• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Sabine1989

siesus:
    Tack för hjälpen Då ska jag på vagnjakt det första jag gör när vi kommer ner ! =)

• la perla

sofiaejeblom:spannande..undra vad det blir=) ja jag tog epidural men jag fick ingen bedovning pa skinnet innan..men jag kande inte alls nar dom satte epiduralen, hade valdigt ont av varkar da.Haller med om att det ar varldens basta uppfinning!!

• curro

Jani: Jo, jag bor i Alicante provinsen, vill du veta var sá skicka meddelande. Ang. bortrövande av barn har jag ánnu idag en historia. Denna ár inte nágon "leyenda urbana" dock fÖr det hánde mitt framfÖr násan pá en av mina básta spanska váninnor. Flickan var pá vág av skolbussen tillsammans med alla andra barn nár nágon grabbade tag i henne och drog ivág med henne. Hon skrek och busschauffören lade márke till det sá han satt efter dem. De sláppte henne men báde mamma och barn gá till psykolog nu. Vad ska man tro? Áven om allt som ságes inte ár sant sá fÓredrar jag att tro att mójligheten till att det kan hánda verkligen finns. Jag slápper aldrig ivág barnen sjálv, inte ens att gá runt hÖrnan, de sitter aldrig ensamma i bilen heller. Det hánde förresten min svenska váninna: hon stod vid en sán dár bankomat som ár utomhus, minste sonen sov i bilen och helt plótsligt ser hon en man som hoppar in och sátter sig vid ratten. Hon fick fart, hann till bilen, lappade till mannen som faktiskt fÖrsvann. Hur har várlden blivit? Kommer vi nágonsin kánna oss sákra igen pá en lekplats? Ingen av er som har blivit av med barnen i kópcentra eller liknande? Min dotter gick ifrán mig utan tillátelse pá skolan fÖrra veckan. Hon gick till lekplatsen som finns inom skolans gránser. Nár jag gick för att leta upp henne sá var hon inte pá lekplatsen, dá kánde jag paniken stiga. In i korridoren och frága lárarna om de hade sett henne? Jo, det hade dom! Hon hade tagit en pinne frán ett trád med sig in och fÖrsÓkt sticka in i en kontakt. Dá hade en lárare kommit pá henne och skickat ut henne. Ni kan inte fÖrestálla er hur nervós jag var och arg för det hon hade gjort. Jag pratar ju svenska med henne sá jag láste lusen ur henne pá svenska.Haha, barnen som stod precis dár blev alldeles tysta och deras mammor i sin tur helt fÖrvánade óver hur tysta de blev. Jag skrek inte till henne utan fick henne bara att se mig i ógonen nár jag pratade med henne och med sammanbitna tánder talade jag om fÖr henne vad som gáller.
    Det blev rabalder igár pá skolan. En mamma ár pedagog eller barn psykolog, nágot av dessa tvá. Hennes dotter ár 6 ár och sonen 4. Olydiga som tusan. Medan hon stod och pratade med mig och nágra till sá gár sonen fram till motorhuven pá en bil och spottar en stor blaska dár. Sedan tog han fingrarna och smetade ut det pá huven. Hon sa till en gáng (stod med ryggen till), drog bort honom men meddetsamma nár hon sláppte honom sá var han dár igen och spottade och kletade. Andra gángen kunde jag inte láta bli att sága till mamman: "min unge hade inte gjort om det". Ska kanske tillágga att i samma ögonblick dök ágaren till bilen upp...hon var inte glad att se vad som fanns pá huven, det lovar jag. Oj, jag skulle kunna skriva mer fór idag har jag kunnat "flipar en colores". En annan váninna (spanjorska) som har en son pá 9 ár: hon klár pá honom, plockar undan efter honom, torkar honom i gumpen efter toabesók osv. Sedan jag ság detta barn sist har han gátt upp kanske 6 kg och ár nu överviktig. Sportar inte utan föredrar inta soffan och spela TV spel etc. Mamman beráttade allt detta och skrattade át det! HOn sa att hon vill gÖra det át honom, hon tom duschar honom! Ár inte detta lite vál sá ság...

