• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Santos

yuzz: Filmen vi såg var ju onekligen ett Kosher och Halal-slakteri. Så att säga att det inte går till så är ju en uppenbar lögn.

Visst på små bondgårdar och mindre slakterier kan folk använda "humanare" och mer "värdiga" sätt att slakta på. Men på en fabrik hinner dom inte, det säger sig självt.

Kan någon svara på detta. (Har ställt den flera gånger nu)

Om det nu är så humant sätt att slakta på, varför går inte sverige (Med hårda djurrättslagar) med på normal halal-slakt. Varför måste djuren sövas eller bedövas innan ? Borde inte all slakt i sverige bli halal så att djuren slipper lida ?

Forskar man på nätet så hittar man att halal-slakt har inga bevis för att det ska vara bättre för djuret. Det man däremot hittar är att halal/kosher slaktade djur ofta är mer stressade och känner mer smärta under själva döden...

www.peta.com

• yuzz

Jo det stämmer att halal slakt går till på det sättet att man skär av halspulsådern, men det jag försöker få dig att förstå är att det är djurplågeri inom islam när det går till på det sättet som på filmen. Med halal slakt är det meningen att djuret ska lida så mycket som möjligt. När jag har vart med så dör djuret omedelbart, klart att djuret rycker det gör den även när den får ett skott i pannan, men det är inte vid medvetandet då.

• yuzz

Angående din fråga så förstår jag heller inte det, eftersom jakt är tillåtet och jägaren sällan lyckas skjuta i huvet så får oftas älgarna ligga skräckslagen med smärta med ett skott i kroppen som knappast är dödande innan jägaren kommer fram och skjuter det dödande skottet.

• Man80

Ja, där försvann min lilla sympati jag hade för att skattepengar ska gå till halalslaktad mat i skolan. Tackar för klippen, santos!

Visst finns det en poäng i att annat kött nog inte heller alltid är så lindrigt avlivat djur MEN avlivningen i slakterier jag har sett har varit kliniskt kvicka med bultpistol. Där vänder jag mig mer mot hur djuren behandlas före slakt...

Som sagt, ett djur som levt bra, slaktas kliniskt och snabbt är godare att äta. Halalslaktad mat måste smaka skit med andra ord....

• Sobi3

Santos

"På detta slakteriet är skillnaden mellan Kosher och Halal den att en imam eller präst läser upp något för djuret."

Varifrån har du fått detta med att det är en imam som ska vara närvarande i halalslakt och läsa upp något för djuret? Vad gäller korserslakt så vet jag ärligt inte hur den går till!

• Santos

Kanelflickan: Missade ditt inlägg.!

"Santos, du jag vet att du inte tycker om missionärer . Du skrev om det i en annan tråd, men i mina ögon beter du dig på ett liknanade sätt."

MEN, jag kämpar för ett allmänt bästa. Medans många religösa kämpar för ett egoistiskt bästa. Det som är bäst för individen är att tro på en viss gud, Jag tycker att hjälpas åt för att få bort förtryckarna är en bättre "tro"

Jag kan ju bara sluta bry mig, jag har det bra som det är. Blir inte trackasserad av religösa på daglig basis och lever ett bra och tryggt liv. Men det solidariska i mig kan inte sitta och se vad religösa gör med vår värld och dom som de anser vara "fel" t.ex homosexuella etc....

Har inte så många bögkompisar så borde inte bry mig när religösa utalar sig om homosexualitet, men det gör jag ändå.

Religon är ingen allmännytta, det är en nytta för individen...

• Sobi3

Man80

Jag har ätit kött både halal och icke-halal och jag kan då tala om för dig att kött som slaktats halal smakar godare och ser finare ut. Icke-halalslaktat kött är blodigt och luktar illa. Bläää

• Sobi3

Jag har börjat kanske bli blind, men vad är det som påvisar att det klippet Santos länkade till är korserslakt?

Svar på tråden Halal-slakt!