Anonym (Realist) skrev 2008-12-27 08:18:07 följande:
Virriga Vera: Jajjamen! Välkommen till verkligheten Resursbrist.. No Way.. Är bara en undanflykt från polisens sida för att kunna åka runt o jävlas med folk som en form av hämnd för att de var mobbade som barn o nu lider av mindervärdeskomplex!Jag har sett fler trådar som liknar denna där folk skriver (oftast vad deras polare varit med om) och där man drar i princip hela poliskåren över en kam för att man träffat en som inte var bra.. Undrar om det är ngt som de själva tycker är ok när det gäller deras egna yrkesgrupp?? Eller är det ok att generalisera på samma sätt när det gäller andra saker? Tycker en person som generaliserar grovt om polisen att det är ok att tex säga att "Jo, jag har träffat flera st invandrare som var kriminella svin så nu vet jag minsann hur sveriges invandrare är"..Jag försvarar INTE dom som betett/beter sig illa men jag är ändå övertygad om att de är i klar minoritet!Jag är oxå tacksam över att det finns folk som utför den typen av arbete med allt vad det innebär för den summa pengar varje mån!Har fått höra en hel del historier från han jag känner o såvida han talar sanning så fy f*n vad många människor beter sig.Inte ovanligt att en del blir vansinniga o kallar dem för idioter osv när de riggat en nykterhetskontroll för att de nu blir sena till jobbet eller vart de nu ska. Kommentarer som "Ja, visst är det bra att ni försöker ta rattfyllon, men måste ni stå just här" är en av många intelligenta kommentarer..Jätteroligt o åka till en arbetsplats där folk kallar dig för nazist, faschist, gris osv var o varannan dag (folk som du inte ens pratat med)eller står o pekar finger åt dig, kastar snöboll på vindrutan när de kör fort o är på någon utryckning osv...Undra hur många som hade "accepterat" o mått bra av att ha det så på sin arbetsplats...O om du får stryk (vilket är väldigt vanligt inom polisen) så är det ofta som personen kommer undan med det för att det finns omständigheter i lagen som säger att polisen ska "tåla mer än andra". Jag kan göra listan lång med saker som göra att man ska vara glad över att det finns några som ens vill gå till en sån arbetsplats...
Jag kan inte annat än hålla med dig. Blir lika arg var gång man av någon som fastnat i en hastighetskontroll " har ni inget annat att göra än att..."
Nä, det har dom inte, eftersom DET är deras jobb, att kontrollera hastigheten så länge det finns de som kör för fort, kör fulla et.c. et.c.
Jag har långt ifrån jublat när jag blivit stoppad, men jag må vara konstig eftersom jag faktiskt förstår konsekvenserna av mitt handlande. Det är en kalkylerad risk att köra för fort och det är jag, bara jag som trampat på gasen. Fler borde förstå vad ordet konsekvens betyder.
Jag för min önskar att vi hade fler poliser, att de syntes mer på stan, att man kunde få hjälp när man behövde så att de Poliser som finns slapp känna frustration för att de inte har tid att göra det som behövs göras.
Jag önskar också att folk kunde vakna upp och förstå att Polisen i Sverige faktiskt gör vad de kan med de begränsade resurser som de har och att Poliserna INTE kan och faktiskt inte skall kunna lagboken utantill, inte ens kommunala ordningsstadgan kan de utantill. Den finns f.ö att hitta på de fletsa kommuners hemsidor. Mycket nyttig läsning för många.