• llama

Tänkte fråga hur ni har gjort med efternamnen på era barn.

Vi har först min mans efternamn och sedan mitt, vilket i spanien betyder att min mans efternamn är huvudnamn i spanien och i sverige är mitt efternamn huvudnamnet.

Det har vi gjort för att ordingen på namnen inte ska ändras, att vår son ska heta lika överallt, men det blir ju ändå konstigt, som att han ´har olika efternamn beroende på var han är.

Kan man göra något åt det? (Vi vill ju att han ska ha båda efternamnen)

• Granada

Llama: Vi gjorde lika som er. I Sverige kan man ju byta sâ jag tänker att vill Alonso byta när han blir äldre fâr han väl göra det. Jobbigt nár det är olika regler och olika seder.
    Vi ville t ex ha 3 namn till Alonso men det gâr absolut inte i Spanien. Funderade pâ att ändâ ge honom tre i Sverige men gjorde till slut inte det dâ jag ocksâ tyckte att det borde vara sâ lika som möjligt men nu ângrar jag mig nästan haha.

• Nina Kanin II

llama: vi har gjort som ni, alltsa det naturliga i spanien. När vi gjorde namnanmälan sa förklarade tanten pa ambassaden att i sverige sa skulle pappas namn bli ett mellennamn och mellannamn star skrivet tillsammans med förnamnen i passet. Jag tyckte att det var jättedumt men att det ända var det bästa sättet. Men när vi gjorde det svenska passet sa hade de satt bade pappas och mammas namn som efternamn sa det ser likadant ut som i spanien.

Granada: det var det dummaste jag hört! Vada inte tre namn! Jag känner en kille som heter Armand Javier Valentin och det är ju tre namn. Men det beror nog lite pa personalen pa Registro Civil. När min man skulle ga och registrera Ivar sa sa tanaten först att Ivar kunde han inte fa heta för det var ju inget namn. Min man blev asförbannad och bad att fa prata med chefen och hela fadderullan. Tillslut gav de sig.
    Här kan man ju heta typ Maria de los Angeles, hur manga namn är det? Eller bara en sadan sak att män kan heta Maria och kvinnor Jesus eller Jose. Men jag kan ge mig fan pa att jag inte far kalla min son för Sofia tex.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Jani: jag jobbar inte.

jag födde oxa pa statligt sjukhus. är nöjd med min förlossning förutom att jag bara fick ligga ner hela tiden. Det värsta var oxa som curro sa , familjen till tjejen som jag delade rum med, de var dár typ 5 personer hela dagen eftersom tjejen madde sa da´ligt efter att ha blivit snittad.

Curro: Ang. dalig frukost sa haller jag med. Jag lag 4 dagar eftersom jag blev inlagd 2 dagar innan förlossningen började pga högt blodtryck. (tur att ungen ville ut snabbt för annars hade jag kanske blivit kvar i en vecka). Jag brukade spara brödet som jag fick till middagen och sa bad jag att fa en extra marmeladburk pa morgonen. Blev iaf lite mättare.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

En sista liten grej innan sängen. Gar inte den här traden ut snart? är det nagon som vill starta en ny?????

♥ Gull-Ivar ♥
  • curro

Jani: jag jobbar för tillfállet i familjefÖretaget men har annar prövat pá Fritidsresor, restaurangbrancshen,máklarbranschen och jobbet jag hade innan jag började arbeta för "mig sjálv" var pá en advokatbyrá.

• lottizm

jag jobbar inte heller, pluggar på distans från Sverige och ska göra det i 2,5 år till är det tänkt, om jag överlever

ang. efternamn så är ju min son född i Sverige, så han har pappans efternamn som mellannamn och mitt som efternamn, men båda står alltid med på alla papper i Sverige, och här blir det också i rätt ordning.

har också märkt att tråden går ut snart, på måndag. kanske skulle starta en ny?!

Svar på tråden Vi i Spanien