-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Är så ledsen för din skull!!❤️❤️ såklart är det okej för dig att skriva om de här, vi finns när du behöver ventilera om det är något så, det är alltid okej att skriva! ❤️❤️Josefine1987 skrev 2026-04-21 13:29:25 följande:Triggervarning på detta inlägg!
Vet inte om jag ska skriva eller inte, då jag inte vill dra ner andra i min ångest. vår Situation är ovanlig och sticker ut som ovanligt dåligt. Jag har följt många genom IVF-resans gång och ingen har det gått såhär dåligt för, så jag vill inte skrämma upp någon.
Vårt 7e äggplock ledde till 19 ägg, 5 befruktade, men inte ett enda klarade sig. Känner mig helt förtvivlad 💔
Hoppas du har det stöd du behöver runt dig, men vi finns här med ❤️ -
Håller med! Får hoppas de går lika bra för oss att ta dem sprutorna som den vi tar nu. Jag tycker som tur är inte att det känns så jobbigt hittills med spruta, men är väl mer att hjärnan tänker att det inte är naturligt att ta spruta på sig själv 😂 har du tagit dina själv?Anonym (Elen) skrev 2026-04-22 07:06:02 följande:Ja men det är jag faktiskt, lite läskigt dock att på fredag och i helgen ska man ta två stycken istället 🙈
Ja huvudvärk har jag oxå haft!! Har liksom känt av de känns de som, frågade ChatGPT och han sa att man kunde få biverkningar efter en spruta så borde vara det då. Hoppas kroppen vänjer sig lite med de idag eller imorgon så man slipper må så hela tiden ❤️
Ah då kan de komma så pass tidigt alltså. Så snabbt det kan gå 😊 -
Jag är så himla, himla ledsen för din skull. Fattar att det känns för jävligt! Klart att du ska dela med dig, det är ju det som är fint med FL, att vi kan dela vår ångest och sorg, och ibland hitta någon som upplevt liknande saker men ibland finns det också bara förståelse från oss alla, för vi vet hur jävligt det här är och kan relatera i din sorg.Josefine1987 skrev 2026-04-21 13:29:25 följande:Triggervarning på detta inlägg!
Vet inte om jag ska skriva eller inte, då jag inte vill dra ner andra i min ångest. vår Situation är ovanlig och sticker ut som ovanligt dåligt. Jag har följt många genom IVF-resans gång och ingen har det gått såhär dåligt för, så jag vill inte skrämma upp någon.
Vårt 7e äggplock ledde till 19 ägg, 5 befruktade, men inte ett enda klarade sig. Känner mig helt förtvivlad 💔
Hur länge klarade de sig de som blev befruktade? Jag vet att det i tidigare trådar (kanske i den här också?) tagits upp att man i Danmark (kanske också Sverige men det har jag inte hört något om?) kan få insätt redan på dag två, och att det har gett goda resultat för några som haft svårt att få ägg som klarar sig till dag 3 eller fem. Kanske kan vara något att kolla på?
Skickar massa kärlek, var rädd om dig
-
Det var lugnt att starta trots första maj så nu väntar jag på helg och att mensen ska dra igång!Turbosnigel skrev 2026-04-20 15:13:44 följande:Håller tummarna för dig idag då :)
Tack snälla för peppen! Du har ju helt rätt i att det inte är kört, och att det finns en chans att både ett eller två klarar sig. Man blir så himla skadad av den här processen, jag märker att jag hela tiden tar ut det värsta i förskott för att försöka skydda mig. Jag vill ju helst inte behöva gå igenom stimulering igen så hade varit otroligt skönt att ha lite större marginaler med fler ägg.
Ja, det verkar så. Jag vet inte hur många som behövs för att de ska våga vänta till dag fem, fick bara veta att insättningen är framflyttad... Kanske någon annan här i tråden vet mer hur det brukar funka? :)
Ringde idag men fick till svar att de inte tittar på embryona förrän när det är dags. Blev lite förvånad, trodde att de kollade till dem varje dag? Känns ju som en ganska stor risk att bara vänta tills onsdag och så kanske inget har klarat sig. Men de vet väl vad de gör :)
Ja, en är lite skör i den här processen, känns som att nästan alla blir det oavsett hur bra det går, det är påfrestande att behöva gå igenom den! Jag hade också hoppats på fler som klarade sig första gången, för att slippa göra det igen. Jag tar också ut det värsta i förskott, min man är mycket mer lugn och jag kan ibland känna mig lite galen som knappt vågar hoppas. Men jag hoppas verkligen att flera av dina har klarat sig till idag!
Vet du hur det gått? Håller tummarna och tänker på dig!!
-
Idag, sex veckor efter missfallsbehandlingen, såg läkaren äntligen att missfallet var komplett och att jag är i en ny cykel. Känns som en lättnad att jag slipper skrapning. Nu inväntar vi mens innan ny återföring men fram till dess ska jag bara njuta av att kroppen känns som vanligt igen och försöka passa på att fokusera på annat härligt i livet (tex bröllopsplanering och att det äntligen är vår🌞), för att motverka stressen jag känner över att tiden springer iväg hela tiden.
-
Så skönt att det är över och att du kan få släppa det en stund, men också att du vet att du snart kan försöka igen. Och det låter sunt att bara försöka fokusera på annat ett tag, och kul med bröllop :) När är det planerat?JNMK skrev 2026-04-22 10:05:34 följande:Idag, sex veckor efter missfallsbehandlingen, såg läkaren äntligen att missfallet var komplett och att jag är i en ny cykel. Känns som en lättnad att jag slipper skrapning. Nu inväntar vi mens innan ny återföring men fram till dess ska jag bara njuta av att kroppen känns som vanligt igen och försöka passa på att fokusera på annat härligt i livet (tex bröllopsplanering och att det äntligen är vår🌞), för att motverka stressen jag känner över att tiden springer iväg hela tiden.
-
Anonym (linn_) skrev 2026-04-22 07:32:58 följande:Håller med! Får hoppas de går lika bra för oss att ta dem sprutorna som den vi tar nu. Jag tycker som tur är inte att det känns så jobbigt hittills med spruta, men är väl mer att hjärnan tänker att det inte är naturligt att ta spruta på sig själv 😂 har du tagit dina själv?
Ah då kan de komma så pass tidigt alltså. Så snabbt det kan gå 😊Ja det gör de säkert oxå! känslan är ju verkligen att det är onaturligt att ta spruta, jag tar dem själv. Känns som jag har lite mer kontroll då😅Anonym (linn_) skrev 2026-04-22 07:32:58 följande:Håller med! Får hoppas de går lika bra för oss att ta dem sprutorna som den vi tar nu. Jag tycker som tur är inte att det känns så jobbigt hittills med spruta, men är väl mer att hjärnan tänker att det inte är naturligt att ta spruta på sig själv 😂 har du tagit dina själv?
Ah då kan de komma så pass tidigt alltså. Så snabbt det kan gå 😊
Ja så min huvudvärk fortsätter idag? hoppas de lättar under dagen iaf ❤️ -
Åh vad roligt att höra :) är ju en väldigt speciell känsla att få längta efter mensen!grimaserar skrev 2026-04-22 08:39:36 följande:Det var lugnt att starta trots första maj så nu väntar jag på helg och att mensen ska dra igång!
Ja, en är lite skör i den här processen, känns som att nästan alla blir det oavsett hur bra det går, det är påfrestande att behöva gå igenom den! Jag hade också hoppats på fler som klarade sig första gången, för att slippa göra det igen. Jag tar också ut det värsta i förskott, min man är mycket mer lugn och jag kan ibland känna mig lite galen som knappt vågar hoppas. Men jag hoppas verkligen att flera av dina har klarat sig till idag!
Vet du hur det gått? Håller tummarna och tänker på dig!!
Man blir verkligen helt knäpp av detta 🙈 men jag har också en lugn man som tur är, och han är också mer utav en optimist än jag vilket underlättar och hjälper mycket när tankarna drar iväg för mycket åt det 😊
Har precis kommit hem från insättningen av en fin blastocyst. Fick till frys också, är så himla glad och otroligt tacksam ❤️
Tack snälla, håller tummarna för att det ska gå bra för dig med starten! Kör du kort eller långt protokoll? -
Stort, stort grattis! Så himla skönt att du fick två! Och tänk att du vad som än händer faktiskt har ett litet embryo i dig just nu, det är ändå såå stort och så väldigt fint. Håller verkligen tummarna för digTurbosnigel skrev 2026-04-22 14:56:46 följande:Åh vad roligt att höra :) är ju en väldigt speciell känsla att få längta efter mensen!
