-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Håller tummarna för dig idag då :)grimaserar skrev 2026-04-20 08:41:05 följande:Ah, så hade kanske Göteborgs under påsken också, men kunde inte göra äggplock under hela påskhelgen, fredag-måndag och då funkade det inte i förra cykeln. Men håller tummarna att det är som för dig, att det funkar att göra ultraljud dag sju hos Göteborg också. Tycker att det borde gå men blir ändå lite nervös, ska ringa dem idag. :)
Ah, fattar verkligen känslan av att det känns hopplöst. Så kände jag med mitt första när bara ett klarade sig till frysen. Men tänker också att en aldrig ska säga aldrig, jag trodde att alla våra embryon var kassa utifrån att endast ett klarade sig till dag fem, men han är ju snart en glad två åring så uppenbarligen behövs det inte mer än ett, även om det så klart hade varit skönt att ha kvar i frysen och slippa gå igenom det igen. Men jag håller tummarna för dig, finns ju inget som säger att det inte går att få ut mer än ett, även om jag förstår att det inte känns som det just nu, och förstår att du nojar, det gör jag redan nu trots att jag inte ens har börjat med behandlingen :)
De hoppas alltså på att få femdagars? Är det att de vill ha minst tre för att våga vänta på ett femdagars? Det är ju ändå positivt, och jag tänker att de också vet risken i att vänta men att det ändå ger större chans till graviditet att få ett femdagars! Jag håller tummarna för dig som sagt, uppdatera gärna om du får veta något mer :)
Tack snälla för peppen! Du har ju helt rätt i att det inte är kört, och att det finns en chans att både ett eller två klarar sig. Man blir så himla skadad av den här processen, jag märker att jag hela tiden tar ut det värsta i förskott för att försöka skydda mig. Jag vill ju helst inte behöva gå igenom stimulering igen så hade varit otroligt skönt att ha lite större marginaler med fler ägg.
Ja, det verkar så. Jag vet inte hur många som behövs för att de ska våga vänta till dag fem, fick bara veta att insättningen är framflyttad... Kanske någon annan här i tråden vet mer hur det brukar funka? :)
Ringde idag men fick till svar att de inte tittar på embryona förrän när det är dags. Blev lite förvånad, trodde att de kollade till dem varje dag? Känns ju som en ganska stor risk att bara vänta tills onsdag och så kanske inget har klarat sig. Men de vet väl vad de gör :) -
Så tråkigt att höra att det inte tog sig 💔 Håller tummarna att det tar sig nästa gång 🥰Emilia931 skrev 2026-04-19 16:02:39 följande:Hej! Ny i den här tråden men har följt den ett tag. Fint att följa er andra och känna att man inte är ensam i den här otroligt påfrestande processen. Som någon annan skrev är det verkligen en ständig hårfin gräns mellan hopp och förtvivlan. Vi har gjort vårt första försök med IVF och gjorde en färsk insättning men testade negativt idag vilket känns otroligt tungt. Vi har ett embryo i frysen men jag är väldigt orolig för att även det inte ska lyckas och vara tvungen att börja om hela processen igen.. Hur ska man våga tro på att det faktiskt någon gång kommer lyckas?
-
Turbosnigel skrev 2026-04-20 15:13:44 följande:Håller tummarna för dig idag då :)
Tack snälla för peppen! Du har ju helt rätt i att det inte är kört, och att det finns en chans att både ett eller två klarar sig. Man blir så himla skadad av den här processen, jag märker att jag hela tiden tar ut det värsta i förskott för att försöka skydda mig. Jag vill ju helst inte behöva gå igenom stimulering igen så hade varit otroligt skönt att ha lite större marginaler med fler ägg.
Ja, det verkar så. Jag vet inte hur många som behövs för att de ska våga vänta till dag fem, fick bara veta att insättningen är framflyttad... Kanske någon annan här i tråden vet mer hur det brukar funka? :)
Ringde idag men fick till svar att de inte tittar på embryona förrän när det är dags. Blev lite förvånad, trodde att de kollade till dem varje dag? Känns ju som en ganska stor risk att bara vänta tills onsdag och så kanske inget har klarat sig. Men de vet väl vad de gör :)Min klinik kollar befruktning dag 1, dag 2 och sen först dag 5. Dom anser det är bra att låta embryona vila, vet inte hur mycket evidens det är bakom och hur olika kliniker gör dock (bara så att ingen blir orolig ifall deras klinik kollar oftare).
Önskar dig all lycka till!
-
Beklagar och förstår din oro. Jag tycker också det är svårt att känna hopp och det är okej att känna så. Ta hand om dig ♥️ stor kram!Emilia931 skrev 2026-04-19 16:02:39 följande:Hej! Ny i den här tråden men har följt den ett tag. Fint att följa er andra och känna att man inte är ensam i den här otroligt påfrestande processen. Som någon annan skrev är det verkligen en ständig hårfin gräns mellan hopp och förtvivlan. Vi har gjort vårt första försök med IVF och gjorde en färsk insättning men testade negativt idag vilket känns otroligt tungt. Vi har ett embryo i frysen men jag är väldigt orolig för att även det inte ska lyckas och vara tvungen att börja om hela processen igen.. Hur ska man våga tro på att det faktiskt någon gång kommer lyckas?
-
Tack snälla ni ❤️ Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för er andra också! Den värsta väntan och känslan tyckte jag utan tvekan var att vänta på beskedet med hur många befruktade ägg som klarat sig så jag förstår dig verkligen @turbosnigel. Men det låter ju bra att de flyttat fram insättningen till dag 5! Så som jag förstått det gör man insättning på dag 5 när kliniken har flera potentiella embryon att välja på och då väljer det ?bästa?. Samtidigt är jag lite osäker på exakt hur det fungerar då de inte testar kvaliteten här i Sverige men ändå på något vis kan se om ett embryo är av god kvalitet?
