• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (FruN)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-07 21:44:21 följande:
    Ja..? Och det är JUST DÄRFÖR som det är vettigt för en förmögen man att inte gifta sig med sina barns mor. På så sätt säkerställer han att de pengar han slitit ihop går till hans barn, och inte någon annanstans. 

Tycker inte du också att det är vettigt, eller vad ville du säga med ditt inlägg..?
    Men om man älskar sin tjej och vet att hon vill det bästa för barnen precis som man själv, varför ska man då inte vilja gifta sig? Och om man inte älskar sin tjej och inte tror att hon vill det bästa för barnen varför är man då tillsammans med henne? Och här kommer FLs favvofråga till kvinnor, varför skaffar man fler än ett barn med denna dåliga förälder? 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (FruN) skrev 2026-01-07 21:49:10 följande:
    Men om man älskar sin tjej och vet att hon vill det bästa för barnen precis som man själv, varför ska man då inte vilja gifta sig? Och om man inte älskar sin tjej och inte tror att hon vill det bästa för barnen varför är man då tillsammans med henne? Och här kommer FLs favvofråga till kvinnor, varför skaffar man fler än ett barn med denna dåliga förälder? 
    Kanske för att framtiden aldrig går att förutsäga..? Man kan aldrig VETA vad människor kommer att göra, oavsett hur mycket man älskar dem just nu. Det är ju därför det finns sådant som testamente och äktenskapsförord också. Eller är du emot det? Tycker du att default-lagstiftningen (d.v.s. om inga papper är skrivna) måste gälla i alla lägen, och att de inblandade parterna inte ska ha möjlighet att reglera utfallet i förväg på något sätt?

Äktenskapsförord och testamente är väldigt vanligt bland gifta par. Betyder det att alla de paren inte älskar varandra på riktigt?
  • Anonym (Va?)

Han vill kanske att barnen ska ärva! inte du! Vi är sambo  och ingen av oss vill ha når äktenskapsförord. även om vi äls oj ar varandra och litar på varandra nu vet man aldrig vad som händer i framtiden 

• Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 20:19:19 följande:
    Han vill ju inte gifta sig, men lovade att vi skulle skriva papper "snart". Det är tio år sen och idag meddelade han att inte tänker skriva papper och att jag inte har något med detta att göra. Han hälsade också att jag får leva i ovisshet kring hur det skulle bli för mig. 
    DU bestämmer hur du ska ha ditt liv. Du kan planera sitt liv hur du vill och leva efter de förutsättningar du har. Så  nej, du behöver inte leva i ovisshet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-07 21:44:21 följande:
    Ja..? Och det är JUST DÄRFÖR som det är vettigt för en förmögen man att inte gifta sig med sina barns mor. På så sätt säkerställer han att de pengar han slitit ihop går till hans barn, och inte någon annanstans. 

Tycker inte du också att det är vettigt, eller vad ville du säga med ditt inlägg..?
    Jag tycker det är vettigt att gifta sig om när man har barn oavsett vad man har för ekonomiska förutsättningar. För mig så är man en familj när man skaffar barn och man gifter sig innan man skaffarbarn. Och i äktenskapet sä hjälper man varandra ekonomiskt oavsett. Inget dit tpcj mitt, utan allt är allas. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-07 21:53:51 följande:
    Kanske för att framtiden aldrig går att förutsäga..? Man kan aldrig VETA vad människor kommer att göra, oavsett hur mycket man älskar dem just nu. Det är ju därför det finns sådant som testamente och äktenskapsförord också. Eller är du emot det? Tycker du att default-lagstiftningen (d.v.s. om inga papper är skrivna) måste gälla i alla lägen, och att de inblandade parterna inte ska ha möjlighet att reglera utfallet i förväg på något sätt?

Äktenskapsförord och testamente är väldigt vanligt bland gifta par. Betyder det att alla de paren inte älskar varandra på riktigt?
    Äktenskapsförord och testamente har inget med kärlek att göra. Det är två helt skilda saker. 

Jag är gift och vi har äktenskapsförord, även om jag inte ville det och då är det ändå jag (kvinna) som har en stor förmögenhet jag fått via bla arv. Vi har dock inga särkullsbarn. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Va?) skrev 2026-01-07 22:01:17 följande:

Han vill kanske att barnen ska ärva! inte du! Vi är sambo  och ingen av oss vill ha når äktenskapsförord. även om vi äls oj ar varandra och litar på varandra nu vet man aldrig vad som händer i framtiden 

Äktenskapsförord har man inte som sambo. Som sambo ärver man inte varandra automatiskt, utan barn (om man har) ärver. Via testamente kan man dock arva som sambo. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (M) skrev 2026-01-07 22:13:35 följande:
    DU bestämmer hur du ska ha ditt liv. Du kan planera sitt liv hur du vill och leva efter de förutsättningar du har. Så  nej, du behöver inte leva i ovisshet. 
    Det är precis så jag känner. Det är för mig orimligt att leva med någon som anser att jag ska leva i ovisshet och som inte tänker mer på mig än så. Dessutom drabbas våra barn. 

Även om jag är sparsam och har i ladorna för sämre tider, så är det också orimligt att jag ska suga på tavelramarna för att kunna upprätthålla en så god livsstil som möjligt i händelse av hans död, medan han kan leva på som vanligt. Då suger jag hellre på tavelramar i min ensamhet. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Alicia) skrev 2026-01-07 21:00:12 följande:
    Jadu, då skulle jag nog informera honom om att framtiden är oviss gällande vår relation. Om min livspartner inte tycker att jag "har nåt att göra med" vad som skulle hända med ekonomin om någon av oss dör känns det ju som att han inte värderar relationen alls. Det känns ju faktiskt helt bisarrt. 

Vill min partner inte vara en tvåsamhet och ha ett gemensamt liv där man som absolut minimum pratar med varandra skulle jag nog inte vilja fortsätta slösa tid och energi på den personen.
    Det är som sagt där jag är. Det är inte juste att hålla mig på halster i flera år i frågan, för att sen meddela att jag inte har någon talan i frågan och att jag inte har rätt att veta någonting. Självfallet vet jag att jag inte har kräva något eller har rätt juridiskt, men i min värld är en relation mer än en juridisk överenskommelse. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-07 22:21:26 följande:
    Det är precis så jag känner. Det är för mig orimligt att leva med någon som anser att jag ska leva i ovisshet och som inte tänker mer på mig än så. Dessutom drabbas våra barn. 

Även om jag är sparsam och har i ladorna för sämre tider, så är det också orimligt att jag ska suga på tavelramarna för att kunna upprätthålla en så god livsstil som möjligt i händelse av hans död, medan han kan leva på som vanligt. Då suger jag hellre på tavelramar i min ensamhet. 
    Jag hade tyckt det var orimligt att leva med någon som visar på den girigheten du visar på. Men så är vi alla olika. 

Du kommer få det sämre ekonomiskt om/när han dör oavsett. Du blir ensamstående med allt det ekonomiska ansvaret för barn (plus allt annat ansvar), det är det bittra sanningen. Att du ev står med i ett testamente och ärver lite pengar gör ingen skillnad. 

Har man hus tillsammans så har man ofta försäkringar som täcker den andres del vid dödsfall (oavsett om man är gifta eller sambo). Men ni hyr och om du inte har råd med den hyran så du flytta den dagen han dör, även om det blir till andra sidan stan. 

Men med en inkomst på 40' efter skatt borde du definitivt har råd att köpa en lägenhet eller ett normal stort hus. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente