• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Anonym

Konstigt att ni ifrågasätter hennes kärlek....

Jag gifte mig bara med min man för att få ringar värda 64 000:-

Vissa är verkligen korkade i det här forumet!

• JJ 75

Jag tycker du tänker rätt, om ni ska förlova er, vilket man (förhoppningsvis) gör en gång i livet, varför ska du då välja den ringen som är "näst bäst".

Viktigast tycker jag dock är att ni pratar med varandra, vare sig du har en ring som är "perfekt" eller en som är "näst bäst" kommer du inte uppskatta den på samma sätt ifall den för er kommer att vara relaterad med en konflikt!

Önskar lycka till och hoppas du blir lycklig!

• mysan82

svarar ts: öhh 12000kr.. herregud förstår att din sambo reagerar. betalar så mycket för en ring.. när jag förlovade mig en gång i tiden så kostade den ringen 600kr. helt okej tycker jag.

vill du ha en sån dyr ring tycker jag att du kan betala den själv. ta lån på dig och betala den. svårare än så e det inte.

• Anonym (undrar)

Mysan du har inte läst min fråga! Jag har pengarna men min sambo vill inte att jag betalar den själv!

• Kanelflicka

Jag tänker så:det är ok att köpa en ring för 1000, 5000, 12 000 eller för 2 500 000 kronor om ens egen ekonomi klarar av det.

Din pojkväns reaktion säger till mig att 12.000 var kanske inte riktigt vad han anser vara rimligt för en förlovningsring.
    Detta tyder på att ni har rätt så olika inställningar till er akonomi och det borde ni prata om innan ni förlovar er.

• mysan82

sorry ts.. svarade lite hastigt.. har läst igenom tråden lite mera. så ta inte mitt förra inlägg så ordagrant.

• En helt vanlig mamma

Hej TS.

Jag forstar dig fullt ut. Fastnar man for en ring sa gor man och det ar ngt man ska bara hela livet...valj den rng som faller dig i smaken, forutsatt att din fastman gar med pa det da ringen skall symbolisera er bada pa ngt satt...

Ang. hur mkt man valjer att betala for ringen ar val ovasentligt?? Jag tycker inte att man prioriterar karleken mer for att man valjer en billig ring. Sedan spelar det val ingen roll om vigsel eller forlovnngsringen ar dyrare?

Jag har bytt ring och min nuvarande ring kostar som lika mkt som TS ring och jag alskar den. Den forra ringen flyttade jag bara in ett steg...( vi gifte oss under ekonomiskt daliga tider och med otroligt kort varsel)

• Akk76

När jag och min sambo förlovade oss så köpte vi 2 ringar för 1000 kr. De är inte helt släta. Det var ett erbjudande de hade, som de ofta brukar ha, köp hans ring för 999 kr, så får du hennes för 1 kr.

• Höstglöd

Ett tips är att gå till en guldsmed och fråga vad det skulle kosta att tillverka en likadan ring. Ofta blir det billigare än att köpa i affär.

Sen kan du ju ställa samma fråga på brollopstorget.se och se vad du får för svar där. Folk verkar vara mer förstående för att en ring faktiskt kan kosta hela 12000 kr där.

• Kanelflicka

TS, som sagt, det spelar ingen roll om du vill och kan betala för ringen själv. Det som är viktigt i den här situationen är att din pojkvän bler upprörd och tänker väldigt annorlunda än vad du gär i den här situationen.

Bär du säger att du vill köpa en ring för 12.000 då skickar du ut vissa signaler till honom. Jah förstår om han blir rädd. Han kanske tänker : Idag än ring för 12.000, imorgon ett armband för 18.000? " . Det är möjligt att han tolkar ditt bettendet som slösaktigt och blir därför orolig över hur ni kommer gemensamt sköta er ekonomi i framtiden.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?