• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (Besviken)
    Anonym skrev 2026-01-07 18:23:31 följande:
    Med en inkomst på över 40k efter skatt så kommer du högst sannolikt inte få ta ärvda pengar till att köpa skor.
    Det vore mycket märkligt om så vore.

Jag har, med en betydligt lägre inkomst än så, klarat det utan problem.
    Har åkt utomlands också för den delen, varje år.

Med bara lite drygt halva din inkomst, boende i en hyrestrea i stan utan bostadsbidrag.

Med det sagt så har jag förståelse på sätt och vis men att du skulle behöva ta av barnens pengar till överlevnad köper jag absolut inte.
    Nej, det är jag övertygad om att jag inte kommer att få. Vi skulle alldeles säkert att klara oss, men det skulle innebära stora förändringar för barnen. Det handlar inte om överlevnad. Men vi skulle inte kunna bo kvar i området och barnen skulle behöva byta skola. Det är inga småbarn vi har, äldsta börjar närma sig tonåren.
  • Anonym (FruN)

Jag förstår dig fullt ut. Jag och min man gifte oss när vi fick barn just för att vi inte ville den andra ska hamna i en skitsits med överförmyndare om ngn dör. Jag tror inte heller att det är sunt för barn att få tillgång till en massa pengar när de bara är 18 år. Det är så mycket som kan gå fel där. 

Din man får skärpa sig och komma över sin dödsskräck och prioritera dig och barnen. Säg ifrån på skarpen och stå på dig för barnens skull  

• Anonym
    Anonym (FruN) skrev 2026-01-07 19:03:57 följande:

Jag förstår dig fullt ut. Jag och min man gifte oss när vi fick barn just för att vi inte ville den andra ska hamna i en skitsits med överförmyndare om ngn dör. Jag tror inte heller att det är sunt för barn att få tillgång till en massa pengar när de bara är 18 år. Det är så mycket som kan gå fel där. 

Din man får skärpa sig och komma över sin dödsskräck och prioritera dig och barnen. Säg ifrån på skarpen och stå på dig för barnens skull  

Och du tror att det hjälper att "säga ifrån på skarpen" om vad han ska göra med sin förmögenhet?
    Skulle tro att han ännu hårdare håller fast vid sin inställning då.

Sen håller jag med om att det inte är en bra idé att ösa en förmögenhet över en artonåring, det har jag sett på nära håll hur pengarna slösats bort.
    Iofs har jag sett en 50+ sätta sprätt på 10 miljoner på ett par år också, så allt handlar inte om åldern.
    Själv hade jag förvaltat pengarna klokt i den åldern.

Varför tror du att ts sambo har dödsskräck?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-07 11:27:37 följande:

Om han går bort först, varför skulle det vara viktigt att köpa en bostad då ni hyr i dag? 

En överförmyndare skulle se till att en del pengar används till barnens försörjning, du skulle inte behöva stå för allt. 

Barnen från barnpension som går till ts och ska täcka pappans del den dagen pappan dör. 

Pengarna som ts barn då ärver ska inte gå till försäljning för barnen. Man kan dock i extrem fall få ut en summa så att barnen kan bli delägare i en lägenhet/hus. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 11:35:25 följande:
    Självklart har han rätt att skriva sitt eget testamente och självfallet har han rätt att utesluta mig helt och hållet. Men då vet inte jag om jag är intresserad av att fortsätta relationen, när jag uppenbarligen inte är viktigare än så. Jag vet inte mer om hans ekonomiska förutsättningar än vad vår granne gör. 

Han är ekonom och förvaltar sina pengar själv, utan yttre inblandning. 
    Du låter väldigt girigt med de orden. 

Som sambo ärver man inte automatiskt varandra och man behöver inte testamentera något till ens sambo, men det innebär dock inte att man inte älskar sin sambo. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 11:47:17 följande:
    Jag har en god egen ekonomi och klarar att separera. Men skulle min sambo dö, skulle det i praktiken innebär att jag behöver köpa den bil som jag betalat hälften för, från våra barn. 

Skulle vi separera, tror jag alldeles säkert att min sambo skulle fortsätta betala hälften för barnen. Skulle han dö, skulle han inte kunna göra det och det är upp till överförmyndare att bestämma om det är okej att jag använder barnens pengar till nya vinterskor, terminsavgift till dansen eller skidsemester. 
    Om din sambo dör så får du/dina barn sk barnpension. Så nej, de pengarna dina barn ärver ska inte gå till försörjning.

Och semestrar och terminsavgifter får du vacker betala själv. Barnen ska inte betala sina egna semestrar eller sina egna terminsavgiften. 
  • Anonym (M)

Helt ärligt så hoppas jag att din sambo ser tråden ocj avslutar förhållandet med dig. 

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2026-01-07 19:54:00 följande:
    Du låter väldigt girigt med de orden. 

Som sambo ärver man inte automatiskt varandra och man behöver inte testamentera något till ens sambo, men det innebär dock inte att man inte älskar sin sambo. 
    Jag har förståelse för att inte ts ska ärva, en dag kanske hon hittar en ny man och gifter sig. Sedan dör hon och har skrivit testamente så att barnen inte får hela förmögenheten för att den nya "behöver" få ärva...

Det gäller att tänka längre än näsan räcker.
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 12:17:44 följande:
    Om vi skulle separera, skulle jag kunna köpa en bostad som är för liten. Men då skulle barnen varannan vecka få bo i en lagom stor bostad. Skulle min sambo dö, skulle vi bo i en tvåa på heltid. 
    Och du får du ta en två utifrån dina ekonomiska förutsättningar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 12:46:46 följande:
    Självklart bor jag där jag har råd. Men det är väl rimligt att barnen, ifall pappan skulle dö, inte också skulle behöva lämna sina skolor och kompisar för att flytta? 

Om vi separerar, kan vi så klart bo litet och trångt och jag får flänga och vrida på mig själv för att få saker att funka. Men det blir svårare om jag är helt själv. 
    Nej, det är inget man kan garantera. Man får flytta dit man har råd, även om det innebär att man flyttar till andra sidan stan och barnen måste byta skolor. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente