• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Motherofdachshunds
    Josefine1987 skrev 2026-04-15 15:33:10 följande:
    Jag har aldrig gjort FET, men tycker det verkar lite bökigt. Stort lycka till!!
    FET är superenkelt, du åker bara dit och sätter in det på ett bestämt antal dagar efter ÄL. Lätt som en plätt ❤️
  • Anonym (linn_)

tagit ett litet uppehåll härifrån men nu är mensen kommen och jag håller tummarna på att vi får klartecken imorgon för att påbörja behandling. Förra månaden fick vi avslag på uppstart pga påsk 

• Josefine1987
    Motherofdachshunds skrev 2026-04-19 09:28:21 följande:
    FET är superenkelt, du åker bara dit och sätter in det på ett bestämt antal dagar efter ÄL. Lätt som en plätt ❤️

Ja den delen verkar smidig, men ägglossningstester som inte slår om, att det krockar med klinikers stängda dagar för vissa osv är det jag tycker verkar bökigt. 

Är nog kanske så att man främst läser om dom som det krånglar för. 

Hoppas du har en fin helg 🙏

• Josefine1987
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-19 12:37:33 följande:

tagit ett litet uppehåll härifrån men nu är mensen kommen och jag håller tummarna på att vi får klartecken imorgon för att påbörja behandling. Förra månaden fick vi avslag på uppstart pga påsk 

Vad skönt att det är er tur nu. Lycka till! ♥️
  • Anonym (linn_)
    Josefine1987 skrev 2026-04-19 14:34:04 följande:
    Vad skönt att det är er tur nu. Lycka till! ♥️

Tack! 🥰 Är så spänd inför en eventuell uppstart! Jag hoppas verkligen där är plats för oss denna omgången ☺️

Håller tummarna för dig på tisdag ☺️

• Emilia931

Hej! Ny i den här tråden men har följt den ett tag. Fint att följa er andra och känna att man inte är ensam i den här otroligt påfrestande processen. Som någon annan skrev är det verkligen en ständig hårfin gräns mellan hopp och förtvivlan. Vi har gjort vårt första försök med IVF och gjorde en färsk insättning men testade negativt idag vilket känns otroligt tungt. Vi har ett embryo i frysen men jag är väldigt orolig för att även det inte ska lyckas och vara tvungen att börja om hela processen igen.. Hur ska man våga tro på att det faktiskt någon gång kommer lyckas?

• grimaserar
    Emilia931 skrev 2026-04-19 16:02:39 följande:

Hej! Ny i den här tråden men har följt den ett tag. Fint att följa er andra och känna att man inte är ensam i den här otroligt påfrestande processen. Som någon annan skrev är det verkligen en ständig hårfin gräns mellan hopp och förtvivlan. Vi har gjort vårt första försök med IVF och gjorde en färsk insättning men testade negativt idag vilket känns otroligt tungt. Vi har ett embryo i frysen men jag är väldigt orolig för att även det inte ska lyckas och vara tvungen att börja om hela processen igen.. Hur ska man våga tro på att det faktiskt någon gång kommer lyckas?

Är ledsen för din skull, fattar att det känns tungt just nu. Men skönt ändå att du har ett till i frysen, håller tummarna för dig Hjärta
  • grimaserar
    Turbosnigel skrev 2026-04-19 07:04:26 följande:
    Jag tror också att det är ganska lika mellan de olika klinikerna :) Nordic har inte heller öppet helger. Eller labbet har det i och för sig, men det har det nog på alla kliniker tror jag? 
    Men de hade öppet för de som redan är under behandling under påsken, utom de röda dagarna då. Så jag kunde börja trots att det var påsk vilket var väldigt skönt. 

Då ska jag verkligen hålla tummarna för dig! Det borde ju gå att lösa på något sätt :) Jag hade mitt första ultraljud dag 7, så det verkar vara lite anpassningsbart. 

Jag gjorde plocket i fredags. Av 9 folliklar fick de ut 5 ägg, så jag har varit rätt ledsen och besviken över det. Förstår inte varför det är en sådan stor differens, hade fattat om de bara fått ut typ 7, men 5 var ju sämre än man kunnat förvänta sig. Det kändes lite som att läkaren var lite förvånad över det också, även om hon sa att det var inom normalt spann. 

De ringde från labbet igår och tre av dem hade blivit ordentligt befruktade, ett fjärde låg lite efter de andra men odlas vidare. Jag fick mitt datum för insättning framflyttat från imorgon (måndag) till onsdag vilket jag antar är bra? 
    Men är nu jätteorolig för att inget av embryona ska klara sig tills dess, och chansen att få ett extra till frysen är ju helt död :(  så det blev inte riktigt vad jag hoppats på tyvärr. 

Hela den här processen med all väntan och att slitas mellan hopp och förtvivlan är en sån känslomässig bergodalbana, är helt slutkörd... Men försöker vara hoppfull och håller tummarna för att något av embryona ska klara sig tills onsdag!
    Ah, så hade kanske Göteborgs under påsken också, men kunde inte göra äggplock under hela påskhelgen, fredag-måndag och då funkade det inte i förra cykeln. Men håller tummarna att det är som för dig, att det funkar att göra ultraljud dag sju hos Göteborg också. Tycker att det borde gå men blir ändå lite nervös, ska ringa dem idag. :)

Ah, fattar verkligen känslan av att det känns hopplöst. Så kände jag med mitt första när bara ett klarade sig till frysen. Men tänker också att en aldrig ska säga aldrig, jag trodde att alla våra embryon var kassa utifrån att endast ett klarade sig till dag fem, men han är ju snart en glad två åring så uppenbarligen behövs det inte mer än ett, även om det så klart hade varit skönt att ha kvar i frysen och slippa gå igenom det igen. Men jag håller tummarna för dig, finns ju inget som säger att det inte går att få ut mer än ett, även om jag förstår att det inte känns som det just nu, och förstår att du nojar, det gör jag redan nu trots att jag inte ens har börjat med behandlingen :) 

De hoppas alltså på att få femdagars? Är det att de vill ha minst tre för att våga vänta på ett femdagars? Det är ju ändå positivt, och jag tänker att de också vet risken i att vänta men att det ändå ger större chans till graviditet att få ett femdagars! Jag håller tummarna för dig som sagt, uppdatera gärna om du får veta något mer :) 
  • Plantlover
    Josefine1987 skrev 2026-04-18 14:11:43 följande:
    Åh tack för din pepp ♥️ 19 ägg, 5 befruktade, 4 som klarade sig till dag två. Nu väntar dock de sköra dagarna, får svar på tisdag om något klarar sig till frysen 🥹 hoppas så innerligt 
    Åh hoppas verkligen ♥️
  • Turbosnigel
    Emilia931 skrev 2026-04-19 16:02:39 följande:

Beklagar att det inte tog sig 💔 Håller tummarna för att nästa insättning går vägen! Förstår att det är svårt att våga hoppas igen när förlusten blir så tung.
    Hoppas att du kan känna lite tröst i att du inte är ensam i denna process. Jag hejar på dig och ditt embryo i frysen! ❤️
Svar på tråden IVF 2026