• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Santos

Precis sån debatt vill jag se... Nån som kan länka till ett sånt slakteri i sverige som enbart tar in djur som är bra bendlade. Sökt som fn och har mest hittat länkar till tyska halal-slakterier som säljs i sverige, kan vara för att dom inte har samma djurrätts regler där, eller billigare..?!

Men är det inte så att för att slakten ska vara halal så måste man följa vissa regler. En av reglerna är att djuret inte får vara bedövat, sövt eller dött innan slakten ?

Men i sverige är de ju lag på detta, hur fungerar då en halal i sverige ?

• Russi

som jag har förstått det, jag har ingen särskild kunskap om detta, så gör även muslimer undantag, många är vegetarianer, för att det är så svårt att få tag på "äkta Halal", det blir lättare att helt undvika kött (Bra va?)
    Det är ingen ovanlighet att muslimer hör av sig till djurägare och vill köpa och slakta på plats, om det är lagligt vet jag inte.

Det är många djur som slaktas utan bedövning. Vad säjs om älgjakt?

• Santos

Hade älgarna haft samma rättighet som jägarna hade jag vart för älgjakt. Dvs att älgarna hade hundar och gevär och låg och smårunka i buskarna och smögskjöt människor.. Absolut, men annars inte...

Finns ett bra budskap som jag står för...

It´s wrong if you kill fo the thrill of the hunt!

• Yara

"som jag har förstått det, jag har ingen särskild kunskap om detta, så gör även muslimer undantag, många är vegetarianer, för att det är så svårt att få tag på "äkta Halal", det blir lättare att helt undvika kött (Bra va?)"

Nu när jag bor i Sverige äter jag i stort sett aldrig kött, förutom fisk då. Just för att jag har hört att en del av det kött som klassats som halal egentligen inte är det (man tar inte till vara på djurens rättigheter, och i en del fall har det t.om varit tal om griskött..)
    Har dessutom tidigare varit vegetarian i 7 år, så jag vet att jag klarar mig bra på vegetarisk mat.

• Yara

Sedan kan man ju undra hur många som kritiserar halal-slakt som verkligen har bevittnat eller ens vet hur en riktig sådan slakt går till, därför tyckte jag det var extra bra att Russi skrev om det på någon sida tillbaka.

• Santos

Jag skulle kunna se en människa slaktas på halal-vis lika mycket som ett djur... Nej tack!

• Yara

Och hur mycket skulle du kunna se ett djur slaktas på "svenskt vis"?

• Yara

"It´s wrong if you kill for the thrill of the hunt!"

Det där håller jag med om. I Islam är det dessutom endast tillåtet att döda djur för födans skull. Till skillnad mot här i väst där man föder upp djur i trånga burar enbart för deras päls skull eller jagar för nöjes skull. ____________________________________________________________

För de som är intresserade av djurens rättigheter i Islam i samband med slakt osv (även om jag förstår att tråden handlar om att all slakt är mord, men med tanke på att Islam tydligen är särskilt utpekat ) hittade jag detta:

1. Animals should be well fed and well looked after. Animals should not be kept waiting hungry at the point of slaughter.

2. A very sharp knife must be used to ensure minimum pain. The prophet of Islam said: Allah has prescribed the most suitable way of doing everything? Do it well, when you slaughter an animal for sacrifice, you should sharpen your knife, give comfort to animal, slaughter it in such a way that its life departs quickly and it is not left to suffer for a long time.

3. Animals should not be slaughtered in the presence of other animals. Separation between the lair and slaughter area is recommended to ensure that this is so, and that animals awaiting slaughter do not see other animals being bled.

4. The blessed prophet of Islam forbade shooting arrows at any animal which is tied or held up. He also forbade hitting or marking the animal on its face. He said: ?If a person unjustly killed a sparrow or even a smaller bird (other than for food) he will have to answer for it before God. One is not allowed to kill an animal for the sake of fun or game.? The blessed Prophet forbade fighting the animals against one another.

5. Show kindness and good treatment to an animal. The Prophet of Islam praised a man who offered water to a thirsty dog. The Prophet said that a person would be punished if he did not feed and gave water or even let it free so it could feed itself.

• Tha Princes

santos ja fattar inte hur du pallar ?? ja säger igen Se på hur djuren transporters till slakterierna.. d är INTE trevligt. o bra där att nämna älgjakt o så. det är ju inte direkt snällt de heller. där skade skjuter dem många djur om året vet du det? kanske skjuter en kalvs mamma o kalven är själv.. finns så många djur som far illa utan att prata om halal slakt. o ja undrar är du muslim själv eller? NEJ d är du verkligen inte. så varför diskutera detta? o irritera folk bara.. ja kan inte fatta.. ni som är så emot halal slakt sitt inte vid datorn o tjafsa.. gå ut i det verkliga livet och gör något åt det då.. om ni tror att ni kan göra de.. för hela VÄLRDEN äter kött och även halal slaktat kött ... ni kan inte stoppa produktionen på kött.. men ni kan ju iaf prova *LER* tänk på dem andra djuren istället eller på erat eget slaktat kött.. för JAG HAR SETT HUR DET FUNGERAR I SLAKTERIER.. o d ska ja säga är INTE trevligt. d är ännu en bild som sitter på min näthinna ska ni veta.. snälla folk öppna ögonen. d är inte bara halal slaktade djur som nui säger far illa.. ! o att d alltid är muslimer folk ska klaga på inte ser ja ett s*it skrivet om hur judarna slaktar sina djur eller hur slakerier över huvudtaget behandlar djuren.. ALLTID muslimer!!!!!!! AWWW så trött jag blir

Svar på tråden Halal-slakt!