Vi fick i slutändan 6 befruktade ägg och på dag 4 hade en utvecklats mycket snabbare än de andra och blivit till en blastocyst som de då satte in. Jag misstänker att vi inte gjorde insättning på dag 5 då det var en söndag och kliniken då har stängt. På dag 6 var det endast 1 av 5 som frystes in. När jag frågade varför de väntat till dag 6 fick jag som svar att den bara utvecklats lite långsammare. Jag antar att snabbheten inte påverkar själva kvaliteten och att det inte behöver betyda något speciellt, men det är svårt att inte själv analysera allt 🙃
-
Ja, känner igen mig i att man analyser allt. Fint att ni fick två blastocyster. Ruvar du nu?Emilia931 skrev 2026-04-20 17:57:22 följande:Tack snälla ni ❤️ Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för er andra också! Den värsta väntan och känslan tyckte jag utan tvekan var att vänta på beskedet med hur många befruktade ägg som klarat sig så jag förstår dig verkligen @turbosnigel. Men det låter ju bra att de flyttat fram insättningen till dag 5! Så som jag förstått det gör man insättning på dag 5 när kliniken har flera potentiella embryon att välja på och då väljer det ?bästa?. Samtidigt är jag lite osäker på exakt hur det fungerar då de inte testar kvaliteten här i Sverige men ändå på något vis kan se om ett embryo är av god kvalitet?
Vi fick i slutändan 6 befruktade ägg och på dag 4 hade en utvecklats mycket snabbare än de andra och blivit till en blastocyst som de då satte in. Jag misstänker att vi inte gjorde insättning på dag 5 då det var en söndag och kliniken då har stängt. På dag 6 var det endast 1 av 5 som frystes in. När jag frågade varför de väntat till dag 6 fick jag som svar att den bara utvecklats lite långsammare. Jag antar att snabbheten inte påverkar själva kvaliteten och att det inte behöver betyda något speciellt, men det är svårt att inte själv analysera allt 🙃
-
Och just ja, angående hur dom väljer ?bästa embryot? så handlar det om storlek och utseende. Vi får inte göra kromosomtest i Sverige men man bedömer dom i mikroskop. En del kliniker ger ut graderingen, andra inte. En dåligt graderat embryo kan dock ge ett alldeles friskt barn, så det är trubbigt verktyg ☺️Emilia931 skrev 2026-04-20 17:57:22 följande:Tack snälla ni ❤️ Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för er andra också! Den värsta väntan och känslan tyckte jag utan tvekan var att vänta på beskedet med hur många befruktade ägg som klarat sig så jag förstår dig verkligen @turbosnigel. Men det låter ju bra att de flyttat fram insättningen till dag 5! Så som jag förstått det gör man insättning på dag 5 när kliniken har flera potentiella embryon att välja på och då väljer det ?bästa?. Samtidigt är jag lite osäker på exakt hur det fungerar då de inte testar kvaliteten här i Sverige men ändå på något vis kan se om ett embryo är av god kvalitet?
-
I helgen kom mensen och idag fick jag beskedet att vi kunde börja behandlingen!
Vår första omgång och att ta spruta är det jag frukta allra mest med detta, men nu är första sprutan tagen och jag tyckte de var jobbigt men väldigt stolt att jag fixade de!
Håller verkligen alla tummarna för er andra vart ni än är i er process ❤️❤️ -
Fick också börja idag. Nervös, förväntansfull, glad och livrädd inför processen - allt på samma gång 😂 men är glad att processen åtminstone är igång. Försöker att inte ha för höga förhoppningar men det är svårt 😞 längtar så efter ett plus.Anonym (Elen) skrev 2026-04-20 21:55:47 följande:I helgen kom mensen och idag fick jag beskedet att vi kunde börja behandlingen!
Vår första omgång och att ta spruta är det jag frukta allra mest med detta, men nu är första sprutan tagen och jag tyckte de var jobbigt men väldigt stolt att jag fixade de!
Håller verkligen alla tummarna för er andra vart ni än är i er process ❤️❤️
-
Josefine1987 skrev 2026-04-20 21:27:13 följande:Ja, känner igen mig i att man analyser allt. Fint att ni fick två blastocyster. Ruvar du nu?Vi gjorde en färsk insättning i påskas men testade negativt häromdagen. Så vi har otroligt tur med att vår klinik verkar ha öppet under röda dagar så att vi slipper den stressen och pressen med att eventuellt missa en cykel. I och med att jag gjorde just en färsk insättning behöver kroppen visst återhämta sig innan jag kan sätta in det frysta embryot. Var inte riktigt beredd på det då min kropp hanterat stimuleringen och alla moment väldigt bra.
Jag fick spottings en vecka innan testdagen, tänkte att det kanske var implantationsblödning, sedan dagarna innan testdagen började jag få som bruna flytningar. Så fort jag slutade med Cyclogesten kom mensen igång på riktigt. Men nu måste jag alltså vänta in nästa mens och göra ägglossningstester så insättningen blir nog inte förrän tidigast början av juni. Det känns otroligt långt bort?
Intressant det där med att graderingen och att även ett sämre graderat embryo kan leda till graviditet. Hade så stora förhoppningar om vårt ?snabba? lilla embryo men vårt lite långsammare behöver ju inte vara sämre för det som du säger.
Kul att ni andra äntligen är igång! Man får verkligen öva på tålamod och acceptans i den här processen men förhoppningsvis och mest sannolikt (försöker jag tänka) kommer allt vara värt det i slutändan 🙏🏼❤️