• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • linda87

när folk frågade vadvåra förlovningsringar kostade och vi sa ja runt 2500-3000 då tappa en del hakan nästan så allt är ju relativt...vissa vill inte lägga över 1000-lappen på sina ringar medans andra lägger närmare 100 000 ^^

• AHöst

TS - jag tycker ocksa att kostnaden av ringen egentligen ar ovasentlig. Men uppenbarligen har du och din sambo lite olika syn pa ekonomi och prioriteringar och det kan vara en god ide' som kanelflicka sager att prata igenom det innan ni forlovar er. Olika syn pa pengar kan vara otroligt jobbigt att dividera om i ett forhallande.

Jag tycker aven att vad andra sagt om att fundera over och diskutera kostnaden av vigselringen ar en bra ide'. Likasa att aven om du ar beredd att betala for ringen sa hjalper inte det utsprungsproblemet med era olika syner pa pengar och prioritet. Men om ni pratar mer om det sa kanske han kan se din sida av saken ocksa.

Men det jag reagerade Mest pa nar jag laste dina inlagg i borjan var nar du skrev: "Jag tror inte han vill att jag ska säga till folk (min familj) att jag betalat min ring själv även om han aldrig skulle erkänna det." Jag kanske ar alldeles ute och cyklar, men med den meningen sa kan man ana att ett problem kanske ar att du och din familj ar lite mer vana vid att ha pengar tillrackligt, an vad han ar. Och det som gor honom sarad och upprord nu ar kanske att han kanner att han inte racker till? Bara en fundering.

• Anonym (viktigt!)

Jag råder dig att försöka lirka på något sätt så att han ska vara nöjd med att du själv betalar hela eller delar av ringen. Det var för mig jätteviktigt att få "rätt" ring, just den var inte lika dyrbar, men jag kände verkligen jättestarkt att det var just den jag ville ha. Oavsett värde. Vigselringen var inte heller "jättedyr", ca 13000:- men där var det samma sak, just den ville jag ha. Ingen annan.

Maken däremot visste att jag gärna ville ha en solitär (dvs en diamantring med endast en stor sten i) vilket jag fick i julklapp av honom nu senast. Den vet jag kostade ca 65 000:- Mycket pengar, men varför inte om man nu har råd och gärna vill ha en sån?

Så just nu går jag omkring med ringar på fingarna för 88000:-

Detta skriver jag för att somliga här i tråden ska förstå att det kan variera väldigt vad ringar kan kosta.

Lycka till TS!

• Anonym (undrar)

AHöst - Nej om det är någon som har pengar/varit mer van vid pengar är det han. Jag växte upp med en ensamstående mamma och syskon i en förort med noll kronor och han i ett fint villaområde. Jag har alltid jobbat (butik även om jag pluggar nu) och han har pluggat så han nu har fått ett bra ingengörsjobb. Så det kan det nog inte vara...

• AHöst

Vad bra. Med ett ordentligt prat sa ska ni nog kunna reda ut det sa att bada blir nojda. Men tank ap vad kanelflickan sa. Jag lever sjlav med en make som ar lite mer pengamedveten an mig sjalv. Det ar lite balansgang.

• Anonym (undrar)

Anonym viktigt - ja visst kan det variera. Ingen skulle bli gladare än jag om jag fallit för en ring för hundra kronor. Men nu blev det denna och jag bidrar gärna för att få den. Gu´en sån snäll karl du har : ) Grattis...

• Blåkråka

Jag vet varför han svettas för ringen på 12 tusen!!! BRÖLLOPPET! Vad kommer en bröllop gå på ifall lilla förlåvnings ringen går på 12 000

• smurfis75

Vad är det för slags ring du har tittat på? Jag antar att det är en med diamanter...en eller flera?
    Om det är en ring som ser ut som en vigselring så kan det skilja ganska mkt på priset beroende på var man handlar..
    Tänk oxå ett steg längre...kommer den att matcha med en eventuell alliansring?
    Och är det ringen som du verkligen brinner för...kämpa för den då. Ni kan ju alltid ta den på räntefritt om det är pengarna det handlar om..

• Pallas

Oj. Håller med om att ni bör avvakta med förlovning tills ni rett ut detta och orsaken till er meningsskiljaktlighet.

• Sanasol

Blåkråka

Bara för att man vill ha en ring som råkar vara dyr betyder inte det att bröllopet blir jättedyrt! Vi planerar bröllop nu och mer än halva budgeten är våra ringar. Vi satsar på dem och fotografen eftersom det är vad vi har kvar när bröllopet är över!!! Så dyr ring = dyrt bröllop har inte nödvändigtvis med varandra att göra!

Svar på tråden för dyr förlovningsring?