• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Anonym (7000 kr)

Personligen tycker jag att det är väl värt pengarna att satsa på en fin ring. Det är ju trots allt något man bär varje dag. Har faktiskt betydligt svårare att förstå hur man vill lägga ner jättemycket pengar på ett bröllop, som trots allt bara varar i en dag.

12 000 kr är självklart jättemycket pengar. Själv lade jag som sagt 7000 kr på min förlovningsring och jag ångrar inte det en sekund. Är sååå nöjd! Men jag tycker att din pojkvän ska svälja sin stolthet och låta dig betala för ringen om du verkligen vill ha den. Tror inte heller att du behöver oroa dig för att någon ska fråga vem som har betalat den. Den frågan har vi aldrig fått i alla fall. Och i så fall säger det mer om den personen än om din pojkvän! Vi lever väl ändå i ett jämställt samhälle där vi tjejer tjänar egna pengar och kan ta hand om oss själva.

• Anonym

Men Herre Gud,

Varför blir så många upprörda över att hon vill köpa en ring för 12 000:-
    Vill hon ha just den ringen spelar det väl ingen roll vad den kostar.

Själv har jag ringar på mitt finger varje dag till ett värde av 64 000:- och jag älskar dom!

• Anonym (undrar)

Att åsikterna är delade märks och det var ju väntat antar jag. Absolut inte meningen att göra någon upprörd, ville bara få en åsikt. Min sambo och jag kommer säkert komma fram till en lösning.
    Threzo - ringen ska jag ha i cirkus 70 år på fingret och vara glad och lycklig över ; ). Jag känner bara att det är nu vi är rätt unga och bara har varandra och kan lägga pengar på sån här "onödig" lyx, innan hus, barn och alla andra prioriteter. Tack för era svar.

• LPW

En sak till... Det finns ingen lag på att du måste ha en dyrare vigselring som en del här tycks tro- jag vet flera personer som valt att ha briljanter i sina förlovningsringar och sedan släta vigselringar.

• Threzo

TS: Okej att man vill unna sig lite lyx, men tycker fortfarande att det finns mycket som kan gynna båda parterna i förhållandet för 12000kr istället för en prålig ring som ändå inte kommer att synas under din vigselring.
    Men det är ju min åsikt! Lycka till

• Anonym (Hej!)

Men kan du inte låta honom köpa en annan ring till dig och köpa den dyrare ringen själv? Jag förstår faktiskt att han inte vill att du ska betala din förlovningsring själv. Då förlorar den ju lite i känsla, om du förstår hur jag tänker.
    Sen om du vill köpa en egen ring för 12 000 så står det ju dig fritt!

• Anonym (undrar)

Va glad jag blir att inte alla tycker att jag är en bortskämd egoist. Självklart skulle jag aldrig begära att han skulle betala ringen. Därför har jag föreslagit att vi kan dela på kostnaden för båda eller att jag betalar min helt själv. För övrigt har jag inte haft en tanke på att min vigselring måsta vara dyrare... jag vill inte bara ångra mig om något år när det finns en ring jag verkligen vill ha...

• Anonym (7000 kr)

Jag och min pojkvän måste ha varit väldigt blåögda när vi förlovade oss för varken han eller jag hade en aning om att det är "tradition" att killen betalar tjejens ring. Men vi är lika lyckliga för det som tur är.

• ebben

äe det materiella viktigast??

personligen funkar väl en plastring lika bra........egentligen-det är väl känslan o kärleken som är viktigast!?

• Anonym (undrar)

samma här, men är väl inte så traditionsbunden... Grattis till eran lycka ändå!

Svar på tråden för dyr förlovningsring?