• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Matillin

Får jag fråga vad dom är skillnaden på Korserslakt och Halalslakt?

• Sobi3

fia sthlm

Jag tror att de är lika men korserslakt skiljer sig lite grand då det krävs en rabbin som skall vara närvarande tror jag. Smurfpinglan är jude så vi hoppas hon svarar på den frågan också

• Amina 84

Det som visas på videon är inte halal slak.
    Halal slakt= man ber, man slaktar endast djuret för att det ska ätas, man får inte skända djuret, man får inte utsäta djuret för plåga man vänder djurets huvud åt höger så att halsen blottas och halspulsådern blir synlig sedan tar man en vas kniv och gör ett snitt som skär av halspulsådern och djuret somnar in allt eftersom kroppen töms på blod.
    Jag tycker halal slakt är mer djurvänlig än när man tex skjuter djuret i huvudet eftersom djuren inte dör direkt utan hinner känna den fysiska smärtan och får hemska ryckningar i hela kroppen.
    Jag har själv varit med om både tyden av slakt. Ett par gånger har jag varit med om att slakta hästar då sköts dem i huvudet ingen av dem dog direkt det var jätte hemskt att se djuret kämpa för sit liv och få hemska ryckninga tills dem dog smärtan syntes i deras ögon. Sen såg jag två halal slakt på en kalv och en get där man lade ett snitt i halsen djuret märkte knappt något. Dem lade sig ner och det såg ut som dem somnade.

Men egentligen tycker jag att det är hemskt att döda djur för jag älskar djur men om man ska äta djuret så får man ju göra vad man tror är bäst och minst smärtsamt för djuret. Det är synd att det fins sådana som på videon det är bara för hemskt.

• Blåkråka

Min pappa jobba på vanligt svenskt slakteri i Johaneshov förut, där så ger man djuren en skonsamslut med elchok, ofta när djuren hängde med bakbena så var de fortfarande i liv så sprättade de upp dem och fösta ut tarmarna när de fortfarande levde altså. (han jobba på gris och får banan)

Så jag tror inte på att det finns något skonsam slakt någonstans..

Först så plågar man vettet ur djuren under frakten och sen så sprättar man upp dem när de fortfarande lever. Det enda skonsamma är nog jaktstilen med kula i pannan.

• Man80

bambi84; "hästar då sköts dem i huvudet ingen av dem dog direkt det var jätte hemskt att se djuret kämpa för sit liv och få hemska ryckninga tills dem dog smärtan syntes i deras ögon."

Kapa huvudet på en tupp och den springer ett par hundra meter. Ryckningarna är inte nödvändigtvis smärta utan nerver som spelar oss ett spratt.

• Santos

Nej vi kan ju testa på lite människor!

• Santos

Ingen får välja, utan vi tar bara några

• Sallisen

Min svåger jobbade på Köttbranschens Riksförbund förut och han har ett och annat att berätta om de svenska slakterierna... Så att det skulle vara så himla bra för djur som ska slaktas i Sverige är inte sant ifall det är någon som trodde det.

• Blåkråka

Nyfiken.. Santos är du vegan? Eller finns det något form av slakt du tycer är ok, eller är det bara religösa slaktmetoder du avskyr?

Svar på tråden Halal-slakt!