Man blir verkligen helt knäpp av detta 🙈 men jag har också en lugn man som tur är, och han är också mer utav en optimist än jag vilket underlättar och hjälper mycket när tankarna drar iväg för mycket åt det 😊
Har precis kommit hem från insättningen av en fin blastocyst. Fick till frys också, är så himla glad och otroligt tacksam ❤️
Tack snälla, håller tummarna för att det ska gå bra för dig med starten! Kör du kort eller långt protokoll?
När sa de att du ska testa, och när tänker du testa?
Tack, ska bli skönt att det faktiskt drar igång även om jag också verkligen bävar inför det. Kör kort protokoll så räknar med äggplock runt den 8-9 maj typ.
En fråga på det, hur mår en efter äggplock? Jag kommer inte ihåg från förra gången. Min man ska iväg den helgen (han behöver så klart vara kvar och lämna spermaprov men har egentligen planer sen), jag blev lite osäker på om jag kan/borde ta hand om vår två åring själv eller om han borde ställa in? Ska en ta det extra lugnt? Sist riskerade jag att bli överstimulerad och de sa att det fanns en ganska stor risk att det blir likadant i den här omgången.. -
Tack!! ❤️❤️grimaserar skrev 2026-04-22 15:22:35 följande:Stort, stort grattis! Så himla skönt att du fick två! Och tänk att du vad som än händer faktiskt har ett litet embryo i dig just nu, det är ändå såå stort och så väldigt fint. Håller verkligen tummarna för dig
När sa de att du ska testa, och när tänker du testa?
Tack, ska bli skönt att det faktiskt drar igång även om jag också verkligen bävar inför det. Kör kort protokoll så räknar med äggplock runt den 8-9 maj typ.
En fråga på det, hur mår en efter äggplock? Jag kommer inte ihåg från förra gången. Min man ska iväg den helgen (han behöver så klart vara kvar och lämna spermaprov men har egentligen planer sen), jag blev lite osäker på om jag kan/borde ta hand om vår två åring själv eller om han borde ställa in? Ska en ta det extra lugnt? Sist riskerade jag att bli överstimulerad och de sa att det fanns en ganska stor risk att det blir likadant i den här omgången..
Lägger in en triggervarning här om man inte orkar läsa om när det går jättebra för andra just nu, vet att det kan vara svinjobbigt! Så vill man inte läsa om det, så stoppa här.
Fick veta att alla fem ägg jag fick ut blivit befruktade. Ett satte de in idag och jag fick två till frys. Två odlas vidare till imorgon, får veta senast på fredag om de också går att frysa. Kan inte fatta att jag haft sån tur. Och som du säger, otroligt fint att ha ett litet embryo i sig 🌸✨ nu får jag hålla tummar och tår för att det stannar ❤️
Ska testa 15 dagar från nu, så blir väl den 7:e maj. Ska verkligen försöka att inte testa innan. Vet inte om det var i denna tråd jag läste det, men någon hade låtit sin man gömma alla gravtest. Vi ska göra likadant :)
Förstår att det är väldigt dubbla känslor! Man känner ju hopp samtidigt som man är väldigt sårbar i processen, och allt tar sååå lång tid.
Har förstått att det är väldigt olika, men jag mådde ändå helt okej, bättre än förväntat. Hade lite ont, typ som mensvärk, och var trött. Men det berodde nog mest på anspänningen.
Men skulle nog råda dig att ändå ta det så lugnt som du kan den dagen. Jag hade nog tyckt att det varit skönt att ha lite extra stöd då just för att man inte vet hur man mår efteråt.
Har han kanske möjlighet att komma hem om det blir för jobbigt? Eller har ni någon annan som kan vara lite backup?
Man löser ju det själv om man måste, men tänker för din egen skull och för att slippa extra oro och stress ❤️ och det är ju ännu viktigare att det finns någon nära till hands om risken är stor att du blir överstimulerad.