• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • JNMK
    grimaserar skrev 2026-04-22 11:10:21 följande:
    Så skönt att det är över och att du kan få släppa det en stund, men också att du vet att du snart kan försöka igen. Och det låter sunt att bara försöka fokusera på annat ett tag, och kul med bröllop :) När är det planerat? {#emotions_dlg.flower}

Så skönt! Vi gifter oss i början på september, det är så mysigt att ha det framför oss, vi ska fixa väldigt mycket själva så det distraherar lite från ivf- bubblan 🌸

apropå din fråga om mående efter äggplock, man får ju morfin och lugnade och restriktioner från att anstränga sig så det är nog bra att ha någon som avlastar under dagen, så du får vila. Dessutom kan det ju mola och göra lite ont i magen, jag ville bara ligga på soffan med vetekudde hela dagen och min sambo fick komma och mata mig med chips och frukt (främst pga bekvämlighet men också för att jag var trött och hade lite ont). 

Turbosnigel skrev 2026-04-22 16:57:46 följande:
    Tack!! ❤️❤️

Lägger in en triggervarning här om man inte orkar läsa om när det går jättebra för andra just nu, vet att det kan vara svinjobbigt!  Så vill man inte läsa om det, så stoppa här. 

Fick veta att alla fem ägg jag fick ut blivit befruktade. Ett satte de in idag och jag fick två till frys. Två odlas vidare till imorgon, får veta senast på fredag om de också går att frysa. Kan inte fatta att jag haft sån tur. Och som du säger, otroligt fint att ha ett litet embryo i sig 🌸✨ nu får jag hålla tummar och tår för att det stannar ❤️ 

Ska testa 15 dagar från nu, så blir väl den 7:e maj. Ska verkligen försöka att inte testa innan. Vet inte om det var i denna tråd jag läste det, men någon hade låtit sin man gömma alla gravtest. Vi ska göra likadant :) 

Förstår att det är väldigt dubbla känslor! Man känner ju hopp samtidigt som man är väldigt sårbar i processen, och allt tar sååå lång tid. 

Har förstått att det är väldigt olika, men jag mådde ändå helt okej, bättre än förväntat. Hade lite ont, typ som mensvärk, och var trött. Men det berodde nog mest på anspänningen.
    Men skulle nog råda dig att ändå ta det så lugnt som du kan den dagen. Jag hade nog tyckt att det varit skönt att ha lite extra stöd då just för att man inte vet hur man mår efteråt.
    Har han kanske möjlighet att komma hem om det blir för jobbigt? Eller har ni någon annan som kan vara lite backup? 
    Man löser ju det själv om man måste, men tänker för din egen skull och för att slippa extra oro och stress ❤️ och det är ju ännu viktigare att det finns någon nära till hands om risken är stor att du blir överstimulerad. 

Stort grattis till så fint utfall!🌸

Haha det var jag som skrev det, jag bad min sambo gömma alla grav-test och att han bara skulle ta fram dem den dagen vi kommit överens om att vi skulle testa, annars hade jag nog inte kunnat hålla mig från att tjuvtesta 🙈

• Froglet
    Turbosnigel skrev 2026-04-22 16:57:46 följande:
    Tack!! ❤️❤️

Lägger in en triggervarning här om man inte orkar läsa om när det går jättebra för andra just nu, vet att det kan vara svinjobbigt!  Så vill man inte läsa om det, så stoppa här. 

Fick veta att alla fem ägg jag fick ut blivit befruktade. Ett satte de in idag och jag fick två till frys. Två odlas vidare till imorgon, får veta senast på fredag om de också går att frysa. Kan inte fatta att jag haft sån tur. Och som du säger, otroligt fint att ha ett litet embryo i sig 🌸✨ nu får jag hålla tummar och tår för att det stannar ❤️ 

Ska testa 15 dagar från nu, så blir väl den 7:e maj. Ska verkligen försöka att inte testa innan. Vet inte om det var i denna tråd jag läste det, men någon hade låtit sin man gömma alla gravtest. Vi ska göra likadant :) 
    Åh vad glad jag blir att läsa att det gått så fint för dig ❤️

Jag hade också insättning idag med TD 7 maj. Vågar inte riktigt tro på att det kanske växer något där inne!
    Vid kontroller såg de två, kanske tre äggblåsor som var stora nog och till plocket var jag rätt förberedd på att vi inte skulle få några ägg. Men det blev två och båda blev befruktade! ❤️
    Så nu ruvar jag det ena och det andra skulle de ta hand om några dagar till och sedan frysa om det såg bra ut. Kan inte begripa att vi kom såhär långt ens! 🥰
  • Turbosnigel
    JNMK skrev 2026-04-22 17:54:42 följande:

Stort grattis till så fint utfall!🌸

Haha det var jag som skrev det, jag bad min sambo gömma alla grav-test och att han bara skulle ta fram dem den dagen vi kommit överens om att vi skulle testa, annars hade jag nog inte kunnat hålla mig från att tjuvtesta 🙈

Tack ❤️ och vad roligt att höra om det kommande bröllopet! Så mysigt att ha det att se fram emot! 

