• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Trikarn

har släta ringar, har dock tänkt att sätta in en diamant ( en stoor en!) när vi får råd...kanske ngt att tänka på?+ köpa en lite enklare för att sedan till jubileum lägag till ngt?

• En helt vanlig mamma

Ni far val bara tala om det och lat honom sova pa det ngn natt...

Visst ar dte mkt pengar, men inte om man prioriterar det. vad kostar en soffa, en bil, en plasmaTV osv. Alla prioriterar vi olika och om TS hade fragat om en soffa for 12 000 som hennes man blev sur over, hade ni sagt att hon kan kopa en billigare och sedan resa upp resterande del av pengarna??

• Anonym (undrar)

Problemet är inte pengarna i sig. Vi har råd (menar inte att vi är rika eller något men ändå). Han tycker väl av olika skäl att det är onödigt. Fast era tankar om att han kan tro att jag kommer kräva en ännu dyrare vigselring får jag fundera på. Även om jag säger att jag kan betala på min ring? Tror ni han kan tro det ändå?

• Anonym (undrar)

New york bruden du e för skön hahahaha, tack för stödet.

• Jennie med ie

Tråkigt att ni inte är överens....

Kanske du ska fundera över hur du lägger fram saken för honom, ordval och tonläge osv. För så som du skriver här får jag ibland känslan av att ringen är viktigare än förlovningen i sig, även om jag förnuftigt inte tror det är så, kanske han får den känslan också?

Sen även om du betalar din ring själv så lär din ekonomi påverka även honom, direkt eller indirekt och förr eller senare, även om ni har separat ekonomi som det ser ut nu... så hans åsikt om att det är för mycket pengar är inte oväsentlig.

Givetvis vill man, och ska man ha, en ring man trivs med... det är viktigt. Men kanske kan man kanske kompromissa lite....

I alla fall, en inte helt lätt sak. Men bereed dig på att konflikter om ekonomin kommer att uppstå även senare i ert gemensamma liv. Bra att öva nu

• Blåkråka

nej nej nej,,, new york brud, nu är det en soffa för ca 100 tusen och att hon kan köpa en soffa för det vanliga 10000 och spara resten för en resa

Men har hon råd och pengarna inte behöver gå till annat så förstår jag inte problemet, bortsett från killens sårade stolthet ifall han inte har lika bra med penar som hon

• Höstglöd

Någon av alla anonyma här ovan skrev såhär: "Sen att du erbjuder dig att betala det är ju jättesnällt men kanske inte riktigt vad han vill! Jag tycker nog att du ska se dig om efter en billigare ring och låta honom få köpa den, för det var nog det som var hans tanke från början!"

Varför är det _hans_ vilja som ska följas när det är _hon_ som ska bära ringen?

Ts, jag tycker ni ska prata lite mer om vad som ligger bakom att han inte vill att du ska få en ring för 12000, och varför han nödvändigtvis måste betala den. Jag tror inte det handlar om att han inte vill unna dig en så "dyr" ring, eller att han är snål.

• sandra1984

12 000 kronor tycker jag låter mycket för en ring.

Men jag tycker det är upp till var och en vad en ring får eller ska kosta.
    Huvudsaken är om både kan prata med varandra om saken och försöka ge sig eller kompromissa så både blir nöjda.

Jag vet inte själv vad jag hade lagt på en ring.Jag har hittat mina dröm ringar,som är vigselringar,de kostar allt från 3000 kronor-7000 kronor.

De förlovningsringar jag sett hittills ser ganska likadana och lite tråkiga ut....

Hoppas ni två kommer överens om denna sak snart.

• Anonym (undrar)

Höstglöd - Det vet jag att det inte är. Tror helt enkelt att han tycker det är lite onödigt samt att han anser att han ska vara den som betalar. Konstigt för han är inte mycket för traditioner annars....

• Höstglöd

Mycket kan ju faktiskt handla om att han inte förstår hur mycket ringen betyder för dig. För honom kanske det är en liten grej som bara ska sitta på ringen, medan det för dig symboliserar så mycket mer.

Min sambo är inte ett dugg traditionsbunden i vanliga fall, men just när det kommer till bröllop så är han det. Vi har också haft våra diskussioner om vem som ska betala förlovningsringar osv. (vi pratade iofs om sådant långt innan vi ens började prata om att förlova oss, jag är också ekonom så jag är lite skadad när det kommer till ekonomisnack, jag måste reda ut sånt på en gång ). Vi kommer helt enkelt betala hälften var.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?