• Kräsen

Varför äta kött

när man hela tiden hör och ser hur djuren behandlas. Att äta kött för mig är lika som att äta människa. Kött som kött, det kommer bara från en annan art. Folk klagar på att man är knäpp som inte äter kött, men det är ju tvärtom. Vi äter från ett DJUR!!! Som föds upp bara för att bli mat. Sjukt ju. Människor ska inte äta kött, då vi inte har ens tänder för det.
    O

• Svar på tråden Varför äta kött
  • Yrslan

Jag tycker om kött. Skulle inte vilja vara utan..

• Polgara

Fel vi har visst tänder för kött...de grova tänderna bak i käkarna är gjorda för att mala/krossa kött och annat hårt/segt!

Och jag anser att det är upp till var och en att äta vad man vill.

Jag äter mest grönt och frukt samt lite kött och har alltid ätit så.Men jag skulle aldrig ifrågasätta dom som vill äta kött,likväl dom som endast äter från växtriket!

/Polgara

• ACKAN

Jag äter kött för att jag tycker det är gott..
    Vad gäller djurhållningen osv så köper jag bara från SCAN eftersom jag vet att de behandlar djuren humant och smärtfritt.

Tar dagen som den kommer...
  • Trancequeen

Detta är inte sant! Hur mycket kunskap behövs det för att inse att vi människor visst behöver äta kött. Jag undrar varför vegiterianer och veganer alltid måste äta kosttillskott annars? När vi som äter kött inte behöver det? I kött finns det proteiner som behövs för att vi ska kunna bygga upp muskler.

Får jag fråga dig en sak! Du har aldrig tänkt på att vissa arter faktiskt bara finns till för att vara mat åt andra? Vad anser du att älgar och renar har för funktion i naturen? Vad anser du att fiskar har för funktion? Om inte vi äter kött, så gör ändå andra djur det. Och ja, människoköätt är samma sak som djurkött, och jag skulle kunna äta människokött utan problem om jag höll på att svälta.

Hur tänker du? Hur ska vi klara oss utan kött?

• Flisan78

Trancequeen: Måste bara ge dig korrekt info: Man behöver inga tillskott när man är vegetarian. Jag har utmärkta blodvärden, lite järnbrist i slutet på graviditeten, så det är det enda jag behövt äta extra av (som dom flesta andra). Mitt barn är en stor och frisk gullunge och på bvc har jag fått info om att inget extra behövs för att ge honom vegetarisk kost. Jag äter quorn, det innehåller lika mycket proteiner som kött, fast nästan inget fett=mycket nytigare. Jag äter inte kött pga djurpolitiska skäl, men också pga hälsoskäl.

• stella05

Citerar bara Homer Simpson; Om vi nu inte ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?!!!

• milimina
    Flisan78 skrev 2006-05-19 09:48:57 följande:
    Trancequeen: Måste bara ge dig korrekt info: Man behöver inga tillskott när man är vegetarian. Jag har utmärkta blodvärden, lite järnbrist i slutet på graviditeten, så det är det enda jag behövt äta extra av (som dom flesta andra). Mitt barn är en stor och frisk gullunge och på bvc har jag fått info om att inget extra behövs för att ge honom vegetarisk kost. Jag äter quorn, det innehåller lika mycket proteiner som kött, fast nästan inget fett=mycket nytigare. Jag äter inte kött pga djurpolitiska skäl, men också pga hälsoskäl.
    flisan,

är man helvegetarian eller vegan så behöver man faktiskt tillskott. b12 hittas främst i animaliska produkter som kött, mjölk, fisk och ägg och kroppen har svårt att tillgodogöra sej det som finns i vegetariska produkter. om man då inte äter tillskott för det riskerar man inte bara vitaminbrist utan dessutom en typ av anemi. det är en väldigt vanlig bristsjukdom hos vegetarianer.
  • Flisan78

milimina: Ja, fast detta gäller veganer. Till mig har mvc och bvc sagt att jag inte behöver tänka extra på kosten efter som jag äter mejeriprodukter och ägg. Desamma gäller för min son om han vill bli vegetarian. B12 får jag tillräckligt av genom mejeriprodukterna, och som sagt mina blodvärden är mycket bra och jag är väldigt sällan sjuk.

• Turran

Jag har varit vegetarian i 16 ar och mar prima . Det ar manga som blir vegetarianer av halsoskal. Overdriven kottkonsumption ar inte bra for kroppen! 

Svar på tråden Varför äta kött