-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
JNMK skrev 2026-04-15 10:52:47 följande:Välkomna till tråden turbosnigel och grimaserar! påfrestningen av behandlingen/hormoner osv och osäkerhet kring resultat är ju liknande oavsett barn sedan innan eller inte, det är fint att kunna dela känslor och peppa varandra här oavsett var i processen man själv är 🌸
Sååå skönt, sedan igår är jag också helt blödningsfri för första gången på 5 veckor. Det är såklart fortfarande långt kvar till ny återföring och ev ny graviditet men idag känns bara de sakerna som en så stor vinst och äntligen ett steg framåt. Ska tillbaka på nytt UL nästa vecka för att se om allt är borta och i så fall kommer jag få göra ny återföring efter nästa mens, så lär väl bli någon gång tidigast i början på juni skulle jag tro. Om allt inte är borta så hoppas jag på att få göra en hysteroskopi för att ta bort det sista istället för skrapning, om blödningen slutade så förstod jag på läkaren sist att det var en möjlighet. Det är mindre risk för sammanväxningar och stör inte hela livmoderslemhinnan som jag förstår det.
hur känns det för dig nu, har kliniken sagt något om hur ni går vidare efter att ni fått provsvaren från blodproverna?
lily96: hoppas på första gången gillt för er då🥰 har du tagit ovitrelle?
josefine1987: hur mår du efter äggplocket? Har ni fått besked om befruktning? Håller alla tummar och tår🍀
Jag är överstimulerad och väger 6 kg mer än när jag började stimuleringen. Svullnaden sitter överallt inkl näsan, sådan nästäppa 😂 men i övrigt mår jag bra.
Av 19 ägg blev bara fem befruktade och dag 2 är det fyra som utvecklat sig normalt. Hoppas så innerligt att de ska klara sig till frysen.
tack för du frågar ♥️ ta hand om dig!
-
Jag tycker det är så intressant att läsas om allas erfarenheter och upplevelse i IVF-karusellen. Så lika men ändå så olika. Kroppen är verkligen fascinerande!
JNMK: ja precis - först fick jag dubbel dos Letrozole i fem dagar. På UL var slemhinnan tresiktig och 9 mm men hade fortfarande inte fått pos ÄL-test så blev Ovitrelle samma kväll. Ska börja med progestron imorgon inför FET på måndag. Skräckblandad förtjusning 🙈
-
Josefine1987 skrev 2026-04-16 18:10:04 följande:Jag är överstimulerad och väger 6 kg mer än när jag började stimuleringen. Svullnaden sitter överallt inkl näsan, sådan nästäppa 😂 men i övrigt mår jag bra.
Av 19 ägg blev bara fem befruktade och dag 2 är det fyra som utvecklat sig normalt. Hoppas så innerligt att de ska klara sig till frysen.
tack för du frågar ♥️ ta hand om dig!
Åh jösses det låter som du samlat på dig ordentligt med vätska då, fy vad jobbigt! Hoppas det lägger sig snabbt! Jag blev också överstimulerad efter mina plock och värst andra gången, då var magen mega uppsvullen och det var lite tyngre att andas, men det la sig efter några dagar. Hoppas du har möjlighet att ta det lite lugnt och rå om dig själv ordentligt❤️
Det är så nervöst och ångestladdat att gå och vänta på besked om frys när man har jobbiga erfarenheter i bagaget, tänker på dig och håller tummarna stenhårt för de fyra små kämparna!
-
ÄL- test funkar ju inte för alla (tex för mig) så då är det ju toppen att ta ovitrelle och få exakt koll på när ÄL var. Förstår att det är nervöst men tänk att det snart äntligen är dags, så spännande 🍀Anonym (Lily96) skrev 2026-04-16 19:14:18 följande:Jag tycker det är så intressant att läsas om allas erfarenheter och upplevelse i IVF-karusellen. Så lika men ändå så olika. Kroppen är verkligen fascinerande!
JNMK: ja precis - först fick jag dubbel dos Letrozole i fem dagar. På UL var slemhinnan tresiktig och 9 mm men hade fortfarande inte fått pos ÄL-test så blev Ovitrelle samma kväll. Ska börja med progestron imorgon inför FET på måndag. Skräckblandad förtjusning 🙈
-
Vad fin du är som peppar. Tusen tack ♥️JNMK skrev 2026-04-16 19:36:06 följande:Åh jösses det låter som du samlat på dig ordentligt med vätska då, fy vad jobbigt! Hoppas det lägger sig snabbt! Jag blev också överstimulerad efter mina plock och värst andra gången, då var magen mega uppsvullen och det var lite tyngre att andas, men det la sig efter några dagar. Hoppas du har möjlighet att ta det lite lugnt och rå om dig själv ordentligt❤️
Det är så nervöst och ångestladdat att gå och vänta på besked om frys när man har jobbiga erfarenheter i bagaget, tänker på dig och håller tummarna stenhårt för de fyra små kämparna!
-
Massa styrka till er, håller alla tummar och tår! Starkt att kämpa vidare ♥️♥️Josefine1987 skrev 2026-04-14 08:44:23 följande:Jag ligger och väntar på mitt sjunde äggplock. Ni får jättegärna hålla tummarna för oss för nu börjar försöker ta slut 🥺
-
Åh tack för din pepp ♥️ 19 ägg, 5 befruktade, 4 som klarade sig till dag två. Nu väntar dock de sköra dagarna, får svar på tisdag om något klarar sig till frysen 🥹 hoppas så innerligtPlantlover skrev 2026-04-18 08:56:12 följande:Massa styrka till er, håller alla tummar och tår! Starkt att kämpa vidare ♥️♥️ -
Håller tummarna för dig ❤️❤️❤️Josefine1987 skrev 2026-04-18 14:11:43 följande:Åh tack för din pepp ♥️ 19 ägg, 5 befruktade, 4 som klarade sig till dag två. Nu väntar dock de sköra dagarna, får svar på tisdag om något klarar sig till frysen 🥹 hoppas så innerligt -
Ja, det är tufft när inte blir som en planerat, och jag känner redan att jag fick mitt första så sent, så är stressad för det också, men ja, en får försöka se fördelar också :)Turbosnigel skrev 2026-04-16 16:42:00 följande:Jag tänkte också två år mellan barnen men man kan ju konstatera att så blir det verkligen inte, utan minst fyra istället... Känns bittert men försöker tänka att det inte är något man kan göra åt! Får försöka se fördelarna med större åldersskillnad istället, för det finns det ju som du beskriver. Läste någonstans att risken att man skiljer sig är mindre om man har större åldersskillnad mellan barnen, och så slipper man säkert mycket av syskonrivaliteten också tänker jag :) Är två år mellan mig och mitt syskon och vi höll på att ha ihjäl varandra som barn...
Okej, är ni nöjda? Frustrerande med att det krockade med påsken :/ Man vill ju bara komma igång!
Jag fick mens precis under påskhelgen så kunde ändå starta med sprutorna. Jag går på Nordic IVF, hade gått på kvinnokliniken i samma lokaler tidigare och var nöjd så blev ganska naturligt att vi hamnade där :)
Jo men vi är nöjda, har bara varit på en första kontroll och tagit prover och så, men det kändes vettigt, ända jag reagerar på är att de inte alls har öppet helger. Har Nordic det? :) vi googlade runt och alla i Gbg hade ju typ liknande recensioner och priserna skilde sig lite men de som var lite billigare verkade istället ta lite mer för saker runt så tror att de är rätt likvärdiga, det hoppas jag i alla fall 😬
Ja lite frustrerande med påsk, är nu nervös för 1 maj, min mens startar med största sannolikhet den 25 eller 26 maj, vilket innebär att jag skulle behöva göra ett ultraljud den 1 maj, så är osäker på hur det blir då i och med att de har stängt helger... ska försöka få tag på dem på måndag och prata igenom det ☺️
Hur går det för dig? När är äggplock, har det varit? :) -
Jag tror också att det är ganska lika mellan de olika klinikerna :) Nordic har inte heller öppet helger. Eller labbet har det i och för sig, men det har det nog på alla kliniker tror jag?grimaserar skrev 2026-04-18 23:04:05 följande:Ja, det är tufft när inte blir som en planerat, och jag känner redan att jag fick mitt första så sent, så är stressad för det också, men ja, en får försöka se fördelar också :)
Jo men vi är nöjda, har bara varit på en första kontroll och tagit prover och så, men det kändes vettigt, ända jag reagerar på är att de inte alls har öppet helger. Har Nordic det? :) vi googlade runt och alla i Gbg hade ju typ liknande recensioner och priserna skilde sig lite men de som var lite billigare verkade istället ta lite mer för saker runt så tror att de är rätt likvärdiga, det hoppas jag i alla fall 😬
Ja lite frustrerande med påsk, är nu nervös för 1 maj, min mens startar med största sannolikhet den 25 eller 26 maj, vilket innebär att jag skulle behöva göra ett ultraljud den 1 maj, så är osäker på hur det blir då i och med att de har stängt helger... ska försöka få tag på dem på måndag och prata igenom det ☺️
Hur går det för dig? När är äggplock, har det varit? :)
Men de hade öppet för de som redan är under behandling under påsken, utom de röda dagarna då. Så jag kunde börja trots att det var påsk vilket var väldigt skönt.
Då ska jag verkligen hålla tummarna för dig! Det borde ju gå att lösa på något sätt :) Jag hade mitt första ultraljud dag 7, så det verkar vara lite anpassningsbart.
Jag gjorde plocket i fredags. Av 9 folliklar fick de ut 5 ägg, så jag har varit rätt ledsen och besviken över det. Förstår inte varför det är en sådan stor differens, hade fattat om de bara fått ut typ 7, men 5 var ju sämre än man kunnat förvänta sig. Det kändes lite som att läkaren var lite förvånad över det också, även om hon sa att det var inom normalt spann.
De ringde från labbet igår och tre av dem hade blivit ordentligt befruktade, ett fjärde låg lite efter de andra men odlas vidare. Jag fick mitt datum för insättning framflyttat från imorgon (måndag) till onsdag vilket jag antar är bra?
Men är nu jätteorolig för att inget av embryona ska klara sig tills dess, och chansen att få ett extra till frysen är ju helt död :( så det blev inte riktigt vad jag hoppats på tyvärr.
Hela den här processen med all väntan och att slitas mellan hopp och förtvivlan är en sån känslomässig bergodalbana, är helt slutkörd... Men försöker vara hoppfull och håller tummarna för att något av embryona ska klara sig tills onsdag!