• mammatillvictor

    Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

    I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

    Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

  • Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-08-13 23:09:48 följande:
    Ja antagligen. Stackars vår lille pojk...Han blir internationell förhoppningsvis och inte förrvirrad av alla nationaliteter i vår familj
    Hahaha, samma här....mamma från Ecuador, pappa från Korea och han själv från Vietnam och morbror från Chile (därifrån är de ju så knepigt folk) och så morfar ifrån Smögen
  • Ming S

    På tal om knepighet - Vad ska man egentligen säga om kineser, som gärna byter namn (för att lättare smälta in i en ny miljö)när de flyttar utomlands?

    Borde inte AKF och andra församlingar med känsla för vad som är rätt för andra läxa upp dem ordentligt!

  • mammatillvictor
    Ming S skrev 2008-08-14 12:47:46 följande:
    På tal om knepighet - Vad ska man egentligen säga om kineser, som gärna byter namn (för att lättare smälta in i en ny miljö)när de flyttar utomlands?Borde inte AKF och andra församlingar med känsla för vad som är rätt för andra läxa upp dem ordentligt!
    ?!
  • VNmamma

    Jag tror Ming S är ironisk.

    Det hon ironiserar över är hur människor, som Umm Elias, tycker sig ha rätt att bestämma hur andra ska känna/tycka - i tex namnfrågan.

    I sista stycket ger hon liten ironisk känga till AKF (Adopterade Koreaners Förening) som har en del medlemmar som använder sig att samma debattstil och argumentation som Umm Elias.

    Tror jag. Och håller lite med :)


    mammatillvictor skrev 2008-08-14 16:55:22 följande:
    ?!
  • mammatillvictor
    VNmamma skrev 2008-08-14 17:01:39 följande:
    Jag tror Ming S är ironisk.Det hon ironiserar över är hur människor, som Umm Elias, tycker sig ha rätt att bestämma hur andra ska känna/tycka - i tex namnfrågan.I sista stycket ger hon liten ironisk känga till AKF (Adopterade Koreaners Förening) som har en del medlemmar som använder sig att samma debattstil och argumentation som Umm Elias.Tror jag. Och håller lite med :)
    ok, då förstår jag
  • Milkina cerka
    Esperando skrev 2008-08-13 23:01:43 följande:
    Varför skulle vi be dig om det? Vi vill ju höra hur det är att vara adopterad.Vi sitter trots allt i samma båt fast i olika ändar
    Ja, det är ju sant.
    Var mest rädd för att ni tycker att jag ser för negativt på internationell adoption(el. eg. på adoption som sådan).
    Att så många av er blir förfärade av det jag berättar ser jag bara som positivt .
  • mammatillvictor
    Milkina cerka skrev 2008-08-14 17:10:42 följande:
    Ja, det är ju sant.Var mest rädd för att ni tycker att jag ser för negativt på internationell adoption(el. eg. på adoption som sådan).Att så många av er blir förfärade av det jag berättar ser jag bara som positivt .
    Ja, men återigen så handlar det ju om HUR man säger något och att man är öppen för att det finns olika sidor och upplevelser, det finns inte EN sanning Och du har negativa upplevelser av att vara adopterad vilket är mycket ledsamt och andra, inkl jag själv har väldigt positiva upplevelser kring detta med min egen adoption och även upplevelsen att själv få äran att adoptera ett barn.
  • Ming S

    Visst försökte jag vara ironisk, mammatillvictor.

    Men egentligen är det svårt att skämta om det som är djupt allvarligt och beklagligt - att några få personer under många år ville göra sig till talesmän för hela gruppen adopterade.

    Det är inte alls omöjligt att det finns ett samband mellan detta och det faktum att du inte fick det arbete du sökte bara för att du är adopterad.

    Jag vet inte hur många gånger jag stött på påståenden som att adopterade mår dåligt, är självmordsbenägna, psykiskt labila med mera, med mera och att forskning tydligt visar att så är fallet (och vem vill anställa en sådan person?). Forskningen som man syftar på är en registerstudie av Hjern med flera (kan beställas gratis från Socialstyrelsens bibliotek), i själva verket visar studien att det är en mycket, mycket liten del av de adopterade som är överrepresenterad vad gäller kontakter med socialtjänst eller psykiatri.

    Inte desto mindre har jag mött många människor som trott sig veta att forskning har påvisat att adopterade mår dåligt.

    Jag tycker att det är en del av vårt föräldraansvar att så långt som möjligt försöka bemöta osakliga eller okunniga påståenden om adopterade - och egentligen också att själva försöka skilja mellan våra egna åsikter och fakta.

