• Svar på tråden Scrapbooking2!
  • mette

Ojoj Så många inlägg! Tänkte börja med scrapping men blir så överväldigad av allt man ska köpa så varje gång som jag sitter här och ska beställa så slutar det med att jag ger upp!
    Finns det nån vänlig person som kan ge mig lite råd!? Vad ska man börja med? Vilken sorts papper? Hjälp!!!

• bambigirl

Mette: Jag har precis börjat scrappa (har hållt på en-två månader). Jag har hittills:
    -Fotofix (vit, dubbelhäftande tejp typ)
    -Papper (Köpt både på akademibokhandeln, papperix och från usa, valde de färgerna jag tyckte om helt enkelt, kollade att det var syrafritt innan)
    -sax
    -Skärkniv (köpt för typ 10 kr på teemarie)
    -skärbräda i plast (att skära papper och kort på)
    -en klisterpenna
    -ett limstift
    -dekorationer från teemarie (lila löv och pärlor som de hade)
    -öljetter

Hittills tycker jag att jag klarat mig bra med det jag har även om vljan att ha mer finns där.

• garfield

Mette
    MAn behövar faktiskt inte så mycket till att börja med. Att man sedan inte kan låta bli att köpa en massa fint är ju en annan femma

Mina råd till dig är följande:

1. BÖrja med att välj vilket format du vill scrappa i. A4 blir oftast billigare och man kan köpa syrafria papper i vanliga bokhandlar här hemma samt att plastfickor också är billiga (om man nu vill använda sig av det....

2. Köp lite enfärgat papper till att börja med. Räcker bra till att börja med och innan man hittat sig stil är det dumt att köpa på sig en massa mönstrade apper som man sedan inte navänder.

3. sax räcker bra i början när man vill beskära foton men efter ett tag lönar det sig att satsa på något skärsystem. (rullkniv och skärmatta eller skärmaskin)

4. Surfa runt på alla fina scrapsidor som finns och hämta inspiration till dina scrapsidor och försök komma underfund med vilken stil du har!

5. Man behöver inte köpa massa specialgrejor till scrapping. Mycket av det man har hemma kan användas. Slakta ljusmanschetter och vips har du en massa fina blommor och blad (Kan prydas med en brad i mitten). Tyg, knappar och spets är utmärkt att använda (undvik dock trä...) Pärlor och gamla hängsmyckan kan bili fina dekorationer. Det är bara fantasin som sätter stopp.

Lycka till!
    OCh fråga gärna igen om det är något!

• garfield

Fotofix glömde jag!!!! Ett måste för att sätta fast grejor. Jag använder det till allt!!!!!!!!!!

• Poena

Vet att jag har läst detta innan i någon av Scrapbooktrådarna, men kände att det var lite väl tidsödande att leta igenom hela Scrabooking 1 + 2 trådarna Sorry om jag upprepar gamla frågor igen!

Ni som beställt från lifetimemoments.com, hur lång tid tod det innan det kom,och när och hur drog de fraktkostnaden för er?? När man loggar in på sidan står det ju inget om ens tidigare leveranser o dyl, har inte heller fått ngt mail om att de skickat paketet eller så... Är det normalt tro?

• garfield

Poena:
    Hur länge sedan var det du beställde? Har de dragit pengarna? Har du fått ett bekräftelsemail?

Min erfarenhet är att de brukar vara relativt snabba 1-2 veckor efter att man har beställt, men ibland har jag fått vänta ända upp till 5 veckor på paket från USA. Vet inte om de är i Japan och vänder eller nåt

Har du mailat dem och frågat om varorna är skickade?

• Poena

garfield

Det har bara gått en vecka så det är egentligen inte sååå lång tid , tänkte bara se om någon här fick det på 1 eller 4-5 veckor så jag vet när jag ska maila dem och fråga hur det går.. Jag har fått bekräftelsemail på själva beställningen. Där stod det att de skulle beräkna frakten individuellt och dra senare. Beloppet för varorna är draget, sist jag kollade hade de inte dragit nåt för frakten, har inte heller fått nåt mail sen dess.. Kanske ska vänta ett par dar in i nästa vecka och sen maila dem för att se hur det går, för de borde väl maila mig innan de drar kostnaden för frakten eller??

• garfield

Jag kommer inte ihåg hur de brukar göra... Men de brukar vara hyfsat snabba med att få iväg varorna. Som snabbast tror jag jag fått min best. på fem dagar. Ibland tar det nästa två veckor ibland längre. Så om det är normalt så får du nog ditt paket i nästa vecka

Men visst är det rena tortyren att vänta!

• cattis

Om paketet fastnar i tullen kan det ta tre veckor extra. De gör tydligen stickprov så även om paketet inte ser "mystiskt" ut så kan det bli utvalt.

Svar på tråden Scrapbooking2!