• Santos

Halal-slakt!

Ni som inte klarar av filmer med läskigt innehåll vänd om...

Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?

www.yourfilehost.com/media.php&file=poorgoat.wmv

Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. I Mina ögon ser detta inte humant ut någonstans. Stackars stackars djur som måste utsättas får sånt här..

Fy skäms!

• Svar på tråden Halal-slakt!
  • Medusan

Santos - Brukar också tycka att det är skumt med människor som säger att de alltid kommer äta kött. Hur kan man veta det?! Man lär sig hela tiden nya saker och utvecklas förhoppningsvis under livets gång, och det kan mycket väl innebära att man på sikt väljer att avstå från att bidra till en sådan oetisk verksamhet som faktiskt köttindustrin är.

• Medusan

Sobi - Det bästa skulle väl vara om den avvecklades helt, men både forskarna och de flesta människor, är nog så pass realistiska att de inser att det inte kommer ske på mycket mycket länge, och fram tills dess får man kämpa för en minskning. Tänk vad mycket positiva effekter en stor minskning skulle få för djuren, människor i tredje världen och miljön

• Medusan

Sobi - Är glad att du tog dig tid att gå igenom länken. Det är storartat av dig, vet många som bara fortsätter argumentera utan att ha en aning om vad köttkonsumtionen faktiskt innebär, samtidigt som de vägrar att kolla upp fakta *skakar på huvudet*....

• Sobi3

Medusan

Jag skulle aldrig ge mig in på debatt jag inte har kunskap om, men ställa frågor gör jag så klart. Det är dessutom bra att kolla fakta. Men som jag sa till Santos lagom är bäst. Om jag nu tänker på hur vår mat ser ut här hemma så försäkrar jag dig att jag lagar inte mkt kött. Det blir mest grönsaker eftersom vi äter medelhavsmat så är det ju inte mycket kött som tillagas. Vi mår bra av det. Och så som jag sa innan så kommer jag aldrig att sluta och äta kött och det är där vi inte delar samma åsikt

• Medusan

Sobi - Skönt att träffa på folk som är genuint intresserad av att ta reda på fakta innan de uttalar sig, är jättevan vid att diskutera med människor som inte har en aning om vad de pratar om, och dessutom är ovilliga att ta reda på fakta, till och med när det serveras mitt framför näsan på dem

Ha det så bra nu, nu ska jag gå och tvätta

• Sobi3

Medusan

Tack för att du delar med dig. Jag tror dig, brukar också möta människor i diskussioner där dom deltar i diskussionerna utan någon som helst kunskap. Och jag står där utan att veta om jag skulle skratta eller gråta

Detsamma önskar jag dig, solen skiner här hos oss och jag tänker ta en promenad. Det är ju bara att passa på för man vet ju inte hur vädret kommer att bli i morgon

• yuzz

Santos

Någon har säkert påpekat det, men en halal slakt går inte till på det sättet. Dem där va spansk talande om man tänker på texten. Dessutom såg det där inte ut som en slakt för att få mat på bordet utan det såg mer ut som "jackass" video.

äckligt

• Blåkråka

Vågade inte se filmen, men halalslakt har jag svårt att tro är värre än våra svenska slaktmetoder eftersom här är vi så humana att vi bedövar djuret innan dödsögonblicket med en rejäl elstöt, men innan den har kommit till bedövningen så kan den ha blivit fraktad i dagar utan vatten o mat i trånga båsar och ofta är illa skadad och uppleft mycket smärta innan den kommer till bedövningen.

Sen vet jag inte hur halalslakten ser en elstöt som bedövning, den bedövningstanken kanske var menad av berusningsmedel i kemisk väg... Men har blivit till all bedövning. Skriften skrevs innan elens tillkomst ju.

***Kopierat ur sv.wikipedia.org/wiki/Halalslakt *************
    Halalslakt (arab. Thabiha) är den slaktmetod som måste användas för att köttet från djur (förutom fiskar) ska vara halal. Slaktmetoden som används är skäktning vilket innebär att djuret utan bedövning dödas genom att halspulsådern skärs av. För att slakten ska vara halal krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras.

Skäktning är i Europa av djurskyddsskäl förbjuden i Norge, Sverige och Schweiz. Paragraf 14 i djurskyddslagen i Sverige lyder: "Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött."

• biomedbonus

Jaha
    och vad är den så kända ritualerna?
    När man så vackert , blabla bla ta ut djuret ber med djuret tittar djuret djupt i ögonen sen avlivar det i Allahs namn

Nu var det ju mer : Släpa ut geten och halshugg den , visa vilken cool snubbe man är.
    Helt jävla respektlöst! skäms!

bMb
  • Danbala

biomedbonus:

Men, det är väl ingen som har påstått att den där filmen utger sig för att vara halalslakt? (Eller har jag missat något?)

Svar på tråden Halal-slakt!