  • Milkina cerka
    mammatillvictor skrev 2008-08-14 17:44:42 följande:
    Ja, men återigen så handlar det ju om HUR man säger något och att man är öppen för att det finns olika sidor och upplevelser, det finns inte EN sanning Och du har negativa upplevelser av att vara adopterad vilket är mycket ledsamt och andra, inkl jag själv har väldigt positiva upplevelser kring detta med min egen adoption och även upplevelsen att själv få äran att adoptera ett barn.
  • mammatillvictor
    Ming S skrev 2008-08-14 19:56:20 följande:
    Visst försökte jag vara ironisk, mammatillvictor.Men egentligen är det svårt att skämta om det som är djupt allvarligt och beklagligt - att några få personer under många år ville göra sig till talesmän för hela gruppen adopterade. Det är inte alls omöjligt att det finns ett samband mellan detta och det faktum att du inte fick det arbete du sökte bara för att du är adopterad.Jag vet inte hur många gånger jag stött på påståenden som att adopterade mår dåligt, är självmordsbenägna, psykiskt labila med mera, med mera och att forskning tydligt visar att så är fallet (och vem vill anställa en sådan person?). Forskningen som man syftar på är en registerstudie av Hjern med flera (kan beställas gratis från Socialstyrelsens bibliotek), i själva verket visar studien att det är en mycket, mycket liten del av de adopterade som är överrepresenterad vad gäller kontakter med socialtjänst eller psykiatri.Inte desto mindre har jag mött många människor som trott sig veta att forskning har påvisat att adopterade mår dåligt. Jag tycker att det är en del av vårt föräldraansvar att så långt som möjligt försöka bemöta osakliga eller okunniga påståenden om adopterade - och egentligen också att själva försöka skilja mellan våra egna åsikter och fakta.
    Ja, exakt...Jag är glad att jag inte fick jobbet för jag vill ju inte jobba med så inskränkta människor som dömer ut mig och mitt barn pga sättet vi fick våra föräldrar på!
  • Rosenöga

    Varför adoptivföräldrar ger barnen ett annat namn än det ursprunliga är ofta av omtanke. En av mina kompisar som är adopterad hette Mercedes när hon kom hit tre månader gammal. Det var inte något vanligt namn här på 70-talet. Inte kul att heta lika som ett bilmärke. Hon fick ett svenskt namn och heter Mercedes som andranamn. Det var inte heller de biologiska föräldrarna som gett henne namnet Mercedes utan barnhemspersonalen då hon hittades i en väska på vägkanten som nyfödd.

  • cs68

    Mammatillvictor: själv känner jag mig inte som "invandrare" i ordets rätta bemärkelse utan tycker att jag klarat mig rätt bra. Tyvärr finns det ju alltid sådana som gärna upplyser mig om att jag faktiskt inte är "riktig" svensk och då är det ändå mina v ä n n e r som upplyser mig ! Fast, som sagt var, jag har klarat mig bra hittills!

  • shanghaibaby

    Jag kan gå i god för att Kineser är knepiga, Tror mig jag bor i Kina. Jag har träffat på folk som heter Chanel, Dior, Cleopatra, Porche,Snake till och med Mc Donalds mm.
    Jag själv är adopterad från Guyana, Sydamerika och kom till Sverige som 1 åring. Jag har alltid kännt mig som svensk och blivit behandlad så. Inga konstigheter alls. Dessutom finns det en bild på mig som 1.5 åring med en blågul sparkdräkt med Svenska flaggan på med texten Fosterlandsdöttrar. Klockrent!

    Nu har jag och min man fått vårat första barn här i kina och folk kommer fram och pekar på mig och sedan på henne och förstår inte att hon är "vit" ( ideras ögon i alla fall) Pappa är Skåning och "vit" kineskollegorna på hans jobb slog vad om hon skulle bli brun som jag eller vit som pappa. Jag säger då det...

  • Lizel

    Jag skulle gissa att det här med namn är knutet till globaliseringen. Det mesta formas efter västvärlden och det kanske även gällers namn? Har varit en del i Tanzania o alla som jag mötte där hade västerländska namn som de använde i offentliga sammanhang (i skolan, på jobbet etc) men sen hade de flesta kvar sina "ursprungsnamn"/familjenamn som endast användes inom familjen/byn.

    Shanghaibaby: Förstår att du tycker det är konstigt att folk i Kina tar namn efter matkedjor, bilmärken m.m. Samtidigt som det numera är "inne" att ha ett ovanligt namn.

    Titta bara på kändisvärlden:
    Jason Lee, känd från tv-serien "My name is Earl", har döpt sin son till Pilot Inspektor eller Regina Lund som har en son som heter Wiggo Love Linblå.

  • UPC

    Den frågan ha kommit upp många gånger!!
    man känner sig som någon utan en identitet...

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?