• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Danbala

Allvarligt talat så tycker jag den slakt som visas i filmen om _något_ är mer human än halalslakt.

I filmen, iom halshuggningen, kapar man ju alla nervbanor direkt också. Djuret dör asap, vilket inte sker vid skäktning. Djurets "slakttransport" är också rätt jäkla kort i filmen.

• Halal

Danbala

Men da struntar man ju i att djuret ska visas respekt och omvardnad in i sin sista stund. Den som blir slapad och dragen pa det dar sattet visas inte god omvardnad.
    Skulle det handla om manniskor skulle det helt sakert klassas som misshandel.

Och under tidigare halal-slakt diskussioner har sa har ett genomgaende tema varit just att djur ska visas respekt. Och det tanker da inte jag ge avkall pa.

• Danbala

Halal:

Nja, jag tror inte att djuret upplever kränkningar på det sättet. Men jag har ett rätt så fett med pragmatiskt förhållandesätt till djur. Jag tycker inte den där geten behandlas särskilt respektlöst, men allt är ju realitvt. (Tänker på alla otäcka filmer om slakttransporter genom Europa, där kan vi tala om respektlöshet, för där lider djuren uppenbart!)

Halalslakt skulle också vara redigt humant om bedövning gavs för att lindra ev. smärta under den tid djuret tappas på blod.

• Ofeliaa

Ville bara säga min mening...

Jag anser att det var inget fel med denna slakt, snabbt och humant avlivar man ett djur.

Att frakta stressade djur till ett slakteri där allt går på "löpande" band metoden tycker jag därimot är inte humant hellre ser jag då att det går att göra en gårdsslakt.

Även att nacka höns är humant, fråga mig, jag nackade 26 st själv i januari och allt gick mycket smidigt.

På hönsslakteri där hängs dom upp levande i benen och åker runt upp och ner på ett band till dom sist möter ödet, rakbladsvassa knivar som halshugger dom, inte tror jag att dom har mått så bra att får höra sina väner runt om som hänger upp och ner? det är väl ändå stressande djur?

Ja är det då bättre att sticka hål på aortan och tappa djuret på blod än att se till så att huvudet blir halshugget?

Ja vad är mest barmhärtigast?

• Halal

Danbala

Om djur upplever krankningar eller ej far jag lata vara osagt, men daremot hur jag upplever det som jag skulle kranka ett djur, ja det ar DET som jag utgar fran. Och det finns ingen anledning att kranka vare sig manniskor eller djur.

Javisst det finns sakert manga exempel pa hur illa djur behandlas, vilket jag tycker ar hemskt, det visar att manniskan ar respektlos mot djuren och satter ekonomiska intressen i forsta rummet. 'Money makes the world go around' - vore trevligare om vi kunde ha andra kriterier istallet...

Vi ar oeniga om vad som ar vad nar det galler slakten sa DET amnet slapper jag i nulaget:

• Ofeliaa

Undra hur dom gjorde förr i tiden??

Tack och adjö, sa bara vad jag tyckte men respekterar andras åsikter.

• Danbala

Halal:

Jag håller med dig i vad du skriver. Vi har nog däremot, som du konstaterar, olika gränser för hur vi upplever saker på olika sätt.

(Och efter många års debatterande kanske en av oss skulle kunna omvända den andre, men det känns inte som ett meningsfullt spår att ge sig in på, nej... )

• Santos

:D Som om det fanns ett "humant" sätt att ta ett annat liv.

En mördares utalande: Jag dödade den där kvinnan på ett fint sätt, jag högg halsen av henne. MEN! Innan erbjld jag henne vatten och var trevlig mot henne, jag sa att hon var söt och hade fint hår.

Shila

"jag är muslim meninte så troende och jag kan säga att detta har inget med halalslakt att göra. usch va hemsk det var, mycket barbarisk. jag har set hur man slaktar ett djur enligt islam och man visar mycket respect för djuret,det ska gå snabbt och med minsta möjliga lidandet för djuret. Jag är däremot skeptisk till kristet slakt där t ex grisar blir tappade på blod till sista droppet fyyyyyyyyy."

Jag håller med, om det nu är så kristna gör. Har aldrig hört talats om en slakt som går ut på ett kristet sätt, men visst i vissa delstater där det är säkert att gifta sig med sina egna syskon är det okej. ALL slakt är fel.

bolbol:

Om det är så humant vacker och fint varför är inte ÄKTA->halal-slakt laglig i sverige ? I Mina ögon så har ju inte allah med något att göra, att ens gud bestämmer hur man ska ta andras liv är bara jätte fel. Du får mörda, men bara mörda på detta sätt.

Då borde det vara okej att offra människor, för det står ju i min heliga skript!

Sobi3: Låt oss säga att det finns 100.000 muslimer i världen. Alla vill ha en köttbit varje dag till middag. Tror du i din vildaste fantasi att 100.000x365 = 365.000 djur får går lugnt och fint till slakt varje dag. Slakt är en maskin, djur föds djur dör, djur föds djur dör. Flera miljarder djur, samma sak varje dag. tror du folk hinner gulla med djuren. NEJ!

Det mest humana vore att låta djuret leva

Att ge ett slaktdjur vatten och gulla med det innan döden är ju som att lova sin älskade sex för att när det väl ska hända säga NEJ! och sedan åka ensam till kreta i två år...

Gulli Gulli Gulli , shop shop!

Ofeliaa :
    Undra hur dom gjorde förr i tiden??
    Förr i tiden kaste folk ut sin avförsing på gatorna, Förr i tiden brände man "häxor" på bål. Förr i tiden så fick kungen våldta flickor som en laglig rätt, Förr i tiden trodde man jorden var platt, Förr i tiden så tände man eld med flinta..

Jag är garanterat fan så myclet smartare idag. Hör jag folk säga, när jag var liten så hade vi inget som hette stöd, då fick vi göra allt själva. OCH ska ala leva som förr. Välkommen till framtiden. VI VET ATT DJUR HAR KÄNSLOR, GÖR NÅGOT ÅT SAKEN!

Hur ser ni på att ni skiter i djurens rättigheter ?

• Danbala

Santos:

"VI VET ATT DJUR HAR KÄNSLOR, GÖR NÅGOT ÅT SAKEN!"

Ganska många av de "vetare" jag lyssnat på säger också att det inte är så att djur har en uppfattning om sin död- att de inte har dödsångest på det sätt vi har.

Jag kan förstå tanken att humant vore att inte slakta alls, men det är en annan fråga än halalslakt vs halshuggning.

(Personligen skulle ajg välja halshuggning som avrättningssätt om jag skulle dö. )

"Hur ser ni på att ni skiter i djurens rättigheter?"

Jag delar inte din åsikt om att djur har rättigheten att inte dödas för människans räkning. (Men jag tycker att det ska ske på ett sätt utan lidande och smärta.)

• Sobi3

Santos

Om du kallar det att ge ett djur vatten att dricka för gulla, så är det ju vid Allah det mest absurda uttalande jag har varit med om. Var lugn, de flesta muslimer äter inte kött varje dag. De flesta lever fattigt tack vare deras ledare och dess storebror USA. Kött? Vad är det, skulle ett irakist barn som lever i ett av de mest rikaste länderna i olja säga. Men du strävar efter att vi inte ska äta kött, men jorden kommer att bli överbefolkat av får och kor. Hur kommer dessa djur att klara sig? Tänker du inte på det? Och hur kommer vi att klara oss? På ärtor?

Svar på tråden Halal-slakt!