• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (linn_)

Ni som gjort äggplock, hur många dagar efter uppstart av behandling gjordes äggplocket? 😊

• Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-04-20 21:55:47 följande:

I helgen kom mensen och idag fick jag beskedet att vi kunde börja behandlingen!
    Vår första omgång och att ta spruta är det jag frukta allra mest med detta, men nu är första sprutan tagen och jag tyckte de var jobbigt men väldigt stolt att jag fixade de!

Håller verkligen alla tummarna för er andra vart ni än är i er process ❤️❤️

Skönt förresten att det gick bra med sprutan ❤️
  • Anonym (Elen)
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-20 22:29:02 följande:
    Fick också börja idag. Nervös, förväntansfull, glad och livrädd inför processen - allt på samma gång 😂 men är glad att processen åtminstone är igång. Försöker att inte ha för höga förhoppningar men det är svårt 😞 längtar så efter ett plus. 
    Jag känner med dig!! Om jag inte minns helt fel så fick du också avslag förra månaden pga påsken precis som mig. Jag tänker samma med förväntningarna, försöker istället se det som en kul grej att gå igenom och få uppleva.❤️

Men då är vi ju i precis samma dagar om du oxå började igår, lite kul att följa varandra när man är så nära i det.
    Vad är du mest nervös över? ❤️
  • Hejasommaren
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-21 11:37:52 följande:

Ni som gjort äggplock, hur många dagar efter uppstart av behandling gjordes äggplocket? 😊

Startade 2 mars på CD2. Hade äggplock 16 mars på CD16 🥰 lätträknat när mensen började 1 mars 😅

sista sprutkvällen med stimulering CD13, triggerspruta CD14 och inga sprutor CD15
  • Josefine1987

Triggervarning på detta inlägg!

Vet inte om jag ska skriva eller inte, då jag inte vill dra ner andra i min ångest. vår Situation är ovanlig och sticker ut som ovanligt dåligt. Jag har följt många genom IVF-resans gång och ingen har det gått såhär dåligt för, så jag vill inte skrämma upp någon. 

Vårt 7e äggplock ledde till 19 ägg, 5 befruktade, men inte ett enda klarade sig. Känner mig helt förtvivlad 💔

• Turbosnigel
    Josefine1987 skrev 2026-04-21 13:29:25 följande:

Vet inte om jag ska skriva eller inte, då jag inte vill dra ner andra i min ångest. vår Situation är ovanlig och sticker ut som ovanligt dåligt. Jag har följt många genom IVF-resans gång och ingen har det gått såhär dåligt för, så jag vill inte skrämma upp någon. 

Vårt 7e äggplock ledde till 19 ägg, 5 befruktade, men inte ett enda klarade sig. Känner mig helt förtvivlad 💔

Åh nej 💔💔 är så ledsen för din skull! Förstår verkligen att du är helt förkrossad, fy fan vad livet är orättvist. 

Det är klart du ska skriva här om du vill dela med dig, det här är ju inte en tråd för enbart solskenshistorier. Det är ju när det är som tyngst som man behöver mest stöd och det är ju det som tråden är till för. 

Tänker på dig idag, stor kram ❤️❤️ 
  • Turbosnigel
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-21 11:37:52 följande:

Jag gjorde mitt plock på CD 12, och tog triggersprutan på CD 10. Intressant att höra hur andra har haft det! 😊
  • Turbosnigel
    Turbosnigel skrev 2026-04-21 15:08:04 följande:
    Jag gjorde mitt plock på CD 12, och tog triggersprutan på CD 10. Intressant att höra hur andra har haft det! 😊
    Glömde dock säga att jag började med sprutorna fyra dagar in på mensen. Slut på spam! 
  • JNMK
    Josefine1987 skrev 2026-04-21 13:29:25 följande:

Åh nej, jag är så ledsen för er skull 💔  Håller med turbosnigel, såklart ska du dela med dig, den här tråden är ju för att stötta och peppa varandra i med och motgångar. Tycker du alltid bidrar med medkännande och kloka meddelande till alla i tråden och jag hoppades så innerligt att ni äntligen skulle få positiva besked, fan vad livet är orättvist 💔 tänker på dig! 
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-04-21 12:28:54 följande:
    Jag känner med dig!! Om jag inte minns helt fel så fick du också avslag förra månaden pga påsken precis som mig. Jag tänker samma med förväntningarna, försöker istället se det som en kul grej att gå igenom och få uppleva.❤️

Men då är vi ju i precis samma dagar om du oxå började igår, lite kul att följa varandra när man är så nära i det.
    Vad är du mest nervös över? ❤️

Det stämmer! Så blev glad när vi fick klartecken för uppstart igår 😊 tror att äggplocket är det jag är mest nervös över just nu, utifrån om det gör ont 😅 men blev tillsagd vid uppstartsmötet att det bara är att säga till så fall så får man mer smärtstillande, så det lugnar mig lite i alla fall 😊 själv då? 

sen är jag såklart nervös över hur processen kommer gå, om det kommer lyckas eller inte och när i tid så fall. Men försöker att ta en dag i taget bara 🥰 men lättare sagt än gjort 

Svar på tråden IVF 2026