• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (Svea)

Jag är i och för sig gift men senast när vi skaffade livförsäkringar så var inte min man inblandad alls. Utan jag hittade en bra variant (i mitt tycke) via arbetsgivarens förmånsportal och tecknade ömsesidiga försäkringar på oss. 
    Räkningen kommer till mig kvartalsvis.

Skulle du kunna göra en sån grej? Och antingen om ni delar alla kostnader så kan ju en extra försäkring också "slinka med" alternativt att du står på premien. Kanske kan du sätta era barn som förmånstagare på din försäkring medan du står som förmånstagare på hans, så att det faller ut en viss summa om han skulle gå bort? Då står i alla fall inte du på bar backe.

Det hade jag funderat på. Men i möjligaste mån få till ett giftermål för det går inte att lösa alla händelser på samma vis om man är sambo. Självklart ska han kunna ha äktenskapsförord på sina delar och du vill inte ha mer än det basala för att kunna försörja ERA barn. Det måste han ju förstå?!

Och om han skriver testamente så är det inte din business vad som står i, vad är han för slags person egentligen?? 

• Anonym (Linda)

Jag tyckwr att du ska själv ta kontakt med en jurist och boka ett möte för dig själv.  Upprätta ett eget testamente och be juristen om hjälp hur du ska tänka kring din sambo och era barn.   Det finns en del du kan göra själv via olika försäkringar etc men du behöver konkret hjälp med det.  

Resten du inte kan styra får du helt enkelt bara släppa och kanske ta din oro med en kurator.  Jag förstår din tanke men samtidigt är det inte sunt att fastna vid hans pengar om du samtidigt inte vill ha dom. Då har du hamnat i panik över helt andra saker som triggar dig. 

Har han så mycket pengar finns det förmodligen både jurister och revisorer som har koll på hans ekonomi och som förmodligen redan har koll på framtiden.  

Och ja man har rätt att skriva egna testamenten utan inblandning av eventuella partners . Barnen får sina laglotter och resten gör han som han vill med. Krasst sett är hsn inte skyldig att lämna något till dig. 

• Anonym (Ö)

Om han går bort först, varför skulle det vara viktigt att köpa en bostad då ni hyr i dag? 

En överförmyndare skulle se till att en del pengar används till barnens försörjning, du skulle inte behöva stå för allt. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-07 11:18:38 följande:

Jag tyckwr att du ska själv ta kontakt med en jurist och boka ett möte för dig själv.  Upprätta ett eget testamente och be juristen om hjälp hur du ska tänka kring din sambo och era barn.   Det finns en del du kan göra själv via olika försäkringar etc men du behöver konkret hjälp med det.  

Resten du inte kan styra får du helt enkelt bara släppa och kanske ta din oro med en kurator.  Jag förstår din tanke men samtidigt är det inte sunt att fastna vid hans pengar om du samtidigt inte vill ha dom. Då har du hamnat i panik över helt andra saker som triggar dig. 

Har han så mycket pengar finns det förmodligen både jurister och revisorer som har koll på hans ekonomi och som förmodligen redan har koll på framtiden.  

Och ja man har rätt att skriva egna testamenten utan inblandning av eventuella partners . Barnen får sina laglotter och resten gör han som han vill med. Krasst sett är hsn inte skyldig att lämna något till dig. 

Självklart har han rätt att skriva sitt eget testamente och självfallet har han rätt att utesluta mig helt och hållet. Men då vet inte jag om jag är intresserad av att fortsätta relationen, när jag uppenbarligen inte är viktigare än så. Jag vet inte mer om hans ekonomiska förutsättningar än vad vår granne gör. 

Han är ekonom och förvaltar sina pengar själv, utan yttre inblandning. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-07 11:27:37 följande:

Om han går bort först, varför skulle det vara viktigt att köpa en bostad då ni hyr i dag? 

En överförmyndare skulle se till att en del pengar används till barnens försörjning, du skulle inte behöva stå för allt. 

Hyran ligger på strax över 20' i månaden. Det skulle vara för dyrt att behålla den själv helt enkelt. Jag är inte säker på att jag får det heller, då jag inte uppnår hyresvärdens inkomstkrav ensam. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 11:35:25 följande:
    Självklart har han rätt att skriva sitt eget testamente och självfallet har han rätt att utesluta mig helt och hållet. Men då vet inte jag om jag är intresserad av att fortsätta relationen, när jag uppenbarligen inte är viktigare än så. Jag vet inte mer om hans ekonomiska förutsättningar än vad vår granne gör. 

Han är ekonom och förvaltar sina pengar själv, utan yttre inblandning. 
    Även djupt kära människor som litar på varandra i äktenskap med full koll på ekonomi kan utesluta både det ena och det andra i sina egna testamenten om det finns skäl till det.   Dwt behöver inte ha nåt slls att göra med kärleken eller hur bra förhållande man har. 

Men givetvis är det väl större risk att juridiken uteblir om man har ett inte allt för gott förhållande . Det kan bara du veta. Jag spekulerar. 

Känner du att det finns risk att förhållandet spricker innan ni blir gamla så rädda din egen ekonomi i första hand och se om ditt hus så du har råd att lämna honom om det blir så. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-07 11:44:12 följande:
    Även djupt kära människor som litar på varandra i äktenskap med full koll på ekonomi kan utesluta både det ena och det andra i sina egna testamenten om det finns skäl till det.   Dwt behöver inte ha nåt slls att göra med kärleken eller hur bra förhållande man har. 

Men givetvis är det väl större risk att juridiken uteblir om man har ett inte allt för gott förhållande . Det kan bara du veta. Jag spekulerar. 

Känner du att det finns risk att förhållandet spricker innan ni blir gamla så rädda din egen ekonomi i första hand och se om ditt hus så du har råd att lämna honom om det blir så. 
    Jag har en god egen ekonomi och klarar att separera. Men skulle min sambo dö, skulle det i praktiken innebär att jag behöver köpa den bil som jag betalat hälften för, från våra barn. 

Skulle vi separera, tror jag alldeles säkert att min sambo skulle fortsätta betala hälften för barnen. Skulle han dö, skulle han inte kunna göra det och det är upp till överförmyndare att bestämma om det är okej att jag använder barnens pengar till nya vinterskor, terminsavgift till dansen eller skidsemester. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 11:47:17 följande:
    Jag har en god egen ekonomi och klarar att separera. Men skulle min sambo dö, skulle det i praktiken innebär att jag behöver köpa den bil som jag betalat hälften för, från våra barn. 

Skulle vi separera, tror jag alldeles säkert att min sambo skulle fortsätta betala hälften för barnen. Skulle han dö, skulle han inte kunna göra det och det är upp till överförmyndare att bestämma om det är okej att jag använder barnens pengar till nya vinterskor, terminsavgift till dansen eller skidsemester. 
    Det är just därför du måste boka tid hos en jurist så får du veta allt sånt där och dessutom svart på vitt utan spekulationer.  

En överförmyndare har regler och skyldigheter att följa så givetvis kommer du att få pengar för barnens försörjning.  Jag tror även barnpension fortfarande finns. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 11:47:17 följande:

Så om ni skulle separera så kan du fixa en ny bostad du har råd med, men inte om han dör? Vad är skillnaden?

Sedan är det väl självklart att du kommer att få använda pengarna till barnen, inom rimliga gränser. Sedan finns väl även barnpension?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-07 12:13:40 följande:
    Så om ni skulle separera så kan du fixa en ny bostad du har råd med, men inte om han dör? Vad är skillnaden?

Sedan är det väl självklart att du kommer att få använda pengarna till barnen, inom rimliga gränser. Sedan finns väl även barnpension?
    Om vi skulle separera, skulle jag kunna köpa en bostad som är för liten. Men då skulle barnen varannan vecka få bo i en lagom stor bostad. Skulle min sambo dö, skulle vi bo i en tvåa på heltid. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente