• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Syllen

Har man ej ekonomi att köpa en för 12000 så får man nöja sig med mindre men varför inte spara lite pengar och kosta på vigselringen istället.

• ShjärtaM

Förlovningsringen brukar väl enligt vår tradition vara den som är billigare, kanske vill han att ni ska ha släta ringar båda två som liknar varandras?

Angående kostnaden, visst är det inte så mycket utslaget på 70 år, men din kille verkar inte känna att ni har de pengarna? Trist att man ska tjuras och vara oense om en så otroligt rolig sak som att förlova sig. Vad är det som gör att du vill ha just den ringen? Försök motivera för honom... så kanske han förstår bättre?

• Anonym

Om du betalar din ring helt själv och han sin så behöver han inte vara sur. Min förlovningsring kostade 7000 kr och jag betalade varenda krona själv och nu glänser den så fint på mitt finger.

• Twid

våra förlovningsringar är av guld och släta kostade typ 3000kr st.. gillar min jätte mycket! men grejjen är den att sen när man giftersig är det ju klart att man vill ha någon lite mer pråper ring! så varför inte köpa en fin  lite billigare no och sen när ni gifter er en annan?

så kommer iaf vi att göra!

lycka till med allt!

• Anonym (ojdå..)

rätt mkt pengar för förlovningsringen tycker jag personligen.. hade det varit din alliansring hade ajg inte reagerat ens..

• Anonym

Jag betalade oxå min förlovningsring själv och den kostade 15 000, men när vi gifte oss så betalade min man vigselringen...

• Anonym (undrar)

Inte för att vi är täta eller något, men pengarna har vi. Jag kan betala ringen själv men det var inte heller bra. Jag fastnade för den direkt och eftersom jag vet att det kommer dröja innan vi gifter oss vill jag ha denna ring. Kan absolut tom tänka mig en enklare vigselring istället, även om det igentligen är bakvänt : ). Ska försöka prata med honom igen. Tack!

• Anonym

Beror ju på vad ni har för ekonomi. 12 000 tycker jag också låter mycket... Kanske kan du hitta en liknande på något billigare ställe? Hur mycket tycker din kille att ringen ska kosta??
    Min kostade 5 000 kr. Hade velat haft en för 10 000 kr och ångrar lite att jag inte stod på mig. Eftersom det ser ut som att vi inte kommer att gifta oss på ett tag så hade vi kunnat satsa lite mer på förlovningsringarna.
    Planerar ni bröllopet snart? Kanske vill han spara pengarna till det också??

• Tate

Hoppsan, jag måste nog säga att jag förstår din pojkvän, jag skulle aldrig vilja bära omkring med så mycket på fingret. Om vigselringen sedan ska vara dyrare så kommer ditt finger vara värt kanske 35 000? Min förlovningsring kostade tusen kronor, och vigselringen tvåtusen. Ofta har man ju likadan förlovningsring som mannen, och sedan en mer speciell vigselring. Och vill man ha det senare så är mitt bästa tips att satsa på en slät förlovningsring, för då kan man välja och vraka bland vigselringarna.

Själv hade jag hellre lagt pengarna på vår gemensamma framtid, bröllop, klänning, resa, hus...Ringarna är bara symboler, det viktiga är ju att man gjort valet att leva tillsammans. Har man hemskt mycket pengar och tolvtusen bara är en droppe i havet så är det förstås annorlunda. Och ni kanske inte ens ska gifta er, utan bara vara förlovade? I så fall kanske man vill ha en mer speciell förlovningsring.

Sen är det ju så att vi alla är olika och har olika åsikter, men det brukar vara ganska viktigt att man är överens om den ekonomiska biten.

Synd att din pojkvän surar nu, men kanske känner han sig sårad? Han kanske väldigt gärna ville ge dig en ring, men anser sig inte ha råd med den dyra. Och då blir det inte alls samma sak om du betalar den själv. Den romantiska tanken i att du bär hans ring på ditt finger försvinner ju. För mig känns det i alla fall mer speciellt att min man var med och valde ringen och betalade för den, än om jag själv valt ut och betalt en.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?