Haha, det var ju supersmart! Känner samma, jag måste ta till alla strategier jag kan för att vänta ut testdagen 😅
    Froglet skrev 2026-04-22 19:33:05 följande:
    Åh vad glad jag blir att läsa att det gått så fint för dig ❤️
    Jag hade också insättning idag med TD 7 maj. Vågar inte riktigt tro på att det kanske växer något där inne!
    Vid kontroller såg de två, kanske tre äggblåsor som var stora nog och till plocket var jag rätt förberedd på att vi inte skulle få några ägg. Men det blev två och båda blev befruktade! ❤️
    Så nu ruvar jag det ena och det andra skulle de ta hand om några dagar till och sedan frysa om det såg bra ut. Kan inte begripa att vi kom såhär långt ens! 🥰
    Vad roligt, då får vi följas åt under ruvarfasen! 🥰 Har du någon strategi för hur du ska hantera all väntan? Är det din första IVF?

Fantastiskt att du fick de två äggen trots allt och att båda blev befruktade! ❤️ Så glad för din skull! Håller tummarna för att det andra klarar sig till frysen :) du får uppdatera om hur det går för dig!

• Froglet
    Turbosnigel skrev 2026-04-22 21:19:20 följande:
     Vad roligt, då får vi följas åt under ruvarfasen! 🥰 Har du någon strategi för hur du ska hantera all väntan? Är det din första IVF?

Fantastiskt att du fick de två äggen trots allt och att båda blev befruktade! ❤️ Så glad för din skull! Håller tummarna för att det andra klarar sig till frysen :) du får uppdatera om hur det går för dig!

tack ❤️
    Jag planerar att hålla mig så upptagen det bara går så jag inte har tid att tänka på det! 😅
    Har Väldigt delade känslor inför testdagen för jag vill ju veta, men efter tidigt mf (v9) för drygt ett år sedan så kommer jag ha svårt att våga fira fullt ut om det är ett plus.

ja, det är första ivf. Har rätt stort endometriom på ena äggstocken som antagligen har försvårat för oss, men hoppas denna vägen ska gå bättre ☺️
    är det ditt första eller har du försökt tidigare?

jag unnar mig ändå att vara försiktigt hoppfull 🥰

• Motherofdachshunds

Hej allesammans,

Jag kan inte riktigt fatta att jag skriver detta, men det är sant (hoppas jag, kan inte riktigt tro det själv)! Vi har 1 av 3 embryon kvar på första rundan kvar i frysen och har haft uppehåll med IVFen i två månader på grund av en långresa vi gjorde tidigare i april, och väntan har känts olidlig för att få sätta igång igen. Någonstans har jag varit så otroligt inställd på att nästa embryo inte kommer att ta heller och att minst en runda till kommer att krävas (noll hopp med andra ord, gissar att fler känner igen sig i det?).

Under mars/april trackade jag ändå ägglossning med lite halvtaffliga försök naturligt utan någon större förhoppning. Nu är jag på dag 28 i min cykel som brukar vara 25-30 dagar med ett snitt på 27 och bestämde mig lite slentrianmässigt för att ta ett test på väg hem från jobbet. Det var positivt!!!!!! Hur sjukt?!? Jag är gravid!Förvånad

Jag vet att det händer att folk blir gravida i uppehållen, det hände två kollegor till mig, men jag trodde aldrig att jag skulle bli gravid naturligt när vi väl börjat med ivf. Jag kan inte riktigt fatta det. Jag tog ett ?budgettest? som var svagt, men ändå tydligt och följde upp med ett digitalt som visade 1-2 veckor. Nu håller vi alla tummar och tår att det håller i sig, men oavsett är det skäl att fira - detta är mitt första positiva test någonsin, jag och min man har försökt aktivt i 1 år och 4 månader (inte jättelång tid, men känts som en ocean. Jag är 35 och han 39. 

