8, nu nio, är ju toppen :) Tvärt om jobbar de ju för att en inte ska få så mycket fler än tio förstod jag det som, det gör ju också att det kan finnas hopp om att du får återföring i samma cykel vilket jag ju inte kunde få med första :)
Hur gammalt är ditt första barn? :)
Tror jag förstår precis hur du menar :) Tror nog att många känner så, men att man kanske inte pratar om det för att det känns fult och/eller girigt att vilja ha mer när man redan har fått allt man drömt om. Men för mig har det här mest blivit att en återupplevelse av "traumat" från förra gången. Hade verkligen inte räknat med det.
Ja, stressen för mitt barns skull blir ju en ytterligare dimension i det hela. Jag var bland de första att få barn i min krets och nu väntar många, eller har redan fått, barn två. Alla mitt barns kompisar på förskolan har syskon, och mitt barn älskar bebisar så det känns som att hon går miste om något som jag så gärna vill ge henne.
Hon är född 2023, så är 3 år gammal nu :)
Visst gjorde du din första behandling på Sahlgrenska? Ska du gå hos en privat klinik i Gbg nu för syskonförsöket eller är det någon annanstans? (Du behöver såklart inte svara om det känns privat) :)
Så är det nog säkert, jag trodde inte att det var så mycket trauma för mig. Tyckte allt flöt på väldigt bra (förutom väldigt mycket blödningar i början av graviditeten som var jobbigt) men jag kanske måste omvärdera för har verkligen stresspåslag redan nu 😅
Ja, gjorde på Sahlgrenska 2023. Min son är snart 2 men känner samma, och osäkerheten av att inte veta om det kommer gå på första försöker eller alls gör att jag känner som att jag är så sent ute. Har alltid sagt att jag inte vill ha mer än två skolår emellan, och det är ju rätt kört vid det här laget. Men min cykel kom inte igång med äl förrän runt jul, så har inte heller känt att det var möjligt förrän nu typ. Och samtidigt som jag är stressad har jag vänner som har typ 4-5 år mellan barnen, och de har typ sett det som något positivt så jag försöker att inte gå i taket 😬 och de som fått barn tätt verkar snarare känna att de inte hade föredragit det om de hade "fått välja". Jag har dessutom några barnfria singelvänner och enbarns familjer nära, vilket är lite skönt, förstår att det blir ännu mer stressande att se alla runt en skaffa syskon.
Vi har bestämt oss för Göteborgs IVF och har gjort de första undersökningarna och utredningen igen. Skulle startat i förra cykeln men då krockade det med påsk. Var går du någonstans? :)
-
Tack snälla du! Och ja jag håller med dig, känns som att det är så himla mycket som ska klaffa och stor risk att man får ställa in försöket.. men inte mycket att göra åt..Josefine1987 skrev 2026-04-15 15:33:10 följande:Jag har aldrig gjort FET, men tycker det verkar lite bökigt. Stort lycka till!! -
Tack :)grimaserar skrev 2026-04-15 20:30:26 följande:Ja håller tummarna för det, och att de tar sig fint! ☺️
Så är det nog säkert, jag trodde inte att det var så mycket trauma för mig. Tyckte allt flöt på väldigt bra (förutom väldigt mycket blödningar i början av graviditeten som var jobbigt) men jag kanske måste omvärdera för har verkligen stresspåslag redan nu 😅
Ja, gjorde på Sahlgrenska 2023. Min son är snart 2 men känner samma, och osäkerheten av att inte veta om det kommer gå på första försöker eller alls gör att jag känner som att jag är så sent ute. Har alltid sagt att jag inte vill ha mer än två skolår emellan, och det är ju rätt kört vid det här laget. Men min cykel kom inte igång med äl förrän runt jul, så har inte heller känt att det var möjligt förrän nu typ. Och samtidigt som jag är stressad har jag vänner som har typ 4-5 år mellan barnen, och de har typ sett det som något positivt så jag försöker att inte gå i taket 😬 och de som fått barn tätt verkar snarare känna att de inte hade föredragit det om de hade "fått välja". Jag har dessutom några barnfria singelvänner och enbarns familjer nära, vilket är lite skönt, förstår att det blir ännu mer stressande att se alla runt en skaffa syskon.
Vi har bestämt oss för Göteborgs IVF och har gjort de första undersökningarna och utredningen igen. Skulle startat i förra cykeln men då krockade det med påsk. Var går du någonstans? :)
Usch, låter jättejobbigt med blödningar! Hoppas du slipper det denna gången! Man får försöka hitta strategier för att hantera stressen så gott det går..
Jag tänkte också två år mellan barnen men man kan ju konstatera att så blir det verkligen inte, utan minst fyra istället... Känns bittert men försöker tänka att det inte är något man kan göra åt! Får försöka se fördelarna med större åldersskillnad istället, för det finns det ju som du beskriver. Läste någonstans att risken att man skiljer sig är mindre om man har större åldersskillnad mellan barnen, och så slipper man säkert mycket av syskonrivaliteten också tänker jag :) Är två år mellan mig och mitt syskon och vi höll på att ha ihjäl varandra som barn...
Okej, är ni nöjda? Frustrerande med att det krockade med påsken :/ Man vill ju bara komma igång!
Jag fick mens precis under påskhelgen så kunde ändå starta med sprutorna. Jag går på Nordic IVF, hade gått på kvinnokliniken i samma lokaler tidigare och var nöjd så blev ganska naturligt att vi hamnade där :)