• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Santos

Kina är överbefolkat, jag hör ingen säg att vi borde avrätta eller slakta lite kineser..

• Medusan

Sobi - Att det finns så stora mängder får och kor beror ju enbart på att människan valt att föda upp så onaturligt stora mängder av dem. Det handlar om efterfrågan och utbud helt enkelt, skulle efterfrågan minska skulle också utbudet göra det. Och hur som helst skulle processen/utvecklingen mot ett "vegetabiliskt" samhälle gå så sakta att antalet djur skulle minska i en hanterbar takt.

Hur vi skulle klara oss?! Det är inga som helst problem att klara sig på en vegetabilisk kost. Det är ju till och med bevisat att det är betdyligt mer hälsosamt att vara vegetarian än att vara köttätare. Inga problem alltså

• Ofeliaa

Santos....

Jag trodde att vi pratade om slakt här och inte hanteringen av avföring.

• Sobi3

Santos

Om du nu menar att djur har samma förmåga som människor i att begränsa födandet så har jag inget att säga. Varför en del länder är överbefolkade beror på människans egoism och känslan om att ha "rätt". Hade inte människans varit det så skulle inte en enda area blir alltför tättbefolkad.

Medusan

Det var intressant! Jag tänkte på om de tama djuren var ibörjan vilda, och att det är människans verk att dessa djur är tama nu. Har du någon länk där jag kan läsa om det?

Sedan så tänkte jag faktiskt inte bara på att om vi skulle klara oss på bara vegetariskmat, utan jag tänkte mer på om maten skulle räcka till alla?
    Barn som fåt ersättning, hur skulle de klara sig om amningen strular? Jag frågar faktiskt av ren nyfikenhet, bara så att du vet.

• Medusan

Sobi - Vad är det du vill ha info om som du vill att jag länkar? Det jag säger talar ju rätt så mycket för sig själv, men jag kan eventuellt hitta en länk om jag letar. Du inser väl att det faktum att det finns så många djur av typen kor och får beror på att människan föder upp dem för att tjäna människan? Och sjävklart skulle det finnas färre om man slutade med det.

Angående din andra fråga så är det faktiskt så att ju fler vegetarianer, desto mer mat blir det över till människor. I nuläget går jättemycket av den mat som skulle kunna gå till människor till djuren. Och till det vetenskapliga faktumet har jag många länkar. Säg till om du vill läsa. Har en länk i min pres där man kan läsa om detta också. Kolla in den om du är nyfiken

Sen undrar jag om du verkligen skulle ge en köttbit till ett barn som inte kan amma? Det är väl knappast det första man ska ge ett barn som inte ätit annat än modersmjölk Och sjävklart så finns det en massa annan fullvärdig kost att ge dem om nu amningen skulle strula

• Santos

Sobi3
    "Varför en del länder är överbefolkade beror på människans egoism och känslan om att ha "rätt". Hade inte människans varit det så skulle inte en enda area blir alltför tättbefolkad."

Så kineser är mer egoistiska ?

Jag tror länder blir överpopulerade av flera anledningar. Vissa religioner bannlyser preventivmedel. Det är finare att ha pojkar så en familj fortsätter föda till dom får en pojke, Vi lever längre idag än vad vi gjorde för 100 år sedan. Det finns massa saker som verkligen gäller och jag tror inte egoism eller ha rätt är två av dom!

• Sobi3

Medusan

"nuläget går jättemycket av den mat som skulle kunna gå till människor till djuren. "

Människor äter inte samma mat som djur, eller vad menar du?
    Jo, det skulle behövas om du har några länkar. Jag säger inte att jag kommer att vara vegetarian för jag kommer aldrig att bli det men det är bra att man lär sig hur vegetarianer tänker och lever. Ska kika in hos dig

Santos

Jag sa inte kineser är egoistiska utan jag sa "människan är egoistisk". Det finns många obefolkade areor på jorden och hade människan inte varit egoistisk att inneha en viss area så skulle inte andra människor drabbas av det problemet.

• Medusan

Sobi - Vet inte om du hunnit kolla upp länken i min pres än. Svaren på de flesta frågor du ställt finns i den, och är vetenskapligt baserade.

Visst är det så att människan äter samma saker som djuren. Om man vill att maten ska räcka till att människor på jorden måste vi minska vår köttkonsumtion radikalt. Upp till 90 procent av proteinet och 96 procent av kalorierna går förlorade då man låter vegetabiliskt protein passera genom husdjur för att producera animaliskt protein. Idag används 35-40 procent av Jordens spannmål till djurfoder (detta spannmål hade annars kunnat gått direkt till människan). Köttproduktion innebär dessutom slöseri med vatten, en allt mer bristfällig resurs. Det krävs 100 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött. För att producera ett kilo soja krävs bara 2000 liter vatten.

Läs mer i länken som sagt

• Santos

Hur kan man säga att man aldrig kommer bli vegetarian. Anser du det vara din fulla rätt att äta döda djur eller vad ?

För att vara lite skadeglad skulle man nästa hoppats alla naturen slog tillbaks och gjorde allt kött oätligt för våra svaga magar.... :D

• Sobi3

Medusan

Har läst igenom din länk, den var intressant, men det jag inte förstår är om det som står i länken. Uppmanar forskarna för minskad eller avvecklad köttkonsumtion?

Santos

Det du inte tänkt på är att jag är troende och enligt min tro så är det Allah SWT som är skaparen och att det är Han som skapat djuren för oss inte tvärrtom. Lagom är bäst, det jag sett är att européerna konsumerar väldigt mycket kött om du jämför det med tex medelshavsländerna.

Svar på tråden Halal-slakt!