Jag är så glad just nu. Och det känns superläskigt. Men mest glad! ❤️

• Emilia931
    Motherofdachshunds skrev 2026-04-23 16:10:07 följande:

Hej allesammans,

Jag kan inte riktigt fatta att jag skriver detta, men det är sant (hoppas jag, kan inte riktigt tro det själv)! Vi har 1 av 3 embryon kvar på första rundan kvar i frysen och har haft uppehåll med IVFen i två månader på grund av en långresa vi gjorde tidigare i april, och väntan har känts olidlig för att få sätta igång igen. Någonstans har jag varit så otroligt inställd på att nästa embryo inte kommer att ta heller och att minst en runda till kommer att krävas (noll hopp med andra ord, gissar att fler känner igen sig i det?).

Under mars/april trackade jag ändå ägglossning med lite halvtaffliga försök naturligt utan någon större förhoppning. Nu är jag på dag 28 i min cykel som brukar vara 25-30 dagar med ett snitt på 27 och bestämde mig lite slentrianmässigt för att ta ett test på väg hem från jobbet. Det var positivt!!!!!! Hur sjukt?!? Jag är gravid!Förvånad

Jag vet att det händer att folk blir gravida i uppehållen, det hände två kollegor till mig, men jag trodde aldrig att jag skulle bli gravid naturligt när vi väl börjat med ivf. Jag kan inte riktigt fatta det. Jag tog ett ?budgettest? som var svagt, men ändå tydligt och följde upp med ett digitalt som visade 1-2 veckor. Nu håller vi alla tummar och tår att det håller i sig, men oavsett är det skäl att fira - detta är mitt första positiva test någonsin, jag och min man har försökt aktivt i 1 år och 4 månader (inte jättelång tid, men känts som en ocean. Jag är 35 och han 39. 

Wow, vilken grej!! Stort stort grattis! Kan verkligen tänka mig hur overkligt det måste kännas! Håller tummarna att allt går som det ska och försök att njuta av att du fått ett bevis på att det faktiskt går 🙏🏼❤️
  • Turbosnigel
    Froglet skrev 2026-04-22 22:35:02 följande:

tack ❤️
    Jag planerar att hålla mig så upptagen det bara går så jag inte har tid att tänka på det! 😅
    Har Väldigt delade känslor inför testdagen för jag vill ju veta, men efter tidigt mf (v9) för drygt ett år sedan så kommer jag ha svårt att våga fira fullt ut om det är ett plus.

ja, det är första ivf. Har rätt stort endometriom på ena äggstocken som antagligen har försvårat för oss, men hoppas denna vägen ska gå bättre ☺️
    är det ditt första eller har du försökt tidigare?

jag unnar mig ändå att vara försiktigt hoppfull 🥰

Hehe, samma strategi som här då :) har bokat upp så mycket jag kan i kalendern! 

Vad tråkigt att höra med missfallet ❤️????? förstår att det blir extra svårt att våga andas ut efter testet med en sådan erfarenhet i bagaget ❤️ 

Det är min första IVF. Har dock ett barn sedan innan, som kom till på naturlig väg efter mycket kämpande. 

Samma här, klart man ska hoppas på det bästa, för det kommer nog dagar när tvivlet sätter in rejält också.
  • Turbosnigel
    Motherofdachshunds skrev 2026-04-23 16:10:07 följande:

Hej allesammans,

Åh, det är ju helt fantastiskt! ❤️❤️ så glad för din skull, stort grattis!! 
  • Motherofdachshunds
    Turbosnigel skrev 2026-04-23 18:11:56 följande:
    Åh, det är ju helt fantastiskt! ❤️❤️ så glad för din skull, stort grattis!! 
    Tack tack tack 🥹❤️
  • Anonym (Anonym)

Hej! Jag har läst en del inlägg men inte skrivit så mycket. Är med er på denna ganska svåra process ibland, man svingas mellan hopp och hopplöshet 😅. Glad för er som det gått bra för, är egentligen ganska häftigt vad man kan göra. Var idag för ultraljud efter att ha tagit sprutor ett tag och hade fyra ägg men de var för små så nu ska jag få ökad dos menopur och en ny tid nästa vecka för utvärdering. Läkaren sa att om de inte blivit större så kommer man avsluta all behandling 😓. Äggen såg fina ut i sig men det är svårt att inte tappa allt hopp. Jag har liten äggreserv, endometrios och myom så jag visste från början att det skulle vara en liten chans. Men ush alltså, bara grät i bilen hem. Men vi fortsätter kämpa lite till med den nya dunderdosen ♥️♥️

Svar på tråden IVF 2026